-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Økt rekkevidde for Peugeots bestselgere
To av tre nye Peugeot-modeller solgt i Norge hittil i år er en e-2008 eller en e-208. Nå får bilene tekniske oppgraderinger, inkludert økt rekkevidde.
De populære elbilene ble lansert sent 2019, og i løpet av de to siste årene er det ifølge OFV registrert nesten 7000 av dem på norske skilter, fordelt på 3933 e-2008 og 3024 e-208.
Ifølge Peugeot er modellene produsert i et antall av rundt 90.000, så Norge står for en vesentlig andel av totalen.
Som en rekke andre modeller fra det tidligere PSA-konsernet (nå Stellantis) er modellene basert på den modulære eCMP-plattformen. De har en batteripakke på 50 kWt og en motor som yter 100 kW (136 hk) med maks dreiemoment på 260 Nm.
Selv om batteripakken er den samme som tidligere, har Peugeot tatt flere grep som i sum gir bilene økt rekkevidde.
For det første får bilene nye dekk klassifisert som A+ med lavere rullemotstand, 16-tommere som standard for e-208 og 17-tommere for e-2008.
Så er det foretatt grep med hensyn til girutveksling som reduserer forbruket i høyere hastigheter.
Tredje element er en ny varmepumpe som er koblet til en fuktighetssensor øverst på frontruten optimerer funksjonene i klimaanlegget. Informasjonen fra sensoren gjør det mulig å styre luften mer effektivt, spesielt i kulde.
I sum gir disse tiltakene e-208 en rekkevidde på 362 kilometer etter WLTP-syklusen, en økning på 22 km. For e-2008 er ny WLTP-rekkevidde oppgitt til 345 km, en økning på 25 km.
Men Peugeot hevder at den reelle økningen er så mye som rundt 40 km i bytrafikk for begge modellene. Det kan bli viktige argumenter for disse modellene som er kjent for å få rekkevidden kraftig redusert i kulde.
Les også:
- Våre førsteinntrykk av Peugeot e-2008
- Våre førsteinntrykk av Peugeot e-208
- Prøvekjørt Peugeot e-208
- Test Peugeot e-2008 møter Volkswagen ID.3