-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Peugeot E-208
Ansiktsløft for lillebror
Bare dager etter at vi prøvekjørte Peugeots oppdaterte E-2008, forteller importøren at de også oppgraderer lillebror 208.
Peugeot 208 er en populær modell over store deler av Europa – ja, faktisk så populær at den ble Europas mest solgte bil i 2022. Det er fortsatt fossile drivlinjer som dominerer i de fleste land, mens den hos oss utelukkende markedsføres som elbil.
Den er Peugeots mest solgte modell i Norge i første halvår, og sammen med SUV-en E-2008 står den ifølge OFV for nesten 80 prosent av det norske Peugeot-salget.
Nå er tiden moden for en midtliv oppdatering som innebærer kosmetiske endringer i eksteriør og interiør, oppgradert infotainment, men viktigst av alt – ny drivlinje med større batteri og redusert forbruk.
Ny drivlinje og økt rekkevidde
Den nye motoren yter 156 hestekrefter og har maks dreiemoment på 260 newtonmeter. Sammen med et batteri på 51 kWt gir det under ideelle forhold en rekkevidde på over 400 kilometer (WLTP).
To typer ombordladere er tilgjengelige. En 7,4 kW enfaset lader og, som tilleggsutstyr, 11 kW trefaselader. Anslått ladetid fra 20 til 80 prosent er mindre enn 25 minutter fra en hurtiglader (minst 100 kW).
i-Cockpit
Peugeots unike i-Cockpit videreføres i nye E-208. i-Cockpit kjennetegnes av et kompakt og sportslig ratt, og at det digitale instrumentpanelet er plassert i øyehøyde rett over rattet. Skjermen er ti tommer og har 3D-visning i GT-versjon.
10-tommers skjerm i midtkonsollen er standard. Den kan brukes til å styre radio- og telefonfunksjoner, Peugeot i-Connect og Peugeot i-Connect Advanced. Under skjermen er «pianotastene» beholdt for rask tilgang til nøkkelfunksjoner.
Peugeot i-Connect tilbyr full trådløs tilkobling med Apple CarPlay eller Android Auto. Peugeot i-Connect Advanced gir tilgang til TomTom tilkoblet navigasjon som oppdaterer seg «over the air» (OTA).
Oppgradert app
MyPeugeot-appen kommer også med nye funksjoner. Den har digitalt servicehefte, kjørerute kan legges inn i appen før turen starter, for så å bli overført til bilen automatisk, og man kan for eksempel planlegge lading på ledige stasjoner langs den ruta som er lagt inn i navigasjonen.
Siden Peugeot i-Connect og Peugeot i-Connect Advanced nå er trådløse, er ladeffekten på elbilens ladeplate for mobil tredoblet til 15 watt.
De nye kameraene for parkeringsassistenter foran og bak har nå et HD-bilde. Avhengig av versjonen, er det nye HD-frontkameraet (kombinert med blindsoneovervåking) nå tilgjengelig som et alternativ. Det gir en 360° visning rundt bilen og forenkler parkering på trange plasser.
Peugeot E-208 kommer til Norge ved årskiftet 2023/2024.