-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: Peugeot E-3008
Endelig lang rekkevidde
Peugeot har i E-3008 løftet kvaliteten på interiøret til et nivå det virkelig lukter premium av. Og endelig er rekkevidden på høyde med de beste.
Nye E-3008 er familiebilen Peugeot burde hatt for flere år siden. Som første Stellantis-modell på den nyutviklede STLA-medium plattformen, får Peugeot E-3008 både rekkevidde og ytelser som matcher konkurrentene.
Men de som venter på lang rekkevidde eller firehjulsdrift, må fortsatt smøre seg med måneders tålmodighet. For der mange produsenter begynner på toppen av verdistigen og bygger seg nedover, valgte Peugeot denne gang å begynne på bunnen. Det betyr:
*
Forhjulsdrift.
*
210 hk.
*
Drøyt 500 km rekkevidde.
*
Pris fra 428.900 kroner ex frakt/levering.
Legg så til 30.000 kroner, og det står GT skrevet nederst i rattringen. Ikke det at GT yter noe som helst mer enn innstegsmodellen Allure, her betyr GT mer utstyr før diverse pakkeløsninger som raskt vipper prisen godt over en halv million når vinterdekk ligger i bagasjerommet og frakt/leveringskostnader er betalt.
Så det viktige spørsmålet vil være om prisen er god nok til å rokke ved folkebilen og Teslas solide grep om de mange som handler familiestor SUV. I skrivende stund koster Tesla Model Y med bakhjulsdrift og det minste batteriet med oppgitt rekkevidde på 455 km, 442.500 kroner levert kjøper.
Cockpit til et nytt nivå
Styrken til E-3008 ligger i interiøret hvor Peugeots i-cockpit tas til et nytt nivå med en lekker, 21 tommer stor og høyt plassert panoramaskjermplanke montert «flytende» over det knøttlille og sammentrykte, nærmest firkantede rattet. Skjermhøyden eliminerer behovet for headupdisplay, alt befinner seg i siktlinjen til veien. Ulempen er at skjermen koster ekstra i innstegsmodellen hvilket betyr at den kun er standard på GT-versjonen.
Fordi instrument- og infotainmentskjerm henger sammen i en enhet, befinner også navigasjonskartet seg tett på førerens siktlinje. TomToms kartverk fungerer greit nok.
Takk for knapper og brytere
Med lengde på 4,54 meter konkurrerer E-3008 ikke bare med Tesla Model Y, men helt klart med VW ID.4.
Peugeot har heldigvis ikke falt i samme felle som svært mange produsenter nå gjør. I iveren etter å framstå som moderne, men hvor hovedmålet egentlig er å spare penger, gjør mange de fleste funksjonsknapper om til skjermikoner, gjerne stablet i flere lag på skjermen slik at de blir ekstra utilgjengelig når man i fart ønsker å justere temperaturen, lete opp en ny radiokanal eller - som i de mest håpløse tilfellene - må inn på skjermen for å finjustere sidespeilene.
Der er ikke Peugeot som i dørpanelet både har beholdt speiljusteringen og fire knapper for vindusheisene. Til og med et lekkert hjul for justering av lydnivået i linjen for hurtigknapper til viktige funksjoner er beholdt.
En egen skjerm i forkant av midtkonsollen, men vridd mot føreren, kan kodes til fem av de funksjonene man bør ha lett tilgjengelig. Måtte bare flere av konkurrentene se seg tjent med å stjele ideer fra Peugeot til cockpitbygging.
Lekker innvendig
Jeg nevnte innledningsvis at Peugeot nå i materialvalg beveger seg mot det noe vage og udefinerte begrepet premium. Det ull-liknende stoffet på dashbordet, på midtkonsollen og i dørpanelene gir godfølelse når det tas på. Dashbordets lekre og skiftende bakgrunnsbelysning synes godt både under og på sidene av skjermplanken uten å reflekteres i frontruten sett fra førerplass. I det hele tatt skal det godt gjøres å ikke trives bak rattet i E-3008 – og særlig fordi Peugeot fortsatt mener begrepet minimalisme hører hjemme i fremmedordboka.
To utstyrevarianter tas til Norge, Allure og GT. Men selv GT-varianten som importør Bertel O. Steen tror et flertall av E-3008-kjøperne kommer til å ende opp med, inneholder såpass mange mangler at det er lett å hengi seg til ulike pakkeløsninger som på et blunk drar opp prisen med 50 – 70.000 kroner. Eksempelvis øker trivselen i bilen betydelig med oppvarmet ratt, ti-veis elektrisk justering av og massasje i begge forsetene, varme i baksetet og forlengbare seteputer foran. Når man først befinner seg inne i bilen, øker panoramatak og oppgradert lyd trivselen.
360 graders kamera, blindsonevarsling for kryssende trafikk bak, selvkjøring på nivå 2 og alarm med det Peugeot kaller superlås koster også ekstra.
FWD nå - AWD senere
Med lengde på 4,54 meter konkurrerer E-3008 ikke bare med Tesla Model Y, men helt klart med VW ID.4. Der ID.4 og stadig flere elektriske biler i basis sender kraften til bakhjulene, trekker E-3008, i likhet med øvrige Peugeot-modeller, på forhjulene. Uten at det var mulig å få noe klart svar på hvorfor, ligger trolig forklaringen i det faktum at selv om SPLA-plattformen primært er utviklet for batterielektriske drivlinjer, bygges også bilen som hybrid med et knøttlite batteri.
Peugeots i-cockpit tas til et nytt nivå med en lekker, 21 tommer stor og høyt plassert panoramaskjermplanke montert «flytende» over det knøttlille og sammentrykte, nærmest firkantede rattet.
Ikke det at for- eller bakhjulsdrift betyr så mye ute i trafikken fordi det tunge batteriet i bunnen – batteripakken med 96 celler fordelt på 11 moduler veier hele 520 kg – fordeler bilvekten sånn cirka likt på begge aksler. Men Peugeots pakking av teknikk under panseret eliminerer muligheten for å ha frunk. Det vil si at en liten frunk med plass til et ladekabelsett ville det vært plass til, men Peugeot har bevisst valgt bort en slik løsning.
Nå skal det til Peugeots forsvar sies at kabler og annet som ofte ligger løst i bilen har det greit i et stort rom under nederste gulvnivå i bagasjerommet, og enda bedre: bilens 40/20/40-delte bakseterygg gjør det lett å frakte med mange par ski eller andre lange gjenstander inne i bilen. E-3008 trekker inntil 1.250 kg tung tilhenger.
(saken fortsetter)
Ikke størst innvendig
Akselavstanden styrer normalt plassen i bilers baksete. Tre centimeter lengre avstand mellom akslene (2,77 mot 2,74 meter i ID.4s favør) er likevel ikke nok til å forklare at VW ID.4 oppleves som mye rommeligere i baksetet enn E-3008. Konkurrenten Tesla Model Y overgår også E-3008 i rommelighet.
På en måte framstår lanseringsversjonen av E-3008 litt som en fyldig ventepølse hvor det ventes på stort batteri på netto 98 kWt hvilket øker rekkevidden til rundt 700 kilometer og effekten til 230 hk, eller firehjulsdrift som med to motorer tar samlet motorytelse til 320 hk. Men overraskende nok kan ikke stort batteri og AWD kombineres slik som i Model Y, klasseleder og verdens mest kjøpte bilmodell både i Norge og i verden i fjor
Svært tyst
Peugeot E-3008 oppleves svært tyst og ganske fast satt opp selv om den egentlig ikke oppleves sportslig. Kjørt i normalprogrammet yter bilen 188 hk som reduseres til 168 hk i økoprogrammet mens maksimaleffeken (210 hk) først er tilgjengelig med sportsprogrammet innkoblet eller ved kickdown.
Sport gir også klart best styrefølelse.
210 hk burde være mer enn nok krefter, men med vekt på 2,1 tonn, 200 kg mer enn litt større Tesla Model Y veier, bruker E-3008 i disse kjappe elbiltidene, ganske langsomme 8,8 sekunder til 100 km/t. At vekten bikker to tonn overrasker ettersom Paris er i ferd med å innføre heftige parkeringsbetingelser for besøkende med biler som bikker nevnte vektgrense.
OPPSUMMERT
Peugeot E-3008 har kompaktklassens flotteste SUV-interiør og mest funksjonelle cockpit-miljø. Men 4x4 burde vært på plass ved lanseringen, og er prisen god nok til å møte klassens knallharde konkurranse?
Poengfordeling
Motor/drivverk | 7 |
Kjøreegenskaper | 8 |
Interiør | 9 |
Komfort | 8 |
Plass | 7 |
Bagasjerom | 8 |
Praktiske egenskaper | 6 |
Teknologi/gadget | 7 |
Forbruk/rekkevidde | 8 |
Økonomi | 7 |
Sum (100) | 75 |
Peugeot E-3008
Pris Allure fra* | Kr. 428 900 |
Pris GT (testbil)* | Kr. 458.900 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 210 hk/345 Nm |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift |
0-100 km/t | 8,8 sekunder |
Toppfart | 170 km/t |
Batteri, netto | 73 kWt |
Lading DC/AC | 160/11 kW |
Ladefart 10-80% | 30 min |
Strømforbruk (oppgitt/målt) | 16,7-17,4/16,5 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 527 - 510 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 454/189/164 cm |
Akselavstand | 273 cm |
Bilvekt | 2 108 kg |
Nyttelast ex fører | 457 kg |
Bakkeklaring | 19,8 cm |
Tilhengervekt | 1 250 kg |
Bagasjerom foran | Ingen |
Bagasjerom bak | 520 - 1 480 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent/*Ex levering |