Peugeot E-308
Peugeot E-308
Peugeot E-308
Peugeot E-308

Peugeot med nye fristelser

Peugeot viser nå de første bildene av 308 som ren elbil. Du kan velge mellom 5-dørs kombikupe eller stasjonsvogn, men igjen settes tålmodigheten på prøve.

Publisert Sist oppdatert

Nye Peugeot 308 ble lansert som ladbar hybrid i fjor, men nå kommer modellen som ren elbil, og dermed kan det være duket for norsk suksess. Du kan velge mellom kombikupeen E-308 eller stasjonsvognen med betegnelse E-308 SW.

– Vi ser frem til å få denne bilen til Norge, både som kombi og stasjonsvogn. Begge bilene byr på svært gode kjøreopplevelser, og E-308 SW vil bli familiens drømmebil. Kombinasjonen elektrisk bil, design og kjøreglede vil passe perfekt for norske kunder, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen.

Importøren fremhever spesielt to gode grunner til å velge en E-308: et meget lavt snittforbruk på 12,7 kWt per 100 kilometer samt stasjonsvognens praktiske egenskaper. I dag er det kun MG som har en helelektrisk stasjonsvogn på markedet i et folkelig prisleie.

Peugeot lover kjøreglede og design på nivå med de ladbare hybridene av 308, men elbilene vil skille seg ut gjennom blant annet 18-tommers felger.

Ny drivlinje

Peugeot E-308 og E-308 SW blir utstyrt med splitter nye motorer som yter 156 hestekrefter (opp fra 136 hk i e-208/e-2008) og har maks dreiemoment på 260 newtonmeter fra første turtall.

Utvekslingen i girboksen er optimalisert for rekkevidde, og bidrar sterkt til det lave forbruket på 12,7 kWt per 100 km.

Batteriet har en ny sammensetning av 80 posent nikkel, 10 prosent mangan og 10 prosent kobolt. Det har økt kapasitet sammenlignet med dagens elektriske Peugeot-modeller. Brutto ligger det på 54 kWt og netto 51 kWt.

Det er en økning på noen prosent fra tidligere batteripakker, men tallene virker likevel beskjedne i dagens marked. Mange klarer seg med begrenset rekkevidde, men da må i så fall prisen være gunstig.

Optimalisert for rekkevidde

Flere grep bidrar til å kutte i forbruket. Motor, batteri og girboks er optimalisert, og i tillegg er aerodynamikken i fronten og under bilen forbedret.

Bilen er også gjort så lett som mulig og er utstyrt med spesielle dekk i noen varianter. Til sammen gir dette en rekkevidde på over 400 kilometer i henhold til WLTP (varierer med modell og utstyrsnivå).

i-cockpit

Peugeot skiller seg fra de fleste konkurrenter gjennom førerplassen som går under navnet i-Cockpit. i-Cockpit ble lansert for ti år siden og har utviklet seg gradvis gjennom mange modeller.

E-308 og E-308 SW vil få siste generasjon i-Cockpit med et kompakt ratt, 3D-instrumenter i synsfeltet over rattet og en ti-tommers skjerm i midtkonsollen. 308-serien har nyeste versjon software og infotainment-system.

Standard er E-308 utstyrt med en 11 kw ombordlader, og langs veien kan den lade med opptil 100 kw fra ladere som leverer det.

– Det er viktig å huske på at lang rekkevidde ikke bare skapes av større batterier, men også av lavt forbruk. I E-308 viser Peugeot at batteristørrelsen med fordel kan holdes nede, og dermed også gjøre bilen billigere både i innkjøp og i bruk, avslutter Rune Hensel.

Som nevnt kommer bilene til kort mot mange konkurrenter med hensyn til rekkevidde, men når det gjelder ventetid er de fullt på høyde. Peugeot forteller nemlig at nye E-308 kommer på markedet sommeren 2023. Selv med en tidlig sommer betyr det ventetid minst på nivå med et svangerskap.

Powered by Labrador CMS