-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT:
Mercedes-AMG E63 S T 4Matic - Sinnataggen
Egentlig drømte du om å parkere en Porsche 911 turbo eller en italiener med steilende hest i grillen på tunet, men i familierådet ble det nei. Av praktiske årsaker. Men fortvil ikke, Mercedes-AMG E63 S T 4Matic hvor Adnan Sivic bygde motoren for deg framstår som det fullgode alternativet.
Først publisert i BilAutofil nr. 11/12-2022
Egentlig befinner Mercedes-AMG E63 S T 4Matic seg hinsides all fornuft. Men i det rasjonelle idioti freser den håndbygde fireliters V8-eren fra AMG og tar deg raskere til nordsiden av fartsgrensene enn UP rekker å uttale ordet førerkortbeslag.
Med 2,5 millioner kroner på prislappen, hvori inkludert en lettere oppgradering, konkurrerer E63 S T også med en pent brukt Robinson 44, og ja, helikopteret hever seg suverent over veiarbeidskøer og annet fjas i sommertrafikken, men skal du kjappere til Middelhavets varme strender enn det E63 S makter å bringe deg, henvises du til jettransport med vinger.
Traust og vill
Bare tyskere bygger stasjonsvogner som E63 S, som i hverdagen knapt vekker oppsikt, som laster 1,8 kubikkmeter feriebagasje, som trekker 1,9 tonn tilhengervekt og som med luftfjæringen og demperoppsettet satt i komfortmodus egner seg like godt til å kjøre minstemann til barnehagen for på veien hjem å svippe innom nærbutikken. For det er nettopp slike dager året er fullt av. Dager da det i vinterhalvåret også er kjekt med firehjulsdrift.
Men så var det de ekstra knappene som vekker villdyret på vei til friske runder i race-modus på Nordsløyfa eller Spa. Eller i drift-modus på en flystripe du har tilgang til i nærmiljøet. 612 hk til bakhjulene styrt via manuelt girmodus og uten ESP-hjelp krever ikke bare full konsentrasjon, men også kunnskap om hvordan naturlovenes lunefulle krefter påvirker en hundredels sekunds uoppmerksomhet.
(Saken fortsetter)
Tordenskrallet
Kjør langsomt inn i en lang tunnel, senk vinduene en smule, legg inn Sport + eller i det minste trykk på den beskjedne knappen med de to eksosrørene til høyre på midtkonsollen, og legg pedalen flat.
Så var det de ekstra knappene som vekker villdyret på vei til friske runder i race-modus på Nordsløyfa eller Spa. Eller i drift-modus på en flystripe du har tilgang til i nærmiljøet
Tordenskrallet som gjaller mellom tunnelveggene er i seg selv verd den fete lottogevinsten som må til for å materialisere drømmen om å være blant de få som pusser støvet av S-en plassert diskret til høyre for E 63-merket på hekkluka.
Ja, du må ganske nær for å skjønne at S-en ikke bare indikerer spissteknologi nok til å fylle hver side i en IKEA-tykk katalog, men også representerer forskjellen mellom en rak 3-liters 435 hk sekser framfor 612 hk, dog med drøyt 800.000 kroner i prisforskjell.
Karbonfiber
Det diskret skinner også gjennom inne i bilen. Joda, karbonfiber i dashbord, dørpaneler og midtkonsoll løfter inntrykket, men det inngår naturligvis ikke i standardoppsettet. Det gjør heller ikke AMG Performance setepakken med forseter som byr på spesielt design og all tenkelig komfort inkludert massasje og kjøling. Legg så til det deilige semskede skinnrattet med varme, og du forstår hvorfor tilvalget koster like mye som en A-klasse.
Det høyst ordinære baksetet derimot speiler ikke på noen måte bilprisen, men takk og pris for at det ikke er nødvendig å ta blikket fra veien og fikle på en skjerm for å justere klimaanlegget. Og det klassiske lydvolumhjulet er fortsatt å finne på bilens passasjerside. Med unntak av noen flere visninger på instrumentskjermen, gjenkjennes skjermoppsettet fra oppgradert E-klasse.
Bildeling?
Heldigvis kan stopp/startfunksjonen slås av. Hva man skal med en så idiotisk funksjon på en bil som hele tiden vil litt mer, er ikke til å forstå. Selv om telleren på pumpa runder 2000 kroner før en nesten tom tank nærmer seg full med 98 oktan bensin, betyr fyringsutgiftene lite i byggverkets nedskrivningskostnader.
En liten detalj til slutt: det står i bilens datablad at den er forberedt for bildeling. Leste jeg feil? Aldri om jeg hadde delt en Mercedes-AMG E63 S T 4Matic med noen. Aldri!
VI SYNES
Et perfekt kompromiss mellom racingytelser til fest som samtidig dekker alle de familiære og hverdagslige gjøremålene som å kjøre til bossplassen med en boggihenger.
OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser og data i vår nybildatabase.
Mercedes-AMG E63 S T 4Matic stv
Pris fra* | Kr. 2.033.000 |
Pris testbil* | Kr. 2.493.460 |
Motor: | 3982 ccm, V8 |
Effekt/moment: | 612 hk/850 Nm |
Drivlinje | 9A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 3,5 sek |
Toppfart | 290 km/t |
Forbruk (oppgitt/målt) | 1,21/1,21 l/mil |
CO2/NOx | 280 g/km - 27 mg/km |
Energiforbruk: | 105 kWt/100 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 500/191/147 cm |
Akselavstand | 294 cm |
Bilvekt | 2 000 kg |
Bakkeklaring | Variabel** |
Tilhengervekt | 1 900 kg |
Bagasjerom | 640 - 1820 liter |
Drivstofftank | 80 liter |
Garanti | 5 år/100 000 km |
Miljøklasse | G |
Euro NCAP | 5 stjerner (2016) |
* inkludert levering i Oslo. **Luftfjæring | |
Kilde: Produsent/Statens vegvesen/OFV |