-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
JAC til Norge
På jakt etter kompakt el-SUV? Her er nok et alternativ
Jeg har mistet tellingen på hvor mange kinesiske elbilmerker som er lansert i Norge de siste årene. Her er nok en nykommer, men importøren kjenner vi godt og han lover et nettverk av etablerte forhandlere landet rundt.
RSA har i årevis vært importør av Suzuki og Isuzu, og de senere årene også for Maxus og BYD. Nå får de nok et kinesisk merke i porteføljen – JAC.
I tillegg til å være norsk importør får de tilsvarende rolle for Sverige, Danmark og de baltiske landene Estland, Latvia og Litauen.
Første modell ut er en kompakt el-SUV med betegnelse JAC e-JS4. Senere kommer det flere modeller.
Stor produsent
JAC er en av de største kinesiske bilprodusentene, og produserer både personbiler og kommersielle kjøretøy. De er Volkswagens partner for elektriske biler i Kina.
JAC sine elbiler produseres på samme samlebånd som Volkswagen, og selges under forskjellige merkevarer på det kinesiske markedet. JAC har også signert en strategisk samarbeidsavtale med NIO, og produserer i dag alle NIO-biler på sine høyteknologiske fabrikker.
De er også en av Kinas største eksportselskaper, og er til stede i mer enn 130 land. Nå står Norden og Europa for tur, i et strategisk samarbeid med RSA.
– RSA har vært i dialog med JAC i mer enn fem år for å etablere et komplett import- og forhandlernettverk for bilsalg, ettermarked og delesalg i flere nord-europeiske land. Vi er glade for å endelig kunne annonsere starten på et spennende samarbeid. Fabrikken er nå klar, og vi har store ambisjoner for JAC og deres modeller. Vi er sikre på at dette er starten på noe stort, sier Frank Dunvold, administrerende direktør i RSA.
JAC har en lang historie innen produksjon av både personbiler og kommersielle kjøretøy, og har de siste årene satset stort på elektriske drivlinjer. JAC var en pioner innen produksjon av elektriske biler allerede på 1990-tallet.
JAC e-JS4 – en elektrisk SUV
Den første modellen ut er helelektriske JAC e-JS4 – en mellomstor, stillegående og høyreist familie-SUV med WLTP-rekkevidde på 433 kilometer. Batteripakken er på 65,7 kWt, 3-faslading og varmepumpe er standard, og den kommer med fem seter.
Importøren lover en bil som er romslig og komfortabel, med blant annet en 10,25” touchskjerm. Forsetene i vegansk skinn er standard og oppvarmede.
Utstyrslisten er omfattende, og består blant annet av elektrisk panorama soltak, 360 graders kamera, Apple CarPlay/Android Auto. Bagasjerommet har en kapasitet på 450 liter,
Lars Havre, merkesjef for i JAC Norge, forteller at de første kundebilene vil leveres ut fra 1. kvartal 2023.
I hele landet
– Vi er godt i gang med å bygge opp et solid forhandlernettverk for JAC, og jakten etter flere forhandlere er i full gang. RSA har som filosofi å være til stede i by og bygd, og det kommer vi til å fortsette med JAC også, sier Lars Havre.
– Vi ser mange bilmerker starter opp med agentmodeller istedenfor tradisjonelle forhandlernettverk, men vi tror at kunder fremdeles ønsker lokal trygghet og tilstedeværelse når man kjøper bil.
Havre legger til at de har bestilt et stort antall biler, og vil være svært leveringsdyktige i alle land. Det kan de profitere på i et marked hvor kundene er vant med årelange ventelister.
Prisen på JAC e-JS4 i Norge er kr. 359.900 eks. avgift. Med det legges den noe under BYD Atto 3 fra samme importør.
– Dette er en meget konkurransedyktig pris i markedet, og man har heller ikke holdt noe tilbake på kvalitetsutførelse og spesifikasjoner. Her får man mye rekkevidde og plass for pengene, legger Havre til.
Fremtidige modeller
JAC har under ulike merkenavn en rekke elektriske modeller i hjemmemarkedet som dekker de fleste segmenter. De første planlagte modellene i tillegg til e-JS4 for JAC i Europa er småbilen e-JS1 og familiebilen e-J7 Pro.
– JAC er svært viktig i vår internasjonale satsning. Vi mener JAC vil passe perfekt inn i vår produktportefølje, som allerede består av elektriske vare- og personbiler. I tillegg åpner det opp muligheter i nye land med vår nysatsing i de tre landene i Baltikum, sier Frank Dunvold.