-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Siste fossildrevne E-Klasse
Neste år lanserer Mercedes siste generasjon E-Klasse med konvensjonelle drivlinjer. Vår illustratør formidler sin visjon av hvordan bilene vil se ut, både sedan og stasjonsvogn.
E-Klasse har vært blant den tyske produsentens lengstlevende og mest solgte modeller. Og selv uten å ha studert statistikker tør jeg påstå at den er blant de mest populære biler for europeiske taxieiere.
Dagens modell kom på markedet i 2016 og fikk en facelift og tekniske oppgraderinger i 2020.
For Norges del innebar det primært ladbare hybrider, både for bensin og diesel, med vesentlig lengre rekkevidde enn tidligere. Dog ikke lang nok til å fritas for norske avgifter etter de siste innstramminger som krever 100 km elektrisk rekkevidde.
Nå er jo en elektrisk E-Klasse, EQE, snart på plass i markedet, men vi vet at nordmenn er de mest hungrige på elbiler og at mange markeder fortsatt foretrekker konvensjonelle drivlinjer, så en ny E-Klasse vil utvilsomt finne sine kunder når den lanseres i 2023.
Nykommeren får tilsvarende dimensjoner som dagens modell, og den skal leveres som både sedan og stasjonsvogn. Cabriolet og coupé kan du imidlertid glemme når det gjelder E- og C-Klasse, men det kommer en ny CLE som skal fylle denne nisjen.
E-Klasse stasjonsvogn har alltid hatt et av segmentets mest voluminøse bagasjerom, og slik blir det nok også når den nye generasjonen lanseres selv om designerne her har gått for en mer dynamisk innpakning som kan gi noe mindre rom bak setene.
Når det gjelder interiør og teknikk vil neste E-Klasse følge i fotsporene til S-Klassen som ble lansert høsten 2020.
Det innebærer vegg-til-vegg skjermer som dekker det meste av dashbordet og avanserte hjelpemidler som tar over kjøringen så lenge sjåføren berører rattet med jevne mellomrom.
Siden biler med forbrenningsmotor er en utrydningstruet rase vil ikke Mercedes bruke penger på å utvikle en helt ny plattform, i stedet vil de benytte en kraftig oppgradert versjon av dagens plattform.
Med hensyn til drivlinjer må Mercedes ty til elektrifisering for å nå de kommende Euro 7 utslippskravene, så trolig vil alle motorer ha enten mild eller ladbar hybridteknologi.
Ny batteriteknologi kan gi de ladbare vesentlig mer rekkevidde i dag, og kompakte elmotorer er også effektive når man ønsker høy effekt uten at det går på bekostning av strenge utslippskrav.
Både Audi og BMW er i ferd med å utvikle nye A6- og 5-seriemodeller, så sannsynligvis kommer de tre erkerivalene på markedet med nye modeller omtrent samtidig.
Audi har sagt at deres nye A6 blir ren elbil, mens BMW inntil videre vil tilby både fossile, ladbare og elektriske alternativer. Mercedes har allerede sitt elektriske alternativ gjennom EQE.