-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nissans elektriske sjuseter
Med introduksjon av e-NV200 Evalia med sju seter, har Nissan for andre gang på kort tid lagt et internasjonalt elbilpressearrangement til Oslo, verdens elbilhovedstad.
Norge som foregangsland for å fremme elektriske biler har igjen ført Nissan og internasjonal presse til Norge.
Denne gang riktignok bare fra de nordiske landene og Baltikum, men så var det bare en ekstra seterekke i flerbruksbilen e-NV200 Evalia som rent konkret skulle vises fram.
Nissan, som verdens største produsent av batteridrevne elbiler (BEV), benyttet naturlig nok anledningen til å skryte av egen fortreffelighet og av Norge som det tredje største markedet i verden for Nissans elbiler (etter Japan og USA).
Innen månedens utgang runder Nissan 20.000 nyregistrerte elbiler når varebiler og bruktimporten regnes med (19.863 per 17. august).
Vil ikke si noe om ny Leaf
EV-strateg Dave Moss i Nissan Europe er ikke i tvil om at verden går mot mer elektrifisering og at Nissan fortsetter å satse tungt på elbiler, selv om Nissan-sjef Carlos Ghosn ved flere anledninger har uttrykt skuffelse over at verden spiser elbilier i betydelig langsommere tempo enn Nissan budsjetterte med da de mot slutten av 2010 lanserte første generasjon av Leaf.
Men på spørsmål om økt rekkevidde på oppgradert Leaf, som vises på høstens Frankfurt-messe, ble det helt stille. Markedsdirektør William Börmann i Nissan Nordic Europe ville heller ikke svare på hvilke salgsmål Nissan har for varebilbaserte Evalia i Norge.
– Nei, vi oppgir aldri salgsmål, var Börmanns korte svar.
Kassebil med baksete
NV200, med tilnavnet Evalia som personbil, har kassebilens form og leveres både som varebil og som sjuseters personbil. Siden lanseringen i fjor har Nissan solgt 256 varebiler og 259 personbiler med fem seter.
Sjuseteren har to ekstra seter i varerommet som individuelt foldes mot sidepanelene. De drar opp bilprisen med beskjedne 3500 kroner fra 230.000 kroner til 233.500 kroner, men begrenser bagasjeplassen. Som dieselbil er prisen akkurat 300.000 kroner.
Leaf-teknologi
Elteknologien deler e-NV200/Evalia med Leaf. Motoren på 109 hk/254 Nm er den samme og batteripakken også like stor (24 kWh), dog litt annerledes pakket for å få plass.
Nissan ser på e-NV200 Evalia som den ideelle elbil for barnerike familier ved at den eksempelvis tilbyr et mer fleksibelt interiør enn mer enn dobbelt så dyre Tesla Model S.
Jeg er ikke like sikker på om Evalia vil bli noen barnefamiliefavoritt. Dette er uansett en varebil med seter a la VW Caddy, Renault Kangoo og Citroën Berlingo.
Generelt selger slike biler ytterst beskjedent i Norge, og salget av personbilregistrert e-NV200 så langt sier mer om suget etter elektriske biler enn interessen for denne karosseriformen.
Rent kjøremessig oppfører e-NV200 seg ganske ordinært og bærer tydelig preg av å være utviklet for å kjøre forholdsvis korte etapper. Kortere rekkevidde (170 km) sammenliknet med Leaf (200 km) oppgitt i NEDC-kjøresyklus, gjør at bilen mest egner seg som varebil med definert kjøremønster.
Nissan e-NV200/Evalia bygges i Barcelona og kan ikke trekke tilhenger. Da EuroNCAP kollisjonstestet bilen i 2014 oppnådde den bare tre av fem mulige stjerner.
Motor: | AC elmotor/FWD |
Effekt: | 80 kW/109 hk. |
Dreiemoment: | 254 Nm. |
Mål LxBxH: | 456x176x186 cm |
Akselavstand: | 273 cm |
Egenvekt: | 1751 kg |
Bakkeklaring: | 15,3 cm |
Sitteplasser: | 7 |
Bagasjerom: | Opp til 3100 liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t (målt): | 14,0 sek. |
Batteritype: | Nikkel Kadmium |
Batterikapasitet: | 24 kWh |
Ladetype: | CHAdeMo |
Toppfart: | 140 km/t |
Oppgitt rekkevidde: | 170 km |
Tilhengervekt: | 0 kg |
CO2: | 0 g/km |
Pris som prøvekjørt: | Kr. 233.500 |
Pris som 5-seter: | Kr. 230.000 |