-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Elbil til under 200.000
Renaults svar til lavpris-konkurrenter
«Alle» skal lage elektrisk bybil til under 20.000 euro om dagen. Her er Renaults alternativ, og den skal bygges i Europa.
De fleste bilprodusenter har som mål å presentere en rimelig bybil i løpet av et par år. Nå er jo kronekursen svak for tida, men med fortsatt elbilincentiver bør vi kunne håpe på en bil til under 200.000 kroner når disse realiseres.
Renault graver dypt i retrosporet. Vi vet de skal lansere revitaliserte utgaver av både Renault 5 og Renault 4 i løpet av 2024, og konseptet de nylig viste tyder på at de velger tilsvarende løsning når de skal presentere sitt rimeligste alternativ.
Denne er basert på Twingo som debuterte i 1992 og som i dagens generasjon er nær beslektet med Smart-modellen ForFour.
Retro
Neste generasjon går tilbake til de originale røttene med en en-boks-form, halvrunde lykter i begge ender – som en smilende tegneseriefigur. Frontruten fortsetter der panseret slutter, og panseret har de tre ventilene originalen var utstyrt med.
Håndtakene til fordørene er integrert i en lysende sirkel mens de til bakdørene er skjult i C-stolpene. Selv om vår illustratør har «designet» fargerike biler med både tre og fem dører, er det trolig at fem dører blir standard og eneste alternativ.
Effektiv
Renault har ikke avslørt detaljer om drivlinje, men de har antydet at den skal bli «best i klassen» med et forbruk på 10 kWt per 100 kilometer og 75 prosent lavere CO2 fra vugge til grav enn en typisk europeisk fossilbil i 2023.
Dessuten gjør det kompakte fotavtrykket at den tar 20 prosent mindre plass enn gjennomsnittsbilen i gater og parkeringshus.
Med så lavt forbruk og siden den primært skal brukes i trange bygater kan bilen utstyres med en kompakt batteripakke – for eksempel den på 26,8 kWt som sitter i Dacia Spring. Den ville holde til en rekkevidde på rundt 25 mil, og en bil i dette formatet inviterer ikke akkurat til langturer.
Nye Twingo E-Tech forventes på markedet i 2026 og skal bygges i Europa av Renaults Ampere-divisjon.