Zeekr har ambisjoner om å ta markedsandeler i Norge med nye 7X. Modellen byr på rask lading og mye utstyr for å friste kjøperne.

Made in Sweden (nesten)

Svensk innflytelse kan være akkurat det premium-merket Zeekr trenger for å lykkes. Med litt justering.

Publisert Sist oppdatert

Vi lurer ikke lenger på om kineserne kan lage bra biler. Men det hakker fortsatt litt. Det er som om man vet hva en moderne elbil må ha av spesifikasjoner, teknologi og funksjoner, heller alt opp i gryta, rører om, og tenker bilen er klar.

Sånn kan du ende opp med ting som vrien brukervennlighet, funksjoner uten funksjon, eller et utseende som gir deg ingenting. Da blir det vanskelig å lykkes – spesielt i premium-segmentet.

Volvo-eier Geely, vet antagelig det. Og de har hatt suksess med å la svenskene holde på med det de alltid har holdt på med: Lage gode biler.

Så da Geely etablerte en nytt premiumbil-merke i 2021, altså Zeekr, ble design og deler av utvikling lagt til Sverige. Kan det gjøre susen?

Så langt ser det lovende ut, store lave 001 er spennende og kompakt-SUVen X ser glimrende ut.

Har alt?

Dagens helt, mellomstore 7X, er bilen som skal gi svaret på om Zeekr har det lille ekstra de andre mangler.

Og det skal litt til, 7X går løs på rubbel og bit, den er 3,6 cm lengre enn Tesla Model Y, men er samtidig en premiumbil, og dermed også en Audi Q6-rival.

Zeekr er veldig opptatt av å fortelle at modellen er designet i Gøteborg.

I det bildet plasserer den seg dessuten midt i: Startprisen for en bakhjulsdreven utgave med det lille batteriet er på 539 900 kroner, mens en full-utstyrt Privilege AWD med stort batteri havner på 629 900 kroner.

Hva du får for pengene i topputgaven, er ganske imponerende.

100 kWt batteri gir 543 km rekkevidde, og 800 V system gjør det mulig å lade fort. Egentlig tar den hele 480 kW, men uten så kraftige ladere tilgjengelig i Europa, har Zeekr valgt å oppgi 360 kW makseffekt. 

Bare 16 minutter er nødvendig for å lade fra 10 til 80 prosent.

630 hestekrefter gir akselerasjon fra 0-100 km/t på 3,8 sekunder, mens den praktiske siden av det hele stiller med 543 liters bagasjerom, 42 liter frunk og 2 tonn tilhengervekt.

Utstyrsmessig er det ikke spart på noe, interiøret er i nappaskinn, du har elektrisk justerbare seter med varme, kjøling og massasje, elektrisk justerbart baksete, motorisert åpning av dørene, infotainmentskjerm på 16 tommer og 36,2 tommers head-up med utvidet virkelighet. Automatiske LED Matrix lys, luftfjæring og et stort lydanlegg medfølger også.

Høres ut som det er på tide å komme seg bak rattet for å finne ut hvordan dette oppleves.

Zeekr 7X gir et godt førsteinntrykk med myke materialer innvendig, god opplevd byggekvalitet og lynrask lading.

Luksuriøst

Hvor nyttig elektrisk åpning av dørene er kan diskuteres, men å se det i aksjon gir i alle fall et luksuriøst førsteinntrykk. Og det er et tydelig signal om hva som befinner seg på innsiden.

Her er det nemlig dratt opp et hakk sammenlignet med det meste. Du må lete lenge før du finner en eneste kvadratcentimeter hardplast.

De store skinnsetene er utført i ekte vare, og er så myke og behagelige å sitte i at kunst-skinn-kledde alternativer er deprimerende å tenke på. Justeringsmulighetene er dessuten gode, blant annet med lårstøtte som kan skyves langt ut.

Jeg sitter godt nede i bilen selv om det er en SUV, og utsikten ut over dashbordet preges av enkel design, påkostede materialer og solid byggekvalitet. Enkel-elementer som den Porsche-aktige utformingen av førerdisplayet, høyttalerdekselene og stemingsbelysninen, skiller 7Xen tydelig fra bølingen.

I midten troner den store skjermen du kontrollerer det meste med – Zeekr gir deg en liten rekke med brytere under – ellers styres alt via den digitale flaten.

Det meste av innstillinger foregår i skjermen.

Kunstig intelligens skal være benyttet til å gjøre 7X ekstra god til å kjenne deg igjen og lære vanene dine. Det gjelder både innstilling av ratt, sete, speil og den type ting, men også ofte benyttede kjøreruter og andre preferanser.

Uten å være innkjørt med det, oppstår også de første utfordringene. Justering av ratt og sidespeil, krever nemlig at du finner en meny på skjermen som deretter tildeler rattknappene selve justeringen. En dårlig løsning, men den bryr deg antagelig ikke når du eier bilen.

Uavhengig av det, virker det som om den digitale biten har litt igjen. Å stille inn fjæring, styring og andre ting man kanskje ønsker gjort i en fei, krever mange skjermtrykk og mye tid. Det er ikke bra.

Min testbil hadde dessuten noen problemer med sensorer som ikke likte vått vær, og derfor koblet ut førerassistentsysteme og forhindret bruk av fartsholder.

Nesten best bak

Tilbake til gode nyheter, er baksetet glimrende. Tilgangen med stor åpningsvinkel på dørene gjør innsteget enkelt, og plassforholdene er gode. 

Kanskje viktigere: Sittekomforten er enestående. Legg setet bakover og nyt livet. Men at setevarmen bak må slås på via skjermen foran er rart.

Det er god sittekomfort i baksetet.

Uvanlig smarte oppbevaringsmuligheter, som skuffer under baksetet og rom i dørene under armelenet, er smart.

Bagasjekapasiteten på sin side er tilfredsstillende, men noe redusert for virkelig store ting på grunn av inndelingen under gulvet. Skiluke er på plass – det må være en svensk detalj.

Blir det plass til hundebur og bagasje?

Bestemt komfortabel

Kjøreopplevelsen er kanskje ikke helt som du venter, selv med luftfjæring i komfort-modus, er ikke 7X så myk som andre kinesiske luksusbiler. Den tar likevel unna ujevnhetene på en fin måte og har høy fjæringskomfort. Ganske likt bestemt, tysk komfort. Jeg tror dette passer Europa godt.

Bakkeklaringen kan økes med 4,5 cm om du hever bilen – da har den over 21 cm. Velger du i stedet Sport, senkes den, og du merker at alt blir litt strammere. Imidlertid uten å miste komforten helt – veldig bra.

Stramt chassis trenger du også, om alle kreftene skal utnyttes. Selv i høyere hastigheter, er pådraget utypisk voldsomt når de 630 hestekreftene slippes løs.

Skal det trekkes noe på kjøreopplevelsen, føles styringen kunstig – selv om motstanden for så vidt er naturlig.

Sverige-effekten

Det er noe med Zeekr, jeg er ikke helt sikker på hva. Akkurat som 001 og X, har 7X noe ved seg som skiller den ut i mengden. Noe som gjør deg, eller i alle fall meg, litt nysgjerrig.

Det skjer til tross for noen småting jeg gjerne hadde endret på, og hvem vet – kanskje er det bare alt utstyret og den opplevde kvaliteten på innsiden som gjør det. Men det oppleves som om dette gir noe ekstra for pengene. Litt mindre hakking, litt mer komplett.

La oss kalle det Sverige-effekten.

De første kundebilene kommer til Norge i slutten av mai.

Nye Zeekr 7X er priset til 629.900 kroner med «alt» inkludert, også garanti på 10 år eller 200.000 kilometer - så lenge du ikke hopper over servicebesøk.

Tekniske data og priser:

Zeekr 7X Privilege AWD
Pris fraKr. 539 900
Pris denne modellKr. 629 900
Pris testbilKr. 629 900
MotorElektrisk x 2
Samlet effekt630 hk/710 Nm
Drivlinje1A, firehjulsdrift
0-100 km/t3,8 sek
Toppfart210 km/t
Energiforbruk19,9 kWt/100 km
Mål LxBxH488/193/165 cm
Akselavstand290 cm
Bakkeklaring**21,7 cm
Bagasjerom foran42 liter
Bagasjerom539 liter
Hurtigladingopptil 360 kW
Batterikapasitet100 kWt brutto
Egenvekt2 535 kg
NyttelastIkke oppgitt
Tilhengervekt2 000 kg
Garanti***10 år/200 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet

* Levert Oslo. ** Luftfjæring, variabel, maks. *** Krever service annethvert år/20 000 km. Kilde: Produsent/Statens vegvesen/OFV

Powered by Labrador CMS