JAC Maextro

JAC Maextro

Luksus fra Kina

Det er litt forskjell på tilnærmingen. Mens Jaguar lager en fem år lang sang&dans om at nå skal de jommen lage en mektig luksusbil (om noen år), slipper JAC stille og rolig ut noe slikt på markedet – nå!

Publisert Sist oppdatert

Glem spesifikasjoner – det er tynt av dem foreløpig, men hekt deg opp i navnet:

Maextro er jo helt genialt – en blanding av Maestro og Extra, kunne ikke vært gjort bedre på Madison Avenue for 40 år siden.

At de også hekter på modellbetegnelsen S800 peker i retning av hvor de vil. Du har sikkert hørt noe liknende på en Maybach en eller annen gang?

Du har sikkert sett en tilsvarende to-tone lakk på noen tyske greier en gang også?

Spennende produkt

Dette er et spennende produkt på mange måter, ikke minst fordi det er den fjerde bilen i Huaweis tette samarbeid med diverse bilprodusenter.

HIMA kaller de fellesskapet, Harmony Intelligent Mobility Alliance, bygget opp rundt ikke bare en smart førerplass og førerstøtte systemer, elmotorer og andre elektriske komponenter, men også rundt produksjonsteknikk, produktplassering, markedsføring og ettermarked-tjenester.

Det eneste denne elektronikk-giganten egentlig blander seg opp i er den egentlige produksjonen, alt annet har de tett kontakt med.

Til nå har vi hatt Aito (Huawei og Seres), Luxeed (Huawei og Chery) og Stelato (Huawei og BAIC) som har jobbet under dette regimet.

Og nå altså Huawei og JAC med godt over fem meter Maextro.

Skal stråle

– Den skal stråle skinnende, være respektfull og veldig stor, sier Yu Chengdong – sjefen for Huaweis smart-bil aktiviteter foran lanseringen av denne.

Veldig stor vil sannsynligvis vise seg å være noen millimeter under femmeterogfemti – grensen for D+-klassen og på nivå med Maybachs S-Klasse versjon og Ghosten til Rolls-Royce.

Den store differensiatoren er at kineseren er elektrisk. Enten vegg-til-vegg batteri eller med rekkeviddeforlenger.

Prisen rapporteres å ligge på noe som tilsvarer 140.000 dollars – er det ikke det Jaguar snakker om også?

Da kan vi nok trygt regne med spesifikasjoner som matcher prisen – og vel så det. Kineserne pleier ikke å gå seg bort i posisjoneringsjungelen akkurat.

På markedet til våren, sies det. Og produsert ved en nybygd JAC-fabrikk som skal ha en kapasitet på 200.000 biler. Men ikke av den store sedanen. Med planer om 35.000 slike hvert år kan den nok klare seg med et eksklusivt, premium lite samlebånd for seg selv, borte i et hjørne.

JAC Maextro
JAC Maextro
JAC Maextro
JAC Maextro
JAC Maextro

 

Powered by Labrador CMS