-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Oslo Vest:
Garantisaksbehandler
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter

Prøvekjørt Xpeng X9 AWD
Rapport fra massasjestolen
I Xpeng X9 kan du legge deg bakover som i en massasjeseng og sveve nærmest vektløs mens du ser en film, ifølge produsenten. Du må bare ordne sjåfør først.
Det første jeg gjør er å innta en av de to de digre stolene i midtre seterekke, trykke på de rette knappene slik at seteryggen glir bakover og fothvileren løftes opp til nærmest flat, skinntrukket seng før massasjeprogrammet starter.
Skulle det være en tanke for varmt i setet, ordenes det med seteventilasjonsprogrammet.
Flatskjerm i taket
Med fjernkontrollen felles den 21,4 tommer store flatskjermen ned fra taket samtidig som jeg plukker opp kalddrikke fra bilens store kjøleskap skjult i bakkant av midtkonsollen.
Telefonen legges til hurtiglading i stolens armlene.
Så er det bare å velge blant utallige underholdningsapper som dessverre i dette kritthvitt innredede eksemplaret av en luftfjæret fraktmaskin kun er på kinesisk.
Men fortvil ikke, for det er jo bare å strømme en konsertopplevelse og dele den gjennom 23 høyttalere med Dolby Atmos-teknologi til resten av følget.
Setene i bilen, uansett hvilken av de tre rekkene som inntas, kan konkurrere med sittekomforten selv i ganske påkostede konsertsaler.
Nå skal det i rettferdighetens navn legges til at midtstolene i dette demo-eksemplaret ikke blir fullt så digre i den europeiske varianten, men funksjonene og komforten loves å være på samme nivå.
Triveligst som passasjer
Sjåfør er medbrakt denne gang, men fra pr-sjef Knut Arne Marcussen i bilens aller fremste seterad under en frontrute på størrelse med et panoramavindu, kommer bare et dessverre på spørsmålet om sjåfør følger med i kjøpet.
Men Marcussen unnlater ikke å fremheve hvor langt Xpeng er kommet i å gjøre bilene fra Midtens rike selvkjørende.
Xpeng X9 kjøpes ikke, den er så diger og tung at den kontraheres!
Det er etter initiativ fra Norge at Xpeng besluttet å ta X9 til Europa. Når det skjer i år og til hvilken pris diskuteres fortsatt.
I Kina koster X9 litt mer enn G9 som i Norge koster snaut 700.000 kroner. Så kanskje 800.000 + kan være et brukbart estimat?
Xpeng X9 kjøpes ikke, den er så diger og tung at den kontraheres!
Flyvende teppe?
Dette er så langt eneste eksemplaret i Europa og er ikke bare en flerbruksbil/minivan proppet med all tenkelig teknologi kinesisk bilindustri kan tilby, men også en oppvisning i komfort og underholdning.
Zero Gravity er betegnelsen Xpeng bruker om de nevnte to setene, altså det nærmeste man kommer et flyvende teppe selv med alle fire hjulene godt plantet på asfalten.
Apropos hjulene. For å manøvrere denne 5,29 meter lange og 1,99 meter brede bilen rundt i trange parkeringshus uten altfor stort besvær, følger fem grader bakhjulstyring med i standardpakken og reduserer svingdiameteren til 10,8 meter, altså på nivå med en kompaktbil.
Langt fra beskjedne
Xpeng har ikke rukket å eksistere i mer enn snaut 11 år, men produsenten i Guangzhou er ikke snauere enn at de påstår følgende om X9:
- Klasseledende på rekkevidde.
- Klasseledende på ladehastighet.
- Klasseledende på luksus.
- Klesseledende på teknologi.
- Klasseledende på svingradius.
- Klasseledende på plass.
- Klasseledende på utstyr.
Intet mindre. Og ja, X9 skanner veiens tilstand foran bilen og i løpet av millisekunder justerer demping/fjæring til maksimal komfort/veiopplevelse ut fra valgt kjøreprogram. Oppsettet strammes trolig noe opp før X9 inntar det europeiske veinettet.
X9 ruver ikke bare ute i trafikken, men byr på gedigen plass som fullt ut kan konkurrere med eksempelvis nye VW Caravelle i tredje seterad.
Til Europas tas X9 i konfigurasjonen 2+2+3, og ikke noe annet.
Lang rekkevidde
I Kina selges X9 i en «billigvariant» kun med forhjulsdrift og batteri på 84,5 kWt. Men den mest aktuelle er uten tvil AWD-varianten med to motorer, 496 hk/640 Nm ytelse, 101,5 kWt batteripakke og rekkevidde på godt over 600 km etter kinesisk måte å måle på.
På testkjøringen målte vi forbruket til 17,8 kWt/100 km på landevei og 21,5 kWt på 100/110 km/t motorvei. Forbruket indikerer at bilen greit klarer 500 km på nullføre.
Men enda viktigere: 800 volt-teknologi og DC-ladefart inntil 330 kW betyr langt mer. Med kraftig nok lader lades 10-80 prosent batterikapasitet på 20 minutter hvilket i praksis betyr nye 175 km rekkevidde på ti minutter.
Seterekke som snus bakover
Skjermoppsettet og bruksfunksjoner har mange fellestrekk med Tesla, nesten alle funksjoner inkludert sidespeilene stilles via skjerm og rattknapper.
Når den store passasjerskjermen foldes ned i baksetet og hindrer sikt bakover via det innvendige speilet, går speilet over i videofunksjon.
Så godt som alt i bilen styres via elmotorer. Men der hodestøttene i forsetene må stilles til passende høyde manuelt, justeres hodestøttene i andre og tredje seterad elektrisk.
Når tredje seterad pakkes sammen skjer det ved at hodestøttene først senkes, altså elektrisk. Så felles ryggene fram, hele setepakkes snus 180 grader bakover og senkes deretter ned i en brønn til flatt gulv.
2,5 kubikkmeter
Med alle setene i bruk laster X9 755 liter bagasje som øker til 2,5 kubikkmeter med tredje seterad pakket sammen. Midtsetene kan ikke legges ned, bare flyttes framover.
Xpeng orienterer X9 mot familier med stort plassbehov og oppgir følgende konkurrenter: Kia EV9, Nio EL8, Tesla Model X, Hyundai Ioniq 9, Volvo EX90, VW ID.Buzz GTX, Mercedes-Benz EQV, Maxus Mifa og Voyah Dream.
OPPSUMMERT
Diger minivan proppet med komfort og underholdning. En bil du heller blir kjørt i enn kjører selv.
Xpeng X9 AWD
Pris fra | Ikke klar |
Motor | El/496 hk/640 Nm |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 5,7 sekunder |
Toppfart | 200 km/t |
Batteri | 101,5 kWt |
Lading DC/AC | inntil 330/11 kW |
Ladefart 10-80% | Ca 20 min |
Forbruk 100 km (test) | 17,8-21,5 kWt |
Rekkevidde oppgitt* | 640 km |
V2L/230V | 3,3 kW |
Dimensjoner (L/B/H) | 529/199/178 cm |
Akselavstand | 316 cm |
Bilvekt | 2 600 kg |
Nyttelast | Ikke klar |
Bakkeklaring** | 13 - 22 cm |
Tilhengervekt | Ikke klar |
Bagasjerom foran | Ingen |
Bagasjerom bak | 755 - 2 554 liter |
Garanti/km | 7 år/150 000 km |
Batterigaranti/km | 7 år/150 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent. *Kinesisk verdi. **Luftfjæring. |