EQE SUV scorer høyt på familiepraktiske løsninger, men spørsmålet er om AMG-tillegget forsvarer merprisen.

PRØVEKJØRT: MERCEDES-AMG EQE 43 4MATIC SUV

Deilig og dyr

Kan en AMG være både SUV og elektrisk? Ja, hvorfor ikke?

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BilAutofil nr. 2-2024

Priser og data var riktige da bladet ble trykket, men kan ha endret seg siden.

AMG står i utgangspunktet for blodtrimmede bensinmotorer, heftige ytelser og ditto lydbilde. Derfor vil det ikke være unaturlig å spørre om AMG-varemerket er forenlig med blytunge, elektriske SUV-er med kunstig skapt lydbilde!

Forfengelighet i kombinasjon med penger trumfer det meste i bilverden, så selvfølgelig går det an. Men jeg ville ikke lagt turen innom Rudskogen eller Nordsløyfa på vei sørover i en Mercedes-AMG EQE 43 4Matic SUV, enn så bra den tross alt kjører etter AMG-innspillene.

Yter nok

AMG-variantene av EQE SUV mangler ikke ytelse. Selv sveklingen, EQE 43, sparker fra med 476 hk og tar deg til 100 km/t på 4,5 sekunder. Om ikke dette skulle være nok skrur AMG mot et pristillegg på drøyt 100.000 kroner gladelig opp effekten til 687 hk, og du er klar til å ta opp sprintkampen med Aston Martin DBX, ikke standard Aston, men 707-utgaven med AMGs 707 hk fire liters åtter bak grillen.

Det kunstige lydbildet varierer med kjøreprogram, fra svak til kraftig brom og styrt av pådraget. Heldigvis kan den syntetiske lyden slås av så den som vil i stillhet kan nyte presset mot seteryggen idet 2.650 kg bilvekt settes i bevegelse.

10 grader bakakselstyring

AMG-variantene av EQE SUV mangler ikke ytelse. Selv sveklingen, EQE 43, sparker fra med 476 hk og tar til 100 km/t på 4,5 sekunder.

Likevel mener jeg EQE selv med AMG-symboler preget diskret mange steder utvendig og innvendig, først og fremst er en komfortabel familiebil som med 4,88 meter lengde er stor nok til å laste de fleste og det meste, og på grunn av 10 graders bakakselstyring lar seg kjøre som en småbil i trange bygater og parkeringshus

Firehjulsdriften nærmest eliminerer framkommelighetsulempene vinteren byr på. Et eget snø/hålke-program drar ned effekten og skjerper firehjulstrekket såpass at selv brattbakkestart på speilblank is gikk bortimot problemfritt.

Med øynene lukket for prisen og et AMG-oppsett som nøkternt sett vanskelig lar seg forsvare innenfor norsk bruksområde, skal det godt gjøres å ha det bedre ute på landeveien enn i denne bilen.

Luftfjæring

Hvem er så konkurrenten? Sannsynligvis samme bil med 350 på hekkluka og null AMG-logoer, intet kjøreoppsett fra AMG og 184 færre hk, men til gjengjeld priset nær 300.000 kroner lavere. Akkurat det kan være forskjellen på å investere i en EQE SUV, eller la det bli med drømmen.

(saken fortsetter)

Stor, deilig og diskret.
Selv i AMG-varianten er hyperscreen tilvalg.
Tilvalg med hyperscreen.
Lekkert, men koster ekstra.
36 min å lade 300 km rekkevidde.
Flatt gulv og eget klimapanel for baksetepassasjerene.
Kule sikkerhetsbelter.
Stort rom under bagasjeromsgulvet.
Detaljer som gir velvære.
Mer diskret kan det neppe gjøres.
Her styres demperoppsett og det kunstige lydbildet.
Snedig luke for spylervæske.
Fint med stigtrinn, men ikke veldig praktisk.
Bakhjul som svinger 10 grader.
Hyperscreen og egen passasjerskjerm.
Tøft med karbonelementer på midtkonsollen.
Diskret AMG-merke på hekkluka.

Sammenlikningen halter litt. For i AMG-varianten inngår luftfjæring og 10 graders bakakselstyring, mens de to nødvendighetene på dette nivået står på tilvalglisten til 350. Men i begge tilfellene hjelper det på godfølelsen med rundt 300.000 i tilvalg, og vips, så er prisforskjellen fortsatt den samme. 

Hyperscreen

Ikke fordi den er nødvendig, men likevel ville jeg krysset av for hyperscreen, skjermkonseptet med egen passasjerskjerm foran som bare aktiveres når noen sitter i setet samt en diger, integrert dashbordskjerm som nærmest gir kinofølelse. Og da hører naturligvis Burmester-anlegg med.

Baksetet kan ikke skyves fram eller tilbake, men flatt gulv gjør det greit for tre å sitte der og to har det nærmest kongelig med høy sitteposisjon og 78 cm beinplass fram til førersetet med undertegnede (180 cm) bak rattet.

Trekker 1800 kg

520 liter bagasje får plass bak under en bagasjeromsgardin som oppleves billig, men som kan stues ned i et stort og praktisk rom under bagasjeromsgulvet. Bakseteryggsplitt på 40/20/40 gjør det lett å laste mange par ski eller andre lange gjenstander inn i bilen. EQE mangler frunk, men trekker til gjengjeld inntil 1.8 tonn tung tilhenger.

I et AMG-påkostet og lekkert interiør med overflater som er gode å ta på og fremkaller velvære inne i bilen, trekker «billig» girvelger og blinklysbryter i plast ned. De er det på tide å skifte ut. Pluss for ryggekamera skjult bak stjernen for at det ikke skal skitnes til, for oppvarmet stjerne i grillen for å hindre at snø dekker for radar- og sensorsystemene og for tretrinns oppvarmet ratt.

Hendler på rattet styrer regenereringsfunksjonen som aktivert maksimalt gir effektiv én pedals funksjon.

300 km på 36 minutter

Ladefarten oppgis til maksimalt 170 kW hvilket er beskjedent sammenliknet med Tesla og bare å glemme i vinterhalvåret. Jeg kom aldri over 110 kW, men for de fleste holder det. Å lade fra 10 til 80 prosent batterikapasitet tok 36 minutter hvilket ga 300 nye rekkeviddekilometer med undertegnedes kjøremønster. Til 90 prosent tok nye 11 minutter.

Den største ulempen ved å legge på 300.000 kroner opp til AMG-varianten ligger i redusert rekkevidde. Batteriet på 90 kWt er det samme, men økt effekt, større hjul og høyere vekt på grunn av utstyr reduserer rekkevidden med 60 til 70 kilometer.

OPPSUMMERT

Flott med AMG, men er 2,1 sekunder raskere til 100 km/t verd 300.000 kroner ekstra når rekkevidden reduseres med 70 km?

Poengfordeling

Motor/drivverk9
Kjøreegenskaper8
Interiør9
Komfort9
Plass9
Bagasjerom8
Praktiske egenskaper7
Teknologi/gadget9
Forbruk/rekkevidde7
Økonomi4
Sum (100)79

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC SUV

Pris fra*Kr. 1 216 626
Pris testbil*Kr. 1 495 976
MotortypeElektrisk
Motor foranIkke oppgitt
Motor bakIkke oppgitt
Samlet ytelse476 hk/858 Nm
Drivlinje1A, firehjulsdrift
0-100 km/t4,5 sekunder
Toppfart210 km/t
Batteri (netto)90,56 kWt
Lading DC/AC170 kW/11-22 kW
Ladefart 10-80% (test)36 min
Strømforbruk (WLTP/test)20,7-23,9/21,9 kWt
Rekkevidde (WLTP)430 km
Dimensjoner (L/B/H)488/194/167 cm
Akselavstand303 cm
Bilvekt2 650 kg
Nyttelast470 kg
BakkeklaringVariabel
Tilhengervekt1 800 kg
Bagasjerom foran0 liter
Bagasjerom bak520 - 1 675 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km10 år/250 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAP5 stjerner (2023)
Kilde: Produsent/OFV *Lev Oslo

Powered by Labrador CMS