-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: Mercedes-Benz EQE 350 4Matic SUV
Beste el-stjernebil?
I elbilvrimmelen framstår Mercedes-Benz EQE 350 SUV som en av de mer harmoniske og familietilpassede. Bilen er rett og slett lett å like, men fordi den er for kostbar for folk flest, burde den vært på blå resept.
Først publisert i bladet BilAutofil nr. 8-2023
Det er noen ganger jeg tenker at alle biler burde vært som Mercedes-Benz 350 EQE SUV: komfortabel, enkel å forholde seg til, god oversikt, nok plass til det meste, firehjulsdrift, bra tilhengervekt, god svingradius og presis nok selvkjøringsteknologi på nivå 2 til helt uanstrengt langkjøring på motorvei.
EQE 350 SUV er ikke bilen du kaster deg inn i svingene med på underholdende veier slik det er fristende å gjøre med den lavere bygde og lekre sedanutgaven. Joda, ingenting demper den gode kjøreopplevelsen, men EQE 350 SUV er ikke bygd til dette formålet. Med luftfjæring gjelder først og fremst komfort.
Rask nok
Fordi du vet at EQE 350 sprinter til 100 på 6,6 sekunder, er det derfor deilig å kunne lene seg tilbake i de gråhvite og ventilerte veganskinnsetene med massasje, kjøre mykt og vinke fram de utålmodige i visshet om at 292 hk og 765 Nm i drakraft holder i massevis til forsvarlige forbikjøringer. Mercedes-Benz oppgir ikke hvor mye hver av de to el-motorene yter, men elektronikken fordeler kreftene dit valgt kjøreprogram finner det mest hensiktsmessig å sende kreftene.
Med netto 89 kWt batteripakke kjører EQE 350 SUV forbi de fleste ladestasjoner, og først etter bortimot 500 km begynner den å rope på mer strøm. Det betyr at med utgangspunkt i Oslo vil det være – i hvert fall i sommertemperatur og om ikke kjøringen preges av utpreget engasjement hele tiden – mulig å nå byer som Trondheim, Bergen og Kristiansand uten ladestopp. Fram vil du komme uten å være sliten også.
Greit forbruk og ladefart
Produsenten oppgir strømforbruk fra 17,8 til 21,5 kWt per 100 km. Selv endte jeg på 21,6 kWt over en strekning på 1092 km med 63 km/t i gjennomsnittsfart og temperatur varierende fra 10 til 15 grader.
Fordi du vet at EQE 350 sprinter til 100 på 6,6 sekunder, er det deilig å kunne lene seg tilbake i de gråhvite og ventilerte veganskinnsetene med massasje, kjøre mykt og vinke fram de utålmodige i visshet om at 292 hk og 765 Nm i drakraft holder i massevis til forsvarlige forbikjøringer
Minst like viktig som rekkevidde er ladefart. Den oppgir Mercedes-Benz til maksimalt 170 kW, men så høyt kom jeg aldri. Ladefarten stoppet på 130 kW, men farten holdt seg høy lenge og var ved 80 prosent fortsatt 95 kW før den mot 85 prosent batterikapasitet falt til 61 kW. Den raskeste ladingen fra 10 til 80 prosent (69,8 kWt) gikk unna på drøyt 38 minutter.
Den fabelaktige bakakselstyringen
Mercedes-Benz er en av ytterst få produsenter som tilbyr aktiv bakakselstyring. Riktignok langt fra på alle modellene, men EQE er nå inne i varmen for inntil 10 graders vinkling av bakhjulene. Og om det er verd pengene? Ja, hver eneste krone det koster ekstra. Ikke fordi det bedrer kjøreegenskapene eksepsjonelt, til det er bilen med vognvekt rett over 2,5 tonn i utgangspunktet altfor tung. Men i trange bygater, parkeringshus designet for biler langt mindre enn 4,86 meter lange og 1,94 meter brede EQE SUV, og ved lukeparkering håndteres bilen omtrent som en kompaktbil.
Parkerer selv
Selvparkering i ulike varianter kom for mange år siden. Arrester meg gjerne om jeg tar feil, for så vidt jeg husker var Tesla først ute med å tilby selvparkering via telefonen, altså at bilen eksempelvis kjører inn og ut av et parkeringsfelt eller en garasje uten at føreren sitter i den. Siden har flere kommet til, som Hyundai og Kia (begge via nøkkelen).
Nå er også Mercedes-Benz der. En ganske så praktisk funksjon om noen har parkert så tett innpå førerdøren at den knapt lar seg åpne. For ikke å snakke om i alle parkeringshusene designet for små biler i store bilers verden.
Deilig baksete
Jeg kommer tilbake til førermiljøet, men vil først dvele litt ved hvorfor jeg mener EQE SUV ikke bare er et særdeles godt familiebilvalg, men at den også passer godt inn i et fremtidig utslippsfritt taximiljø. Forklaringen er å finne i baksetet med hele 78 cm beinplass og tilstrekkelig takhøyde (92 cm) for dem med lang rygg. Seteutformingen gjør det godt å sitte der, i det minste for to.
Tredelt bakseterygg (40/20/40) gjør det enkelt å laste inn noen pakker med ski, og takk og pris for det store rommet under bagasjeromsgulvet til ladekabler, spylervæske etc. Men selv om 520 liter tilgjengelig volum til det man laster inn bak høres mye ut, synes det snaut til en så stor bil å være. Her holder det ikke med plass til fire kofferter for en familie på ferietur i tre uker. Bagasjerom foran er bare å glemme. Der er ikke Mercedes-Benz ennå. Til gjengjeld trekker bilen inntil 1.800 kg på det elektrisk utfellbare tilhengerfestet, som – tro det eller ei – er standard.
Ikke dør-til-dør skjerm
I trange bygater, parkeringshus designet for biler langt mindre kjøretøy enn 4,86 meter lange og 1,94 meter brede EQE SUV, og ved lukeparkering, håndteres bilen omtrent som en kompaktbil
EQE kan leveres med dør-til-dør skjermer slik som i EQS, og det er flott, men ikke nødvendig for å ha det kjekt i bilen. Standardløsningen med en flytende og ganske stor instrumentskjerm følges av en nesten firkantet infotainmentskjerm med eget klimaanleggpanel i bunnen.
Tilnærmingen til innholdet er som i de aller fleste Mercedes-modeller og skjer for det meste via stemmestyring eller styreflater på rattet. Rattbetjeningen er litt uvant og knotet til å begynne med, men etter noen tid kan det knapt gjøres enklere når først programnavigeringsrattet på midtkonsollen er borte. Men nevnte ratt, som både BMW og Mazda har beholdt, gjør det mulig å navigere i programvaren uten å ta blikket fra veien.
Headupdisplayet
EQE byr på et av bilindustriens mest informative headupdisplay. Kun BMW gjør dette bedre. Pluss også for ryggekamera skjult av stjernen på bakluka så det ikke skitnes til når det ikke brukes. Den digre stjernen i grillen varmes opp så snø og is ikke legger seg på og hindrer funksjonene til radar- og sensorteknologien.
Hva jeg ikke liker er all den blanke, svarte plasten, i testbilen først og fremst på deler av midtkonsollen. Det kler ikke en premiumbil at plasten både tiltrekker seg støv og raskt ripes opp.
EQE kan leveres med dør-til-dør skjermer slik som på EQS, og det er flott, men ikke nødvendig for å ha det kjekt i bilen
Mens EQE sedan leveres i «billigutgave» kun med bakhjulsdrift, kommer SUV-ene fra EQC og oppover til Norge kun med drift på begge aksler. Det betyr et ganske stort prishopp fra sedan til SUV hvor testbilen, som foreløpig er rimeligste EQE SUV, prisstarter på 895.000 kroner levert i Oslo.
Kostbare tilvalg
Hadde dette vært sluttsummen på EQE SUV slik jeg har omtalt den, ville det bare vært løp og kjøp. Dessverre koster alt som gjør bilen til det den i dette tilfellet er drøyt 300.000 kroner mer, og ved å bikke 1,2 millioner kroner er det lett å forstå at flertallet av de som ønsker seg en Mercedes-Benz heller kvitterer ut en langt rimeligere EQA (31 prosent i følge OFV), den svært praktiske (men tilhengerfesteutilgjengelige) EQB (14 prosent) eller kjøper en av de 300 forholdsvis nye og lite kjørte EQC som i skrivende stund befinner seg på finn.no.
OPPSUMMERT
Bortsett fra pris er den mest bruksvennlige el-Mercedesen svært lettkjørt, kraftfull nok, god å sitte i og oppfører seg som en småbil der det er trangt.
Mercedes-Benz EQE 350 4Matic SUV
Pris fra | Kr. 895 624 |
Pris testbil | Kr. 1 218 816 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | Ikke oppgitt |
Motor bak | Ikke oppgitt |
Samlet ytelse | 292 hk/765 Nm |
Batteri, netto | 89 kWt |
Lading DC/AC | 170/11(22) kW |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 6,6 sekuner |
Toppfart | 210 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Strømforbruk (oppgitt/test) | 17,8 - 21,5/21,6 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 491 (549) km |
Dimensjoner (L/B/H) | 486/194/169 cm |
Akselavstand | 303 cm |
Bilvekt | 2 505 kg |
Nyttelast | 515 kg |
Bakkeklaring (luftfjæring) | Variabel |
Tilhengervekt | 1800 kg |
Bagasjerom foran | 0 liter |
Bagasjerom bak | 520 - 1 675 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 10 år/250 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | 5 stjerner (2022) * |
Kilde: Produsent/OFV. Pris inkl frakt/levering Oslo. | |
* Gjelder sedan |