-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Lastwagen
Trenger du elbil med ekstra mye plass, kommer du knapt utenom å vurdere Mercedes EQV. Men hvorfor bilen ikke kan trekke tilhenger, er en gåte.
Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 1-2021.
Noen har mer plasskrevende behov enn andre, enten det er å laste mange eller mye bagasje – etter begge deler. Skal bilen i tillegg helst kjøre utslippsfritt, blir det enda vanskeligere å finne gode løsninger som ivaretar både lastebehov og personbilkomfort.
Men det er lys å se i det fjerne, og et av disse lysene heter Mercedes EQV 300, en diger bil som du faktisk må ha nytte av. Ellers er den med 5,14 meter som kort- og hele 5,37 meter i langversjonen altfor stor å håndtere på parkeringsplasser tilpasset bilstørrelser fra en fjern fortid. Og jeg vet om minst ett stort kjøpesenter-parkeringshus hvor takhøyden fort blir en utfordring.
HOTELLBIL?
Om behovene først er der, så skal det godt gjøres å ikke seriøst vurdere og sannsynligvis ende opp med EQV 300. Jeg ser for meg at EQV 300 – i tillegg til å være aktuell som storfamiliebil – også kan egne seg godt som tilbringerbil på hoteller.
Holder det med rundt 250 til 300 km rekkevidde (WLTP-oppgitt til 355 km), koster den elektriske herligheten drøyt 200.000 kroner mindre enn dieselvarianten med sammenliknbar motor. Og selv om 750.000 kroner fortsatt er en del penger innen bilen står parkert i oppkjørselen, så koster det 130.000 kroner mer å få med seg seks passasjerer i en Tesla Model X.
Men først litt teknikk: EQV er naturligvis en V-klasse hvor Mercedes har nappet ut alt som spesifikt har med fossil teknologi å gjøre, blendet dieselpåfyllingshullet ved førerdøra, og puttet en 204 hk elmotor under panseret. Motoren trekker bare framhjulene.
STRØMTØRST
For å gi den drøyt 2,5 tonn tunge og 1,90 meter høye bilen med lastekapasitet på hele 865 kg anstendig rekkevidde, dugde det ikke med noe mindre enn 100 kWt batteripakke med 90 kWt tilgjengelig energi. 110 kW hurtigladeladefart reduserer rekkeviddeangsten, for det er ikke til å komme unna at vinterkulde og motorveifart drar opp forbruket, som i mitt 121 km lange tilfelle i 1,5 plussgrader og med snittfart på 82 km/t, endte på 35 kWt.
Samtidig var det heller ikke vanskelig i vanlig landeveisfart og litt høyere temperatur, å strekke rekkevidden til drøyt 300 km.
BUSINESSCLASS
Hvis du først liker å kjøre stor bil, så er EQV bare herlig. Varebilfølelse eksisterer ikke, her er bare å justere ratt og «kapteinstolen» rett i forhold til pedalene, legge armlenet i passe høyde, programmere inn reisen og la førerassistentteknologien ta seg av plasseringen i kjørefeltet og avstanden til de andre kjøretøyene på veien.
«Girhendlene» på rattet aktiviserer regenereringen med nær énpedals-funksjon på kraftigste nivå. Særlig i urban trafikk og på veldig svingete veier, er denne funksjonen kjekk å ha.
Selvfølgelig pakkes også MBUX-infotainmentteknologien med 10,25 tommer stor dashbordskjerm og stemmestyring inn i EQV, men fordi basisbilen har noen år bak seg, ble ikke den elegante og slanke instrumentskjermen Mercedes nå bruker i flere av personbilene, med over.
IKKE TILHENGER
Passasjerene i andre og tredje seterekke har det knapt dårligere enn dem som sitter foran. Her er doble glass i sidevinduene foran for å dempe støyen inni bilen, og de mange setekonfigurasjonsmulighetene åpner for så stor sete-/bagasjeromsfleksibilitet at det bare er å lesse inn med gaffeltruck.
Begge sidedørene drives naturligvis elektrisk, og glasset i bakluka åpnes separat, slik som på noen få stasjonsvogner av tysk herkomst.
Hvorfor en så kraftig bil ikke trekker tilhenger, forblir en gåte. Tesla Model X trekker eksempelvis 2250 kg, og selv om bagasjerommet på EQV laster det meste, vil nok de fleste foretrekke å henge båten etter bilen. Men det er dessverre bare å glemme.
Måtte Mercedes-Benz komme på bedre tanker neste gang, og 4x4 som tilvalg hadde gjort susen.
VI SYNES
Strålende komfortabel flerbruksbil med setefleksibilitet og flyttebilplass i bagasjerommet. Men hvorfor ikke tilhengerfeste?
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
Pris billigste | Kr. 714 000 |
Pris testbil | Kr. 749 900 |
Motortype | Elektrisk |
Motor | 204 hk/362 Nm |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift |
0-100 km/t | n/a |
Toppfart | 140 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Batteri brutto/netto | 100/90 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 355 km |
Strømforbruk 100 km | 26,3 kWt |
Lading DC/AC | 110/11 kW |
Dimensjoner (L/B/H) | 514/193/190 cm |
Akselavstand | 320 cm |
Bilvekt | 2560 kg |
Bakkeklaring | n/a |
Tilhengervekt | 0 kg |
Bagasjerom | 1030 4630 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 6 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |