-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
23. september får vi vite prisen på ES8. Da åpner også NIO House i Oslo
Så er de første ES8 her. Kjempe-SUV-en fra NIO med batteriabonnement og mulighet for batteribytte på tre til fem minutter som alternativ til hurtig landeveislading. Men hva bilen skal koste og prisen på batteriskift blir ikke kommunisert før den offisielle lanseringen 23. september.
NIO tar ikke lett på det når digre ES8 lanseres i Norge som første land utenfor Kina.
I et påkostet arrangement på Hønefoss denne uka vises og prøvekjøres de første bilene som er i Norge. Og showrommet deres, NIO House i den mest eksklusive delen av hovedstadens paradegate, skal handle minst like mye om livsstil som om bil.
Men detaljene får vi ikke vite før 23. september. Da åpner herligheten og først på denne dagen blir det kjent hva SUV-en som mest av alt konkurrerer med Tesla Model X i størrelse og ytelse skal koste.
Batteriabonnement
Som et alternativ til hurtiglading tilbyr NIO en abonnementstjeneste på batteriet, NIO Battery-as-a-Service, hvor batteripakken skiftes med et fulladet på tre til fem minutter på batteribyttestasjonen NIO Power Swap.
Den første stasjonen bygges nå i Oslo. Tanken er at det ikke skal ta mer tid å skifte fra utladet til fulladet batteri enn det tar å fylle en drivstofftank. Prisen på tjenesten er også klar 23. september.
Med lengde på 5,02 meter konkurrerer ES8 med Tesla Model X i størrelse, og interiøret bærer også preg av at NIO har studert Teslas største SUV nøye før de bestemte seg for de endelige løsningene inne i bilen, som at kunden eksempelvis kan velge mellom 2+3+2 eller 2+2+2 setekonfigurasjon. Med de tre bakerste seterekkene nede kan bagasjerommet på 1900 liter, og som måler 210x111 cm, i nødsfall brukes som fullverdig seng.
Premium
NIO legger ikke skjul på at det er premiumkundene de orienterer seg mot. Bilen oppleves som betydelig påkostet, setene er gode å sitte i, det er et «hav» av beinplass og takhøyde i midtsetet, utstyrspakken omfatter det meste du kan tenke deg i en bil inkludert luftfjæring, den selvkjører på nivå 2 og lydnivået er lavt.
NIO legger også vekt på teknikken, slik Tesla gjør, og at dette ikke er noen sinke på veien når bilen med sportsprogramet aktivert tar deg fra stillestående til 100 km/t på 4,9 sekunder. Noen bakketester i rufsete terreng viste at store stigninger ikke byr på problemer, og at stabilitet og grep ved kraftige unnamanøvere ute på landeveien ikke står tilbake for europeiske og amerikanske konkurrenter selv om bilen – på grunn av det store batteriet på 100 kWt – veier 2,5 tonn.
Selvfølgelig trekker kineseren med opphav i Shanghai-traktene tilhenger som veier inntil 1500 kg.
NOMI smiler og hjelper deg
Selv om de fleste funksjoner i NIO skjermstyres, hjelper NOMI på kommando med å løse de fleste endringene. Den stemmestyrte assistenten som nå er i ferd med å lære norsk, framstår med et kulerundt ansikt midt på dashbordet. Når den snakkes til, vrir den hodet mot den som spør, blunker med øynene og smiler. Det siste helt unødvendig selvfølgelig, men slike detaljer som påkaller smilet i hverdagen.
Kun firehjulsdrift
Jeg sa visst ikke noe om motorene, det er en foran som yter 218 hk mens motoren bak yter 326 hk. Samlet lar det seg gjøre å ta ut 534 hk/725 Nm. Ved lave hastigheter er kun motoren bak aktiv, ved høyere hastigheter hentes framdriftsenergi fra motoren foran og ved krevende kjøring benyttes begge. Men du kan ikke styre dette selv, elektronikken bestemmer.
De ulike kjøreprogrammene bestemmer også uttak av motoreffekt, for å spare energi. Rekkevidden oppgis til rundt 500 km.
Lav ladefart
Det eneste minuset jeg umiddelbart ser ved ES8 er den lave ladefarten, 90-120 kWt (DC) og 7 kW hjemme. En bil med så stort batteri og bygget for de lange reisene, kunne med fordel ladet raskere, men det er selvfølgelig her batteribytte kommer inn som motvekt til Teslas ladenettverk.
NIO ES8 | |
Pris: | Klar 23. sept |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 218 hk |
Motor bak | 326 hk |
Samlet ytelse | 534 hk/725 Nm |
Batteri | 100 kWt |
Lading DC/AC | 120 kW/7 kW |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 4,9 sekuner |
Toppfart | 200 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Strømforbruk | Ikke kjent |
Rekkevidde (WLTP) | Opp til 500 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 502/196/175 cm |
Akselavstand | 301 cm |
Bilvekt 6/7 seter | 2435/2450 kg |
Bakkeklaring, luftfjæring | 16,1 - 11,1 cm |
Tilhengervekt | 1500 kg |
Bagasjerom foran | Ikke |
Bagasjerom bak | 311 - 871 - 1901 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent/OFV | |