-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
NIO ES8 Pioner Edition
I NIO skal du først og fremst føle deg hjemme. Batteribytte på fem minutter erstatter køståing ved hurtigladere langs veiene og kundene skal føle seg ivaretatt.
Først publisert i bladet BilAutofil nr. 9-2021
NIO er et nytt kinesisk bilmerke i Norge som vil forsøke å riste opp i vedtatte sannheter om elektriske biler. En av dem er at det tar lang tid å lade.
Joda, det tar faktisk ganske lang tid å hjemmelade (7 kW) og hurtiglade det 100 kWt store batteriet på NIO ES8 også, et batteri som gir den drøyt fem meter lange elbilen opptil 500 km rekkevidde.
DC ladefart på rundt 100 kW er ikke noe å skryte av i dag når de beste passerer 200 kW med god margin, men kortet i ermet til NIO heter batteribytte.
FØRST SØR-NORGE
Langs hovedferdselsårene fra helt sør i Norge og opp til Trondheim ser NIO for seg som en del av selskapets økosystem å bygge ut et batteribyttenettverk, NIO Power Swap, hvor bilens utladede batteri skiftes på under fem minutter. Så er det bare å legge i vei med fulladet batteri i bunnen på den drøyt 2,4 tonn tunge SUV-en.
Men veien framover er slett ikke fri for snublesteiner for NIO. Kunden kan ikke velge den ene eller andre løsningen.
Enten kjøper man bilen med batteripakke, de første kommer med 100 kW, senere vil en mindre pakke på 75 kWt og sannsynligvis en XL-pakke på hele 150 kWt være tilgjengelig, eller man kjøper selve bilen og inngår en abonnementspakke på batteriet, NIO Battery-as-a-Service.
Da vil man kunne velge batteristørrelse etter behov og betale for bruken per måned avhengig av batteriets størrelse. Første Power Swap bygges nå, den har plass til 13 batterier som hele tiden vil være ladet eller under lading. Flere anlegg skal være på plass innen årets utgang med Oslo som utgangspunkt.
NIO holder til i Shanghai, en av verdens mest folkerike byer. Selskapet sier at batteribytteteknologien så langt har vært en suksess på hjemmemarkedet hvor 400 stasjoner driftes. Og nå skal løsningen testes ut i Norge som første eksportland for NIO.
ER NORGE KLAR?
Det store spørsmålet som bør stilles er om Norge faktisk er urbant nok for batteribytteteknologien, om det er kunder nok til å forsvare investeringen, og om ikke krav til raskere lading langs veien ganske snart dukker opp?
NIO åpner også det første servicesenteret på Ensjø i oktober. Til hvert servicesenter som bygges vil det også være knyttet mobile enheter som oppsøker kunden og foretar de enkleste oppdragene på stedet.
NIO HOUSE
Hvorfor jeg så langt ikke har sagt noe om pris på bilen eller batteriabonnementet er at de ikke gjøres kjent før 23. september, altså omtrent samme dag som BilAutofil dumper ned i din postkasse.
Da åpnes også 2000 kvadratmeter NIO House på en av Oslos mest eksklusive adresser, i landets paradegate og ikke mange skritt fra Stortinget.
Her vil ikke bilene dominere. «NIO House blir en fysisk møteplass for NIOs brukere og deres familie og venner hvor man kan slappe av, drikke kaffe og spise lunsj, ha møter eller delta på arrangementer og aktiviteter av ulike slag», er budskapet fra NIO.
Senere kommer sentere i Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand, sier NIO-sjef Marius Hayler.
OPPLEVELSER
Hayler legger ikke skjul på at NIOs ambisjon er å framstå som et premium brand og være ledende på elbilteknologi.
– Målet er å skape en helt ny opplevelse for norske bileiere, sier Hayler.
Med målene 502/196/175 konkurrerer ES8 direkte med Tesla Model X i størrelse, og i likhet med Model X bygges det meste av bilen i aluminium.
TESLA-LOOK
Interiøret oppleves påkostet uten å være direkte luksuriøst. NIO må ha studert Teslas største SUV nøye før de bestemte seg for de endelige løsningene inne i bilen, som at kunden i kjøpsprosessen kan velge mellom 2+3+2 eller 2+2+2 konfigurasjon.
Med de to bakerste seterekkeryggene nede utvides bagasjerommet til 1900 liter, det måler 2,10 x 1,11 meter og kan i nødsfall fungere som fullverdig seng – for to.
Ideen til den store vertikalt monterte dashbordskjermen ser også ut til å være rappet fra Tesla, men førerplassen framstår ikke like minimalistisk som i Teslas biler.
Du sitter godt i massasjesetene foran, det er et «hav» av beinplass og takhøyde i midtsetet, utstyrspakken omfatter det meste du kan tenke deg i en bil inkludert luftfjæring, den selvkjører på nivå 2 og lydnivået er lavt.
KUN 4X4
Jeg sa visst ikke noe om motorene, det er en foran som yter 218 hk mens motoren bak yter 326 hk. Samlet lar det seg gjøre å ta ut 534 hk/725 Nm.
Ved lave hastigheter er kun motoren bak aktiv, ved høyere hastigheter hentes framdriftsenergi fra motoren foran og ved krevende kjøring benyttes begge. Men du kan ikke styre dette selv, elektronikken bestemmer.
De ulike kjøreprogrammene bestemmer også uttak av motoreffekt, for å spare energi.
Den høye effekten gjør ES8 rask, og med sportsprogrammet aktivert tar den fra stillestående til 100 km/t på 4,9 sekunder.
Noen bakketester i rufsete terreng viste at store stigninger ikke byr på problemer, og at stabilitet og grep ved kraftige unnamanøvere ute på landeveien ikke står tilbake for europeiske og amerikanske konkurrenter.
Selvfølgelig trekker kineseren tilhenger med samlet vekt inntil 1500 kg.
NOMI HJELPER DEG
Selv om de fleste funksjoner i NIO skjermstyres, hjelper NOMI på kommando med å løse de fleste endringene.
Den stemmestyrte assistenten som nå er i ferd med å lære norsk, framstår med et kulerundt ansikt midt på dashbordet. Når den snakkes til vrir den hodet mot den som spør, blunker med øynene og smiler. Det siste helt unødvendig selvfølgelig, men slike detaljer påkaller smilet i hverdagen.
ES8 vil være første NIO til Norge, men ET7, sedanversjonen av ES8 som lanseres neste år, blir NIOs flaggskip med lidar og selvkjørteknologi på høyt nivå.
I 2023 følger de litt mindre modellene ES6 og EC6 (omtrent på størrelse med Audi e-tron), sistnevnte som kupe.
VI SYNES
Interessant elbil med batteribytte framfor høy ladefart. Men er Norge klar for slik teknologi?
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase
Kilde: Produsent/OFV
Pris: | Klar 23. sept |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 218 hk |
Motor bak | 326 hk |
Samlet ytelse | 534 hk/725 Nm |
Batteri | 100 kWt |
Lading DC/AC | 90-120 kW/7 kW |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 4,9 sekuner |
Toppfart | 200 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Strømforbruk | Ikke kjent |
Rekkevidde (WLTP) | Opp til 500 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 502/196/175 cm |
Akselavstand | 301 cm |
Bilvekt 6/7 seter | 2435/2450 kg |
Bakkeklaring, luftfjæring | 16,1 - 11,1 cm |
Tilhengervekt | 1500 kg |
Bagasjerom foran | Ikke |
Bagasjerom bak | 311 - 871 - 1901 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | 5 stjerner (2021) |