-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford Escort 1.4i Flight
Flight er det nye navnet på den rimeligste Escort-modellen. Og selv om 1,4-literen er tilstrekkelig, er ikke bilen noen sprinter. Derimot er den en helt ordinær Escort med liten motor, begrenset utstyrsnivå og beskjeden prislapp.
Først publisert i BIL 5 - 1997.
Utvendig er det lite som sladrer om at Flight er en billig-modell. I motsetning til neste utstyrsnivå, CL, har nemlig Flight – som tidligere het Sprint – lakkerte støtfangere. Selv om man kan diskutere hvorvidt det er fornuftig, gir det i alle fall et mer eksklusivt inntrykk en sort plast. Kupéen bærer heller ikke preg av billigbil. Fargene er lyse og førermiljøet trivelig. Alt virker fast, fint og godt sammenskrudd og det var ingen vibrasjoner eller ulyder som følge av dårlig tilpassing eller svake materialer.
Den beste, men....
Noen steder har Ford imidlertid måttet spare og da går mye galt. Førersetet er nemlig ikke høydejusterbart og kan heller ikke vinkles på ulikt vis. Når rattet også står fast i en posisjon, skal det litt til for at man kan finne seg til rette bak rattet. Setet er litt for lavt, slik at det ikke er mulig å få støtte under låret. Skyves setet langt bakover oppnås en viss støtte, men da er det for langt frem til rattet. Med normal avstand mellom ratt og sete synes også rattet å være plassert litt for høyt. Etter en tids utprøving finner man etterhvert en akseptabel sitteposisjon, men for vår del inviterte den ikke til langkjøring. En normal dagstur førte i alle fall til nokså slitne lår.
Motoren i Flight er Fords Zetec 1,4-liter med 16 ventiler, den samme motoren som brukes i Ford Fiesta. Det er tilstrekkelig for at bilen holder godt følge med trafikken, ikke minst siden motoren tilbyr godt dreiemoment ved lave turtall. Akselerasjonstiden fra 0 - 100 km/t på 14,4 sek er ikke imponerende, men når motoren får jobbe med litt turtall, takler den de fleste situasjoner greit. Men motoren må jobbe hardt og høylytt. Sammenlignet med 1,6-literen, bruker 1,4-literen mer bensin både ved by- og landeveiskjøring selv om forskjellen er liten. Forklaringen er ganske enkelt at 1,4-literen må jages adskillig hardere enn 1,6-literen i så og si alle situasjoner.
Når motoren jages må man nødvendigvis sjalte ganske ofte. Det ble litt for ofte og gearskiftet er ikke imponerende presist. På svingete og kuperte veier ble kjøreturen en nokså slitsom affære, men så er det ikke under slike forhold en Escort Flight vanligvis vil brukes. Ved bykjøring er det likevel lite som avslører at det er en nokså liten motor under panseret. Selv normale bakkestarter går greit på grunn av motorens gode bunndrag.
Sparsomt utstyrt
I firemeters-klassen hersker en sterk konkurranse der Escort må se seg forbigått av Toyota Corolla og VW Golf. Også biler som Renault Megáne og Opel Astra burde være aktuelle alternativer for en Escort-kjøper. Sammenligner man pris, størrelse og utstyr på start-modellene, kommer Flight nokså hederlig ut. Den har riktignok litt mindre utstyr enn mange av sine konkurrenter, men kan til gjengjeld skilte med mer plass og omtrent samme ytelser som mange av konkurrentene med tilsvarende motor. For listen over standardutstyr er nokså kort på Escort Flight. Alt elektrisk komfortutstyr som vindusheiser, speiljustering og sentrallås er tilleggsutstyr. To kollisjonsputer og oppvarmbare forseter og bakrute er standard i tillegg til vindusvisker på bakruten, delt og nedfellbart baksete og lakkerte støtfangere. På vår testbil var det montert sentrallås og Fords RDS 5000-radio, utstyr som i alt koster 5.500 kroner. Hadde det i tillegg blitt montert ABS-bremser til 5.000, ville prislappen i alt blitt 175.500. Det er bare 5.000 kroner mindre enn for en 1.6 CL. Den har riktignok mindre utstyr, men den har til gjengjeld førersetet og ratt som kan justeres samt en motor som passer Escorten bedre.
FORD ESCORT 1.4i FLIGHT:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. 1392 ccm. 55 kW (75 hk) v/5500 o/min. 109 Nm v/2750 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell girkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, tromler bak.
Dekk: 175/65HR14.
Mål: Lengde: 410,0 cm. Bredde: 170,0 cm. Høyde: 138,0 cm. Akselavstand: 253,0 cm. Sporvidde f/b: 144,0/146,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1075 kg. Tillatt totalvekt: 1550 kg.
Volum: Bagasjerom: 380 liter (VDA). Tank: 55 liter.
Aks. 0 - 100: 14,4 sek
Toppfart: 159 km/t
Forbruk by: 1,18 l/mil
Forbruk 90 km/t: 0,68 l/mil
Pris: kr 164.900,-