-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Renault Grand Espace Exclusive
Den nye Espace er avansert og annerledes, og Exclusiveversjonen kombinerer fleksibilitet med komfort på grensen til luksus.
Først publisert i BIL 6 - 2000.
Grand Espace er en svært rommelig bil – 27 cm lenger enn Espace – og Renault er kanskje den bilprodusenten som har klart å utvikle det beste kompromisset når det gjelder flerbruksbilens plassfordeling mellom personer og bagasje. Med syv personer i bilen er det plass til drøyt 500 liter bagasje, eller det samme som i en rommelig femseter. Det betyr at hvis du skal ha med mer bagasje, må du begrense antall personer og ta ut ett eller flere seter.
Fleksibiliteten i Grand Espace ligger i at den har syv separate seter, hvorav de fem bakerste kan tas ut enkeltvis. Fjernes alle fem, fremstår bilen som rene luksusvarebilen. Som toseter kan den nemlig by på imponerende tre kubikkmeter lasterom. Hvis man ikke vil ta jobben med å løfte ut setene, kan likevel bagasjeplassen økes betydelig ved at setene foldes sammen og vippes frem. I vår Exclusive-versjon kan alle syv setene skyves i lengderetningen, i basisutgaven – som kalles Authentic – er det bare forsetene som er utstyrt med glideskinner.
Uvanlig dashbord
Førersetet gir god sidestøtte og er av de bedre skinnsetene vi har sittet i, for det er ikke plagsomt glatt. Den åpne løsningen rundt førersetet gir en luftig følelse, men også en negativ bivirkning. Her er det nemlig ingen midtkonsoll å støtte høyrebenet mot. Det er også noe annet som mangler i førermiljøet, men det er ingen ulempe, bare en vanesak. Det finnes nemlig ingen knapper, brytere eller hendler på dashbordet. Radio og CD-spiller betjenes fra en hendel på rattet – eller med fjernkontrollen – og betjeningen av klimaanlegget er samlet på et lite panel ved førerdøren. Det er mulighet for separat temperaturregulering på passasjersiden.
Store vindusflater og smale stolper, spesielt foran, gir god sikt på alle kanter og langt bedre sikt på skrå fremover enn på de fleste konkurrentene. Inntrykket av lys og luft understrekes på vår Exclusive-versjon av hele tre store takluker.
Godt støydempet
Til tross for størrelsen er Grand Espace en letthåndterlig bil, og den er nett og lett i trafikken. Men som med de fleste flerbruksbiler er det også her vanskelig å bedømme nøyaktig hvor langt frem bilens front strekker seg. Støydempingen er god, og det er bare ved kjøring på svært dårlig underlag at slag og vibrasjoner overføres i ubehagelig grad til karosseriet.
Fjæringen er mer komfortabel enn fast, og selv ved tungt lastet bil holdes kjøreegenskapene tilnærmet konstante takket være automatisk nivåregulering.
Motoren med 140 hk er kraftig nok, men heller ikke mer, når bilen er fylt opp med passasjerer og last. Står motorkraft høyt på prioriteringslisten, bør du vurdere den dyrere V6-motoren som antagelig er hyllevare i Norge i løpet av høsten. Med tanke på at bilens tillatte totalvekt er 2,3 tonn, vil denne motorens kraftige bunndrag – 267 Nm ved 4000 o/min – gjøre underverker. En Common Rail-dieselmotor kan også være aktuell for Norge i løpet av senhøsten eller vinteren.
Det tok sin tid før den norske importøren bestemte seg for å satse på den nye Espace, de var redd den ble for dyr. Prisen er riktignok drøy, men det er et faktum at de fleste flerbruksbilene er i dyreste laget til å være aktuelle for de kundene som har det aller største behovet for slike biler, nemlig småbarnsfamiliene. Når det gjelder fleksibilitet og plass stiller Espace bedre enn mange konkurrenter, og bilen gir et gjennomført positivt inntrykk.
RENAULT GRAND ESPACE 2.0 16V:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende
kamaksler og 4 ventiler pr sylinder. 1998 ccm. 103 kW (140 hk) v/5500 o/min. 188 Nm v/3750 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak.
Dekk: 205/65R15.
Mål: Lengde: 478,7 cm. Bredde: 181,0 cm. Høyde: 170,0 cm. Akselavstand: 287,4 cm. Sporvidde f/b: 153,4/154,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1605 kg. Tillatt totalvekt: 2300 kg.
Volum: Bagasjerom (7-seter): 520 liter (VDA). Tank: 78 liter.
Aks. 0 - 100: 11,6 sek.
Toppfart: 187 km/t
Forbruk by: 1,16 l/mil
Forbruk landevei: 0,73 l/mil
Forbruk snitt: 0,89 l/mil
CO2-utslipp: 211 g/km
Pris testbil: kr 439.000,-
Forbruk og CO2 i følge 93/116/EU.