-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kloner Tesla Model 3
ET5 – NIOs minstemann
Med ET5 kloner NIO Teslas Model 3 både i størrelse, ytelse og pris. Ex batteripakke prises bilen fra 409.000 kroner. Prisen er før moms og eventuell vektavgift på elbiler.
Med store ES8 signaliserte NIO tydelig hvor kinesisk bilindustri står i dag, og samtidig skygget NIO unna konkurrentkopiering. Kupeformet og 4,79 meter lang går ET5 rett i strupen på Teslas Model 3.
Digert glasstak
Ok, ET5 er litt lengre og heldigvis litt høyere så sjansen for å skalle i det harde glasstaket er forhåpentligvis mindre, men formen, det digre glasstaket, det tradisjonelle bagasjerommet og den minimalistiske innredningen sender umiddelbart tankene til Model 3 som det nærmer seg 40.000 registrerte av i Norge, og som var landets mest kjøpte bilmodell både i 2019 og 2021.
ET5 prises fra 409.000 kroner, men det er før batteripakken øker prisen med 90.000 kroner for det minste batteriet på 75 kWt som gir 405 – 445 km rekkevidde. Legg på 160.000 kroner på basisprisen, og batteripakken inneholder 525 – 580 WLTP-km rekkevidde (100 kWt). Prisene tar forbehold om hva som blir det endelige resultatet av elbilavgiftene i statsbudsjettet.
Abonnement – og tre batteripakker
NIO har også hintet om at en batteripakke på 150 kWt skal være på vei. Det antydes inntil 1000 km rekkevidde med dette batteriet, men etter den gamle og langt snillere NEDC-normen. WLTP-tall for det store batteriet foreligger ikke ennå.
Battery as a Service, altså bil med batteripakkeabonnement, gjør det mulig å velge batteristørrelse etter behov. NIO oppgir at 97 prosent av kundene så langt har gått for batteriabonnementsløsningen.
4x4 og 487 hk
Som i svært mange kinesiske elbiler skorter det ikke på krefter i NIO ET5. En induksjonsmotor på 204 hk plassert foran og en permanent magnet motor på 286 hk bak bidrar ikke bare til firehjulsdriften, men yter samlet 487 hk. Det tar ET5 til 100 km/t på 4,3 sekunder, 2,1 sekunder raskere enn rimeligste Tesla Model 3.
NIO velger å sende ET5 godt utstyrt til Norge. Det betyr eksempelvis massasje- og seteventilasjon foran og varme i alle setene.
ET5 gikk i produksjon i Kina i september i år og de første kundebilene ventes til landet i slutten av mars.