ET7, en diger og klassisk sedan, er Nios andre bilmodell i Norge. (Foto: Øivind Skar)

PRØVEKJØRT: NIO ET7 LR

Diskret Kina-luksus

Kinesere som kjøper Nio ET7 setter seg på høyre side bak og overlater kjøringen til sjåføren. Men det er fullt mulig å ha det ganske trivelig bak rattet i denne raketten av en diger og påkostet sedan.

Publisert

Først publisert i bladet BilAutofil nr. 3-2023

Luftfjæring, softclose av dørene, massasje i baksetet og «direktørknapp» for å skyve passasjersetet foran framover. Kan man ha det bedre som baksetepassasjer i en bil? I hvert fall ikke når det står 631.500 kroner på prislappen.

Ikke er det ille å sitte foran heller. Bare å stille inn favorittmassasjeprogrammet, legge inn Sport+-programmet og kjenne at det ikke skal harde trykket til på høyrepedalen før 653 hk sendes til underlaget via firehjulsdriften og klistrer kroppen flere centimeter inn det hvite og tempererte seteskinnet mens Nomi titter ned på deg fra dashbordet og blunker.

Dette er kort oppsummert Nio ET7, en 5,10 meter lang premium sedan og Nios andre bilmodell i Norge.

Luftfjæring, softclose av dørene, massasje i baksetet og «direktørknapp» for å skyve passasjersetet foran framover. Kan man ha det bedre som baksetepassasjer i en bil?

Skulet til Tesla

Umiddelbart dukker Tesla Model S opp i tankene, for jeg er ganske sikker på at det var Teslas suksess som inspirerte Nio til å matche både størrelsen, ytelsen og det minimalistiske interiøret. Ja, så rensket for knapper og brytere er førermiljøet at selv innstilling av sidespeil og temperatur betinger å klikke seg inn på infotainmentskjermen. Da er det lett å bli litt uoppmerksom, men frykt ikke, for Nomi innlogget via bilens innvendige kameraer og med god oversikt fra senter av dashbordet, følger godt med og sier umiddelbart fra om du skulle bli et tidels sekund uoppmerksom!

Kanskje reagerte du på den latterlig lave prisen, og ja, det er uten batteri. For selvsagt kan batteriet kjøpes, men rundt 97 prosent av Nio-kundene, det var 1135 av dem i fjor da Nio bare hadde SUV-en ES8 å selge, ender opp med å gå inn i en batteriabonnementsavtale som også inkluderer bytte av utladet batteri på batteribyttestasjoner framfor å hurtiglade. Et batteribytte tar i praksis ikke mer enn fem minutter, og de fleste som eier en elbil vet hvor lite rekkevidde man får på fem minutter, selv på en 300 kW lynladestasjon.

Lynrask

Selv om ET7 tar deg til 100 km/t på under fire sekunder og vinner de fleste sprintøvelser for elbiler, er det ikke de sportslige egenskapene som først og fremst kjennetegner den kinesiske premiumbilen. Komfortegenskapene der den flyter fram på luftfjæring kontrollert av sensorer som leser veien og justerer fjæringen etter underlagets beskaffenhet vinner.

Den øredøvende innvendige stillheten i ET7 er på nivå med det som forventes i biler i grenselandet mellom premium og luksus, som eksempelvis dobbelt så kostbare Mercedes-Benz EQS. Det interessante med kinesisk bilindustri er deres evne og vilje til å utfordre europeisk, japansk og koreansk teknologi og luksus til lavere pris.

Et batteribytte tar i praksis ikke mer enn fem minutter, og de fleste som eier en elbil vet hvor lite rekkevidde man får på fem minutter, selv på en 300 kW lynladestasjon.

Noen gjør det på en brautende måte slik vi skrev om i duellen mellom Hongqis «røde flagg»-SUV og Mercedes-Benz EQS SUV i forrige BilAutofil, mens andre igjen gjør det ytterst diskret slik som Nio.

Diskret premium

For Nio skriker ikke på oppmerksomhet, snarere tvert om. Og nettopp det gjør ET7 og Nios andre modeller så interessante. I ET7 savnes intet, kanskje med unntak av varme i frontruten og frunk. Å koble opp mobiltelefonen gjøres enklere og raskere enn i noen annen kinesisk bil, og finner man først fram til radioinnstillingene på den 12,8 tommer store infotainmentskjermen, så sørger 1000 watts anlegg tilkoblet 23 høyttalere for god lyd.

Jeg nevnte innledningsvis massasje i baksetet, men til å være en elektrisk bil sitter man ganske høyt der bak og med hele 83 cm beinplass bak en 180 cm høy sjåfør. Men når forstolene står i laveste posisjon vil det ikke være mulig å stikke føttene under dem.

Alle dører åpnes med en elektrisk knapp.

Rotting i interiøret

Premium/luksusbiler leveres gjerne med tre-etterlignede elementer i dørpaneler, midtkonsoll og dashbord. Så også i ET7 hvor Nio som første bilprodusent bruker bearbeidet rotting foredlet til det naturlige, tekniske materialet karuun med betydelig lavere CO2-avtrykk som alternativ til plast.

Nio lover at de snart også kan tilby 150 kWt batteripakke, som øker rekkevidden til henimot 1000 kilometer

Rotting vokser som en vinranke og høstes for hånd av lokale bønder. Siden den opprinnelig ble oppdaget på et indonesisk håndverksmarked, har materialet og produksjonsprosessen blitt foredlet av Out of Space i Tyskland for å gjøre det i stand til å tåle påkjenningen i bilbruk.

De fleste abonnerer

Jeg nevnte innledningsvis den høye andelen av batteriabonnenter. Så lang tilbys to batteripakker, 75 og 100 kWt priset til 90.000/160.000 kroner ved kjøp, men som i abonnement inkludert batteribyttemulighet, koster 1399/1999 kroner per måned. Her kan kunden velge å oppgradere eller nedgradere valgt batteripakke om behovet skulle endres. Nio lover at de snart også kan tilby 150 kWt batteripakke, som øker rekkevidden til henimot 1000 kilometer.

Under vår test rundt null til noen få kuldegrader endte forbruket på 19,3 kWt/100 km. Med 100 kWt batteripakke betyr det bruksrekkevidde opp mot 500 km. I NAFs omfattende vinterrekkeviddetest kom ET7 tredje best ut etter Tesla-modellene S og X og stoppet først etter 434 km.

Fem minutter å bytte batteri

Batteribytteløsningen er trolig årsaken til at Nio ikke har brydd seg om å gjøre bilene like laderaske som eksempelvis Hyundai, Tesla, Porsche – og for så vidt Mercedes-Benz EQE/EQS. Selv om ladefarten oppgis til 130 kW, klarte jeg aldri å komme over 80 kW. Å lade 100 kWt-batteriet fra 5 til 80 prosent tok fra 50 til 60 minutter. Ladetiden burde vært ned mot det halve.

Men igjen: å skifte fra tomt til fulladet batteri på en batteribyttestasjon tar ikke mer enn fem minutter. Der de finnes.

VI SYNES

Spennende, rommelig og avansert premiumsedan med batteribyttemulighet som alternativ til altfor langsom hurtiglading.

NIO ET7

Pris u/batteriKr. 631 500
Pris m/75 kWtKr. 744.000
Pris m/100 kWtKr. 831 750
Batteripakke 75 kWtKr. 90 000
Batteripakke 100 kWtKr. 160 000
Batteri/mnd 75 kWtKr. 1 399
Batteri/mnd 100 kWtKr. 1 999
MotortypeElektrisk
Motor foran245 hk
Motor bak408 hk
Samlet ytelse653 hk/850 Nm
Batteri75/100 kWt
Lading DC/AC130/11 kW
Drivlinje1A, firehjulsdrift
0-100 km/t3,9 sekuner
Toppfart200 km/t
CO2/NOx0 g/km
Strømforbruk19,3 kWt (test)
Rekkevidde 75 kWt (WLTP)opp til 445 km
Rekkevidde 100 kWt (WLTP)opp til 580 km
Rekkevidde 150 kWt (WLTP)opp til 1000 km
Dimensjoner (L/B/H)510/199/151 cm
Akselavstand306 cm
Bilvekt (100 kWt)2379 kg
Nyttelast446 kg
BakkeklaringIkke oppgitt
Tilhengervekt2 000 kg
Bagasjerom foranIngen
Bagasjerom bakIkke oppgitt
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAP5 stjerner (2022)

ET7 har kupe-karosseriets form. (Foto: Øivind Skar)
Lyst, men ganske så minimalistisk interiør. (Foto: Øivind Skar)
Mye her som minner om Tesla. (Foto: Øivind Skar)
Nomi følger med. Her i radiomodus. (Foto: Øivind Skar)
To rattknapper. Med den venstre styres cruisekontrollen, men den høyre radio og lydvolum. (Foto: Øivind Skar)
Liten instrumentskjerm, men lett å lese informasjonen. (Foto: Øivind Skar)
Enorm plass i baksetet, særlig når passasjersetet foran skyves fram. (Foto: Øivind Skar)
Ikke altfor stort bagasjerom. Seteryggene kan ikke legges ned, men skiluke er på plass. (Foto: Øivind Skar)
Innfellbare dørhåndtak. (Foto: Øivind Skar)
Legg merke til det pressede naturmaterialet. (Foto: Øivind Skar)
Girvelgeren. ET7 har ingen startprosedyre. Bare å sette seg inn og kjøre umiddelbart. (Foto: Øivind Skar)
Rottingbasert overflate i dørpanelene også. (Foto: Øivind Skar)
Elektrisk åpning og lukking av ladeporten. (Foto: Øivind Skar)
Lidar, kameraer, og sensorer har klargjort ET7 for selvkjøring. (Foto: Øivind Skar)
Enkel logo – lett å huske. (Foto: Øivind Skar)
Snart kan ET7 leveres med 150 kWt batteripakke og henimot 1000 km rekkevidde. (Foto: Øivind Skar)
Powered by Labrador CMS