-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: NIO ET7 LR
Diskret Kina-luksus
Kinesere som kjøper Nio ET7 setter seg på høyre side bak og overlater kjøringen til sjåføren. Men det er fullt mulig å ha det ganske trivelig bak rattet i denne raketten av en diger og påkostet sedan.
Først publisert i bladet BilAutofil nr. 3-2023
Luftfjæring, softclose av dørene, massasje i baksetet og «direktørknapp» for å skyve passasjersetet foran framover. Kan man ha det bedre som baksetepassasjer i en bil? I hvert fall ikke når det står 631.500 kroner på prislappen.
Ikke er det ille å sitte foran heller. Bare å stille inn favorittmassasjeprogrammet, legge inn Sport+-programmet og kjenne at det ikke skal harde trykket til på høyrepedalen før 653 hk sendes til underlaget via firehjulsdriften og klistrer kroppen flere centimeter inn det hvite og tempererte seteskinnet mens Nomi titter ned på deg fra dashbordet og blunker.
Dette er kort oppsummert Nio ET7, en 5,10 meter lang premium sedan og Nios andre bilmodell i Norge.
Luftfjæring, softclose av dørene, massasje i baksetet og «direktørknapp» for å skyve passasjersetet foran framover. Kan man ha det bedre som baksetepassasjer i en bil?
Skulet til Tesla
Umiddelbart dukker Tesla Model S opp i tankene, for jeg er ganske sikker på at det var Teslas suksess som inspirerte Nio til å matche både størrelsen, ytelsen og det minimalistiske interiøret. Ja, så rensket for knapper og brytere er førermiljøet at selv innstilling av sidespeil og temperatur betinger å klikke seg inn på infotainmentskjermen. Da er det lett å bli litt uoppmerksom, men frykt ikke, for Nomi innlogget via bilens innvendige kameraer og med god oversikt fra senter av dashbordet, følger godt med og sier umiddelbart fra om du skulle bli et tidels sekund uoppmerksom!
Kanskje reagerte du på den latterlig lave prisen, og ja, det er uten batteri. For selvsagt kan batteriet kjøpes, men rundt 97 prosent av Nio-kundene, det var 1135 av dem i fjor da Nio bare hadde SUV-en ES8 å selge, ender opp med å gå inn i en batteriabonnementsavtale som også inkluderer bytte av utladet batteri på batteribyttestasjoner framfor å hurtiglade. Et batteribytte tar i praksis ikke mer enn fem minutter, og de fleste som eier en elbil vet hvor lite rekkevidde man får på fem minutter, selv på en 300 kW lynladestasjon.
Lynrask
Selv om ET7 tar deg til 100 km/t på under fire sekunder og vinner de fleste sprintøvelser for elbiler, er det ikke de sportslige egenskapene som først og fremst kjennetegner den kinesiske premiumbilen. Komfortegenskapene der den flyter fram på luftfjæring kontrollert av sensorer som leser veien og justerer fjæringen etter underlagets beskaffenhet vinner.
Den øredøvende innvendige stillheten i ET7 er på nivå med det som forventes i biler i grenselandet mellom premium og luksus, som eksempelvis dobbelt så kostbare Mercedes-Benz EQS. Det interessante med kinesisk bilindustri er deres evne og vilje til å utfordre europeisk, japansk og koreansk teknologi og luksus til lavere pris.
Et batteribytte tar i praksis ikke mer enn fem minutter, og de fleste som eier en elbil vet hvor lite rekkevidde man får på fem minutter, selv på en 300 kW lynladestasjon.
Noen gjør det på en brautende måte slik vi skrev om i duellen mellom Hongqis «røde flagg»-SUV og Mercedes-Benz EQS SUV i forrige BilAutofil, mens andre igjen gjør det ytterst diskret slik som Nio.
Diskret premium
For Nio skriker ikke på oppmerksomhet, snarere tvert om. Og nettopp det gjør ET7 og Nios andre modeller så interessante. I ET7 savnes intet, kanskje med unntak av varme i frontruten og frunk. Å koble opp mobiltelefonen gjøres enklere og raskere enn i noen annen kinesisk bil, og finner man først fram til radioinnstillingene på den 12,8 tommer store infotainmentskjermen, så sørger 1000 watts anlegg tilkoblet 23 høyttalere for god lyd.
Jeg nevnte innledningsvis massasje i baksetet, men til å være en elektrisk bil sitter man ganske høyt der bak og med hele 83 cm beinplass bak en 180 cm høy sjåfør. Men når forstolene står i laveste posisjon vil det ikke være mulig å stikke føttene under dem.
Alle dører åpnes med en elektrisk knapp.
Rotting i interiøret
Premium/luksusbiler leveres gjerne med tre-etterlignede elementer i dørpaneler, midtkonsoll og dashbord. Så også i ET7 hvor Nio som første bilprodusent bruker bearbeidet rotting foredlet til det naturlige, tekniske materialet karuun med betydelig lavere CO2-avtrykk som alternativ til plast.
Nio lover at de snart også kan tilby 150 kWt batteripakke, som øker rekkevidden til henimot 1000 kilometer
Rotting vokser som en vinranke og høstes for hånd av lokale bønder. Siden den opprinnelig ble oppdaget på et indonesisk håndverksmarked, har materialet og produksjonsprosessen blitt foredlet av Out of Space i Tyskland for å gjøre det i stand til å tåle påkjenningen i bilbruk.
De fleste abonnerer
Jeg nevnte innledningsvis den høye andelen av batteriabonnenter. Så lang tilbys to batteripakker, 75 og 100 kWt priset til 90.000/160.000 kroner ved kjøp, men som i abonnement inkludert batteribyttemulighet, koster 1399/1999 kroner per måned. Her kan kunden velge å oppgradere eller nedgradere valgt batteripakke om behovet skulle endres. Nio lover at de snart også kan tilby 150 kWt batteripakke, som øker rekkevidden til henimot 1000 kilometer.
Under vår test rundt null til noen få kuldegrader endte forbruket på 19,3 kWt/100 km. Med 100 kWt batteripakke betyr det bruksrekkevidde opp mot 500 km. I NAFs omfattende vinterrekkeviddetest kom ET7 tredje best ut etter Tesla-modellene S og X og stoppet først etter 434 km.
Fem minutter å bytte batteri
Batteribytteløsningen er trolig årsaken til at Nio ikke har brydd seg om å gjøre bilene like laderaske som eksempelvis Hyundai, Tesla, Porsche – og for så vidt Mercedes-Benz EQE/EQS. Selv om ladefarten oppgis til 130 kW, klarte jeg aldri å komme over 80 kW. Å lade 100 kWt-batteriet fra 5 til 80 prosent tok fra 50 til 60 minutter. Ladetiden burde vært ned mot det halve.
Men igjen: å skifte fra tomt til fulladet batteri på en batteribyttestasjon tar ikke mer enn fem minutter. Der de finnes.
VI SYNES
Spennende,
rommelig og avansert premiumsedan med batteribyttemulighet som alternativ til
altfor langsom hurtiglading.
NIO ET7
Pris u/batteri | Kr. 631 500 |
Pris m/75 kWt | Kr. 744.000 |
Pris m/100 kWt | Kr. 831 750 |
Batteripakke 75 kWt | Kr. 90 000 |
Batteripakke 100 kWt | Kr. 160 000 |
Batteri/mnd 75 kWt | Kr. 1 399 |
Batteri/mnd 100 kWt | Kr. 1 999 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 245 hk |
Motor bak | 408 hk |
Samlet ytelse | 653 hk/850 Nm |
Batteri | 75/100 kWt |
Lading DC/AC | 130/11 kW |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 3,9 sekuner |
Toppfart | 200 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Strømforbruk | 19,3 kWt (test) |
Rekkevidde 75 kWt (WLTP) | opp til 445 km |
Rekkevidde 100 kWt (WLTP) | opp til 580 km |
Rekkevidde 150 kWt (WLTP) | opp til 1000 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 510/199/151 cm |
Akselavstand | 306 cm |
Bilvekt (100 kWt) | 2379 kg |
Nyttelast | 446 kg |
Bakkeklaring | Ikke oppgitt |
Tilhengervekt | 2 000 kg |
Bagasjerom foran | Ingen |
Bagasjerom bak | Ikke oppgitt |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | 5 stjerner (2022) |