-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Elektrisk pickup
Denne kan fylle en ny nisje
I 2022 ble det registrert nesten 3000 nye pickuper på norske skilter. Gjett hvor mange av disse som var personbiler!
Svaret er null, for om du skal ha en ny pickup som femseters familiebil, må du som regel ut med over en million kroner. I denne prisklassen er det mye å velge mellom, så de fleste ender opp med en SUV eller noe annet komfortabelt.
Nøyer du deg derimot med to seter og bruker rommet der baksetene originalt sitter til bagasje, slipper du vesentlig rimeligere unna. Da finner du et godt utvalg til rundt halve prisen.
Et annet alternativ er å kjøpe en brukt pickup og bygge den om til personbil. Beløpet du må ut med til staten reduseres år for år, til det nulles helt ut den dagen varebilen fyller ti år.
Under 600.000
Men nå lanseres et nytt alternativ som kan friste noen av dem som ønsker en femseter med et praktisk plan. Maxus er nemlig klar med Norges første elektriske pickup eT90. Og prisen? Fra 584.900 kroner som femseters personbil.
Bilen er en såkalt Double Cab med fullverdig passasjerkomfort for inntil fem personer.
Den har en lengde på 5,37 meter, er 1,9 meter bred og rager 1,8 meter over asfalten. Akselavstanden er på romslige 3,15 meter og bakkeklaringen er oppgitt til 187 mm.
Mens vi er i gang, tar vi like godt med planet også – det er 1485 mm langt og 1510 mm bredt. Lasteterskelen er 530 mm.
Praktisk
Egenvekten er 2300 kg og du kan laste 1000 kg i tillegg til å trekke en henger på 1000 kg. En praktisk arbeidshest med andre ord.
Bilen er bakhjulsdrevet, firehjulsdrift kommer først i 2024, den har en motor på 177 hestekrefter (130 kW) med maks dreiemoment på 3100 newtonmeter.
Batteripakken har en kapasitet på 88,5 kWt som skal holde til en rekkevidde på 334 kilometer basert på WLTP-syklusen. Maks ladeeffekt på 80 kW skal fylle batteriene fra 20 til 80 prosent på tre kvarter under ideelle forhold.
Mange biler på vei
Importøren skryter av et romslig og moderne interiør med blant annet 10,3-tommers berøringsskjerm, 6-veis justerbare forseter, Apple CarPlay og toveis justerbart skinnratt. De kan dessuten love rask levering siden nærmere 1000 biler er på vei mot Norge.
– Vi har gledet oss lenge til å lansere Europas første elektriske pickup, og endelig er bilene i landet. Biler har rullet ut til alle forhandlere de siste ukene, og tilbakemeldingene er veldig gode, sier Bernhard Jahnsen, salgssjef i Maxus Norge.
Mange forbinder pickup med firehjulsdrift, men Jansen inviterer skeptikere til å besøke en forhandler og prøvekjøre.
– Fremkommeligheten i eT90 er veldig god på grunn av plasseringen av motor og batteripakken som gir et utmerket tyngdepunkt og sikrer et svært godt veigrep. Vi har fått meget gode tilbakemeldinger fra de første testkjørerne, sier Jahnsen