-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: Maxus T90 EV Double Cab
Elektrisk med lasteplan
Hvis du jakter en tradisjonell pickup, men krever at den skal være elektrisk og ikke ser for deg å bygge den selv, kommer du enn så lenge ikke utenom Maxus T90 EV Doble Cab. Baksetet får du så godt som gratis med på kjøpet.
Maxus er ikke bare tidlig ute med elektrisk pickup i Norge, med T90 kom kineserne først. I et land som i stadig større grad etterspør og fortsatt fordelsbeskatter utslippsfri transport har det helt opplagte fordeler, men Maxus må også svelge ulempen som ligger i et nølende marked som helt naturlig spør om teknologien er nok utviklet og om T90 dekker behovet. For mange vil svaret fortsatt være nei.
For der de tre store på klassiske pickuper i Norge, Toyota, Ford og Isuzu, tilbyr ulike varianter, består programmet til Maxus foreløpig av én bil, dobbeltkabiner med kun bakhjulsdrift – i et marked hvor 97,1 prosent av kundene handlet bil med firehjulsdrift i fjor.
Lav tilhengervekt
Den andre opplagte ulempen henger på tilhengerkroken hvor Maxus T90 EV kun trekker ett tonn der de fleste av konkurrentenes trekkevne beveger seg mellom 2,5 og 3,5 tonn. Nettopp evnen til å ta seg fram på kronglete underlag med noe tungt bak fremheves som pickupenes styrke. T90 laster 925 kg som regnes som standard i pickup-klassen.
Så var det fordelene, de to opplagte: null utslipp og baksetet. Særlig i offentlig sektor etterspørres hyppig nullutslippskjøretøy, så kjøretøyets utslippsprofil kan være medvirkende i valg av tilbyder.
Gratis baksetebonus
At T90 i tillegg tar med tre passasjerer i baksetet, kommer som fet bonus. God plass er det også der bak, med mulighet til å vippe opp puten for å lagre noen småting under det, eller seteryggen kan legges ned for å bruke setet som lastegulv. Bra å sitte i er setet også, særlig for to, utstyrt som det er med midtarmlene og 220 volt strømuttak (150 watt) bak på midtkonsollen.
Men et like stort varerom som i en norskrigget pickup uten baksete får du ikke.
I offentlig sektor etterspørres hyppig nullutslippskjøretøy, så kjøretøyets utslippsprofil kan være medvirkende i valg av tilbyder
Med lengde på 5,37 meter matcher T90 bestselgerne i størrelse, og med massiv og forkrommet grill ser den barsk ut. Bedliner følger med i standardpakken, det samme med stigtrinn som gjør det enkelt å komme inn i bilen.
Dobbeltkabinerløsningen reduseres netto planflate til 148 x 151 centimeter. Baklemmen kan ikke låses. Det digre hullet under panseret burde vært utnyttet til frunk for oppbevaring av ladekabler etc.
Sterk nok
Maxus har utstyrt T90 med 180 hk/310 Nm motor som får energien fra batteripakke på 88,5 kWt. Til ikke å ha noe i terrenget å gjøre eller konstruert for å trekke tungt, har bilen mer enn krefter nok, og den oppleves ganske kjapp når sportsprogrammet aktiveres.
Rekkevidden oppgis til 334 km og stemmer overraskende godt med min erfaring: 325 km. Trolig er dette nok for de aller fleste om ikke bilen brukes til langkjøring, og det egner den seg ikke til. Mer om det følger.
DC-ladefarten oppgis til 80 kW.
Først og fremst til nytte
Jeg tror det er viktig å definere Maxus T90 først og fremst som et nyttekjøretøy hvor det gjelder å kjenne bilens fordeler og ulemper. Motor/drivverk befinner seg ubeskyttet over og bak den stive og bladfjæropphengte bakakselen. Med kun 18,7 cm bakkeklaring skal det ikke store ryggeuhellet til på en anleggsplass før smellet koster fett. Heldigvis har bilen parkeringssensorer bak og ryggekamera.
Som privatbil vinner T90 på at den har baksete og plass til en normalt stor familie, men faller generelt gjennom på komfort. Det hjelper ikke med elektrisk regulerbare og oppvarmede veganskinnseter foran som er greie å sitte i, sentrallås og elvinduer på alle dører når bilen er så stivt satt opp at det bare er å grue seg til dårlige veier og fartshumper.
Her har Maxus en vei å gå før de kan måles i komfort mot bestselgerne, men min erfaring med kinesiske bilprodusenter er at de lærer fort, så sannsynligvis er dette og flere av de påpekte ulempene borte på neste generasjon.
En teknovei å gå
Det antar jeg også gjelder skjerm og informasjonstilgjengelighet. For på dette punktet stryker T90. Halogenlys i disse LED-tider hører fortiden til og det hadde vært kjekt med ladeplate til telefonen og varme i rattet.
T90 har ingen gir/parkeringslås slik som alle andre elbiler. Håndbrekket fungerer som parkeringslås, og glemmer man å dra det til, så triller bilen av sted om den ikke står på helt flat grunn.
Jeg tror det er viktig å definere Maxus T90 først og fremst som et nyttekjøretøy hvor det gjelder å kjenne bilens fordeler og ulemper
Maxus T90 prises mot viktige konkurrenter og koster 584.900 kroner inkludert levering i Drammen der bilen importeres. Dette er omtrent som bestselger Toyota Hilux, det vil si Toyotaen tas bare hjem med 4x4, men prisen er selvsagt uten baksete. Og de tre sitteplassene bak prises på en dieselbil som Hilux til – hold deg fast – 510.200 kroner. Eneste sted i Norge man slipper unna dette svinske tillegget er på avgifts- og momsfrie Svalbard.
Slipper nesten unna moms
Som elbil med baksete (personbil og varebil klasse 1) er de første 500.000 kronene av bilprisen momsfrie, så i T90s tilfelles plusses bare 12.000 kroner i moms og 24.900 kroner i registreringsavgifter på bilen. Som varebil klasse 2 (ut med baksetet) øker bilprisen med 20.400 kroner (ombygging) før fratrekkbar moms på 142.100 kroner tilkommer.
81 registrerte biler i fjor gjorde Maxus T90 til landets sjette mest valgte pickup, men volumet utgjorde likevel ikke mer enn snaut 2,9 prosent av et samlet pickupvolum på 2.830 biler. Så langt i år har T90 krøpet opp til femteplass på pickupstatistikken til OFV i et marked som er tilbake med 35 prosent.
OPPSUMMERT
Både og pickup. Maxus T90 er først som elektrisk og vinner på å kunne registreres som så godt som avgiftsfri personbil med baksetet intakt. Men Maxus har en vei å gå for å gjøre bilen mer komfortabel.
Fakta Maxus T90 EV Double Cab
Pris fra | Kr. 584 900 |
Pris testbil | Kr. 592 800 |
Motortype | Elektrisk |
Motor | 180 hk/310 Nm |
Batteri (netto) | 88,5 kWt |
Lading DC/AC | 80/6,6-11 kW |
Drivlinje | 1A, bakhjulsdrift |
0-100 km/t | Ikke oppgitt |
Toppfart | 120 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Strømforbruk (test) | 25,3 kWt |
Rekkevidde (WLTP/test) | 334/325 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 537/190/181 cm |
Akselavstand | 316 cm |
Bilvekt | 2 300 kg |
Nyttelast | 925 kg |
Bakkeklaring | 18,7 cm |
Tilhengervekt | 1 000 kg |
Planlengde/bredde | 148/151 cm |
Bagasjerom foran | 0 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent/OFV. Pris inkl levering Drammen. |