-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Prøvekjørt:
Maxus Euniq 6 – du store kineser
Kineserne liker store biler. Nå vil de at nordmenn også skal like Maxus Euniq 6, SUV-en med gedigen bakseteplass og rom til et lite flyttelass i bagasjerommet.
Først publisert i BilAutofil nr. 3-2022
Max bil for pengene, var uttrykket RSA-boss Frank Dunvold brukte da Maxus slapp Euniq 6 i Norge. I klartekst betyr det at hyggelig pris er viktig kampvåpen når den store flerbruksbil Euniq 5 nå får selskap av en litt mindre SUV.
Importør RSA med Maxus-agentur for hele Norden og Polen håper å selge 2500 Euniq personbiler i år, et flertall av dem i Norge. Levert kunde koster bilen fra 379.900 kroner.
– Vår filosofi er å bestille mange biler og ha dem tilgjengelig på lager, sa Dunvold.
Lafinto-løsning
Den nye SUV-en med lengde på 4,74 meter er med andre ord bil i XL-format med så mye beinplass i baksetet at selv plassmesteren Skoda har grunn til å skule misunnelig mot kineseren. Og det før knappetrykket på festet for bakruteviskeren løfter hekkluka og åpner til 754 liter fordelt på to plan. Under de to planene huserer ladekablene i eget rom.
Bagasjeromsløsningen har noe norsk over seg ved at en diger isoporboks med plass til reservehjul etc. er lempet ut for å maksimere bagasjerommet. En Lafinto-bygd forsterkning som enkelt lar seg fjerne sammen med det øvre gulvet åpner til 754 liter samlet volum.
I slekt med MG
SUV-en MG Marvel R er det nærmeste man kommer i størrelse, pris og ytelse med Euniq 6. Marvels styrke ligger i tilgangen på firehjulsdrift, men mot et pristillegg. 4x4 er bare å glemme på Euniq 6, den trekker kun for på forhjulene.
Det er heller ikke tilfeldig at jeg trekker fram MG for både MG og Maxus produseres av statlig eide SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation), Kinas største bilprodusent med tette samarbeids- og produksjonsbånd til VW-konsernet og til General Motors.
Kina-gigant
Som gigant har SAIC nærmest uendelig mange varianter under de ulike merkene. Euniq 6 er således den batterielektriske utgaven av bensinmotoriserte Maxus D60, lansert i 2019, og som i Kina tilbys både med for- og firehjulsdrift. Bensin/elektrisk hybrid-drivlinje leveres også, men alt dette er uaktuelt for Norge hvor kun de elektriske variantene vil bli solgt.
I Maxus speiler prisen en «midt på treet» bil, godt utstyrt og med stort, glasstak til å åpne, elektrisk bakluke, elektrisk justerbare skinnseter, ryggekamera, 2-veis justering av rattet, 360 graders kameravisning, adaptive cruisekontroll og kablet Apple CarPlay, 12,3 tommer stor infotainmentskjerm, 10,4 tommer stort instrumentdisplay, og som i så mange andre biler 64 fargenyanser å velge mellom på den LED-baserte bakgrunnsbelysningen i kupeen.
Ikke app
Obligatoriske sikkerhetssystemer som filskift- og blindsonevarsling, parkeringssensorer og automatisk nødbremsesystem er naturligvis på plass. Men app-styring som gjør at du kan sitte i stuen og programmere lading eller planlegge kjørerute, mangler.
Bakseteryggen er splittet 40/60, bilen har ikke skiluke og heller ikke varmepumpe. Til gjengjeld laster den 50 kg på taket og trekker inntil 400 kg tung tilhenger.
177 hk – 343 km
Motor på 177 hk/310 Nm gjør ikke 1885 kg tunge Euniq 6 til noen racer, men batteripakke på 70 kWt netto skal holde til 354 WLTP-målte rekkeviddekilometer. DC-ladning langs landeveien oppgis til maksimalt 120 kW mens hjemmeladeren forer bilen med inntil 7,2 kW ladefart.
Regenerering gjøres i tre trinn, men Euniq 6 har ikke én-pedals funksjon hvor bilen stopper helt uten å bruke bremsepedalen.
Du sitter helt greit i Euniq6 som kjører på det jevne, det vil si mer enn godt nok for folk flest. Men noen bilentusiastappell a la nye Renault Mégane E-Tech byr den ikke på. Til det har de kinesiske produsentene fortsatt mye å lære om chassisbygging fra europeerne og japanerne.
VI SYNES
Dersom plass og pris er viktige kriterier for valg av bil, er det lurt å studere Euniq 6 mer inngående.
OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase
Maxus Euniq 6 5-seter
Pris billigste* | Kr. 379 900 |
Pris testbil* | Kr. 387 800 |
Motortype | Elektrisk |
Motor | 177 hk/310 Nm |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift |
Batteri (netto) | 70 kWt |
Lading DC/AC | 120 kW/7,2 kW |
0-100 km/t | Ikke oppgitt |
Toppfart | 160 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Rekkevidde (WLTP) | 354 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 474/186/174 cm |
Akselavstand | 276 cm |
Bilvekt | 1885 kg |
Bakkeklaring | 19,0 cm |
Taklast | 50 kg |
Tilhengervekt | 400 kg |
Bagasjerom foran | 0 liter |
Bagasjerom bak | 754 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
* Levert kunde. | |
Kilde: Leverandør/Statens vegvesen/OFV. |