-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Plass til storfamilien
Storfamiliebil? Ikke så mange å velge blant. 7-seters elbil som ikke er SUV eller varebilbasert? Enda færre valgmuligheter. Foreløpig blir det vanskelig å komme utenom Euniq.
Først publisert i Bladet BIL nummer 9/2020.
Flerbruksbilene (MPV), som var så populære for 10-20 år siden, er de siste årene spist til frokost av tøffere, men mindre praktiske, SUV-er, med og uten firehjulsdrift.
Så valgmulighetene for storfamilier som vil ha alle med i én bil, eller familier i den fasen av livet hvor behovet for setefleksibilitet eller mye bagasjeplass er viktig, får stadig færre modeller å velge blant.
Om bilen i tillegg skal være elektrisk, begrenses utvalget til noen få. Ett av dem er kinesiske Euniq som lanseres i disse dager og prises til 399.900 kroner.
– Dette er en fullspekket bil og ikke noe kompromiss, kommer det kjapt fra Espen Kristoffersen, ansvarlig for elbilsatsingen hos importør RSA. I tillegg til å importere personbilen Euniq med familienavnet Maxus (foreløpig mest kjent for varebiler), har RSA også BYD i porteføljen. Maxus/Euniq importeres til hele Norden av RSA, og distribusjon av biler og deler skjer fra Drammen.
FOLK FLEST
De to bilene er ganske forskjellige, forklarer Kristoffersen. BYD Tang befinner seg nærmere premiumnivå og prises deretter, mens Maxus Euniq henvendes seg til folk flest, og er i utgangspunktet basert på en fossilbilplattform, akkurat som suksessen MG.
Hvorfor jeg nevner MG? Fordi bak både Maxus/Euniq og MG står giganten SAIC, men de to merkevarene holdes adskilt og har i utgangspunktet kun samme batterileverandør.
Euniq er ikke bare diger å se på, den oppleves så stor innvendig, at om de fronthengslede bakdørene hadde blitt erstattet med skyvedører, kunne man løpt gjennom bilen. Baksetene, 40/60-delt, glir på skinner for å lette innstigningen til tredje seterad, men også for å øke sete-/bagasjeromsfleksibiliteten. Pluss for tre Isofix-løsninger, to i midtre seterad og én i tredje rad.
325 KM
177 hk og 310 Nm i moment er trolig nok til å dra den 1810 kilo tunge bilen, selv fylt opp i alle setene. Spørsmålet mange naturlig nok stiller, er om batterikapasiteten på 52,5 kWt – som skal holde til 325 km rekkevidde i sommertemperatur – er nok året gjennom?
Kristoffersen mener at produsenten har funnet en god balansegang mellom funksjonalitet, rekkevidde og pris. Dessuten spiser Euniq 120 kW DC ladetsrøm.
– Dette er en real familiebil, og vi tror den blir landets mest kjøpte MPV i høst.
På Norden-basis, tror Kristoffersen på 1500 salg i året, og god tilgang på biler krymper ventetiden.
– Vi kommer til å synes på registreringsstatistikken framover, ler Kristoffersen.
EN VARIANT
Bilen er stor nok til å kunne bygges om til varebil, men siden det ikke ligger noen avgiftsmessige incentiver i å gjøre det, har ikke RSA vurdert det.
Kun én variant står på menyen, og på grunn av avgifts-/momsfritaket, krysset importøren like godt av i alle tilvalgsrubrikkene, slik at Euniq leveres med adaptiv criusekontroll, automatisk klimaanlegg, panoramatak, elektrisk regulerbare skinnseter, aluminiumsfelger, USB- og strømuttak i baksetet, bilen har videre ryggekamera, 360-graders parkeringsovervåking, blindsonevarsling, «flybord» på forseteryggene og bøyler på taket for skiboks. Oppvarmet ratt og frontrute bryr kineserne seg foreløpig ikke om.
Som sjuseter, er riktignok dybden på bagasjerommet redusert fra 115 cm til 45, men det er fortsatt nesten meteren til taket. Tilhengerfeste koster ekstra.
Bak rattet oppleves Euniq som en flerbruksbil, i grenselandet mot de varebilbaserte flerbruksbilene. Materialvalget er lagt opp mot europeiske krav, og det er noe BMW-aktig over instrumentutformingen og dashbordskjermen. Delt A-stolpe øker sikten på skrå framover.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
Motor: | Elektrisk |
Effekt/moment: | 177 hk/310 Nm |
Drivlinje: | 1A, forhjulsdrift |
0-100 km/t: | n/a |
Toppfart: | 160 km/t |
Batteri: | 52,5 kWt |
Energiforbruk: | n/a |
Rekkevidde: | 325 km |
DC ladefart: | 120 kW (CCS) |
Mål LxBxH: | 483/183/178 cm |
Akselavstand: | 280 cm |
Bakkeklaring: | 16,4 cm |
Bagasjerom: | n/a |
Egenvekt: | 1810 kg |
Tilhengervekt: | 400 kg |
Euro NCAP | Ikke testet |
Pris: | Kr. 399 900 |
Garanti: | 5 år/100 000 km |
Miljøklasse: | A |