-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
EV3 skal klare 600 km
Kias rekkeviddevinner
Etter at Kia på EV Day i fjor avslørte EV3, erstatteren for både Soul og Niro, er dette slik den endelig ble. Hva EV3 skal koste er ikke klart, men med størst batteri antydes 600 km å være innen rekkevidde. Kundene får de første bilene før jul.
Det er ti år siden Kia slapp elektrisk Soul ut av sekken, og i løpet av de ti årene som er gått har det rullet ganske nær 10.000 av dem ut på det norske veinettet. Legg så til innpå 5.700 e-Niro og samlet antall nærmer seg tre fjerdedeler av Kias 21.400 utleverte elbiler.
Det er disse to salgssuksessene Kia EV3 nå erstatter.
Gren på slektstreet
Så hva er EV3?
Først og fremst er den lillebror til EV6 og EV9 ved at de tre bygges over samme tekniske lest (E-GMP-plattformen). Samtidig er den halvbror til Hyundai Kona og dennes konkurrent.
Vi snakker altså om en ganske stor B-klasse bil, 4,30 meter lang med plass til 460 liter bagasje bak og 25 liter, i praksis ladekablene og andre småting som spylervæske, foran.
Trolig kommer det flere motorvarianter andre steder i verden, men til Norge er kun 204 hk/283 Nm aktuelt. Men i motsetning til EV6 og EV9 som trekker på bakhjulene, trekker EV3 på forhjulene, og er så langt ikke planlagt med firehjulsdrift slik de større brødrene er utstyrt med.
400 og 600 km rekkevidde
Ei heller har EV3 800 volt-teknologi, men to batteripakker vil være tilgjengelig. Basisvarianten kommer med 58,3 kWt pakke som holder til 400 km rekkevidde. Om ikke Kia priser seg ut av konkurransen, er dette varianten som går rett i strupen på mange av Stellantis tyske, franske og italienske elbiler.
Men Kia har mer på lur. For EV3 blir også tilgjengelig med 81,4 kWt batteripakke, og vips så øker rekkevidden til 600 km under sommerlige forhold. Og her vil konkurrentene være adskillig færre, i hvert fall enn så lenge. Ladefarten holder vanlig industristandard ved at det tar rundt 31 minutter å lade fra 10 til 80 prosent batterikapasitet. Om dette stemmer i praksis, lader Kia EV3 med det største batteriet ca 130 km rekkevidde på ti minutter.
Kia har selv listet opp Renault Megane E-Tech, Smart #1, Volvo EX30, Cupra Born og VW ID.3 som konkurrenter. Så legger jeg umiddelbart til BYD Dolphin, BYD Atto 3 og MG4.
Strippet som i Tesla og Volvo EX30
Det er mye EV9 i EV3, se bare på det strippede interiøret med de to 12,3 tommer store skjermene i tillegg til fem-tommeren for klimastyring. Mange av bilens funksjoner betjenes, som i svært mange elbiler i dag, fra rattet, enten det er to-eiket som i de rimeligste utstyrsvariantene eller tre-eiket i GT-Line-varianten. I tillegg vil det være mulig å få EV3 med headupdisplay på frontruten, og ikke på en liten plastskjerm som enkelte konkurrenter tilbyr.
Bilindustrien er presset til å bygge bilene så miljøvennlig og gjenvinnbare det lar seg gjøre. Derfor er dashbord og dørpanelene påført myke, resirkulerbare materialer. I tillegg er det brukt flaskegjenvunnet plast (PET- polyetylentereftalat) blant annet i seter, taktrekk, dørarmlener, gulvmatter og bagasjetildekkingen.
AI hjelper til
Med EV3 introduserer Kia AI for å gjøre stemmeassistenten enda smartere. Videre er bilen naturligvis proppet med hyllevareplukket førerstøtteteknologi, både fordi den er pålagt fra EU, men også for å gjøre kjøringen enklere opp mot selvkjøringsnivå 2,0. Pakken inkluderer blant annet Forward Collision-Avoidance Assist, Lane Keeping Assist, Highway Driving Assist og Reverse Parking Collision-Avoidance Assist.
EV3s Advanced Driving Assistance Systems (ADAS) teknologi inkluderer eDTVC Electric Dynamic Torque Vectoring Control for å sikre optimalt grep og stabilitet.
Bilen kan i tillegg parkeres uten at man sitter i den.
Underholdning
Harman Kardon formidler lyden i EV3, og gjennom en strømmetjeneste levert via LG Web OS, tilbys underholdning og spill. Kjekt for passasjerene og hyggelig tidsfordriv når man lader langs landeveien.
Som i alle de seneste elbilene fra Kia/Hyundai, leveres EV3 med V2L-teknologi som gjør det mulig å hente ut inntil 3,6 kW strøm til eksterne formål fra batteriet.
Kias mål er å oppskalere produksjonen av batterielektriske biler til et årlig volum på en million innen utgangen av 2026. Til å begynne med vil EV3 bli levert fra Korea, men trolig flyttes produksjonen etter hvert til Europa.
Kia EV3
Pris fra | Ikke klar |
Motortype | Elektrisk |
Motor | 204 hk/283 Nm |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift |
0-100 km/t | 7,5 sek |
Toppfart | 170 km/t |
Batteri* | 81,4/58,3 kWt |
DC ladefart* | 128/102 kW |
Ladefart 10-80% | 31 min |
Rekkevidde (WLTP) | 400/600 km |
V2L/230V | Ja, 3,6 kW |
Dimensjoner (L/B/H) | 430/185/156 cm |
Akselavstand | 268 cm |
Tilhengervekt* | 1000/300 kg |
Bagasjerom foran | 25 liter |
Bagasjerom bak | 460 - 1 250 liter |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent *Stort/lite batteri |