De første som bestilte Kia EV3 kan kjøre årets julegaver hjem i den.

Rekkeviddevinner i kompaktklassen

EV3 – Kias viktigste neste år

Kias nedtur i år kan lett snus til opptur når den kompakte SUV-en EV3 er på plass om få uker. I 2025 legges både EV4 og EV5 til Kia-programmet.

Publisert

Kia EV3 er med 204 hk kjapp nok, har overraskende god plass i baksetet til bare å være 4,30 meter lang, har med 460 liter stort nok bagasjerom for mange, trekker 1.000 kg tilhenger med største batteripakke, oppleves påkostet innvendig, er godt utstyrt – og ser, etter min mening, bedre ut enn de fleste kompakte SUV-ene som for tiden nærmest drukner nybilkjøperne i valgmuligheter.

EV3, omtalt av Kia som baby-EV9, fyller hullet etter både Soul og Niro i Norge, og mange av dem som har bestilt koreaneren kan regne med å kunne kjøre julegavene hjem i den. 

Skal vokse med nye modeller

Året 2024 ligger an til å bli et hvileskjær for Kia i Norge. Fra å ha levert 4.000 til 5.000 biler hvert år de siste 10 årene, ser volumet ut til å ende på en firedel av dette.

– I et normalmarked er det naturlig for Kia årlig å selge 5000 – 6000 biler, sier Christian Lagaard, Kias kommunikasjonsansvarlige i Norge.

I Kia huskes godt årene da kundene sto i kø for å sikre seg elektrisk Soul, enten som ny eller bruktimportert med knapt registrerbar kjørelengde på telleren. 24.400 ble det av dem, bruktimporten medregnet. Det er denne arven EV3 måles mot.

Lillebror til millionbilen

Soul EV/e-Soul var annerledes alt annet fra Kia, vakte oppsikt og skaffet merket mange kunder som aldri hadde sittet i en Kia. «Millionbilen» EV9 fulgte i samme høyreiste stil og det er der EV3 følger opp. Nettopp formen. At akselavstanden matcher den mye lengre EV6 fordi plattformen de to bygges på er den samme, gjør det så bra å sitte bak i bilen.

EV3 og EV6 skiller lag på drivlinje. Lillebror trekker på forhjulene, den større på bakhjulene i 2WD-utgavene. Først mot slutten av 2025 kommer EV3 med AWD.

Kia nevner ikke storselgeren VW ID.3 som konkurrent, men ID.3 er trolig EV3s største utfordrer i Norge.

4x4 først neste år

Trolig er ikke dette noen stor ulempe. Selv om konkurrenten Volvo EX30 nesten utelukkende velges med AWD, har de fleste i denne klassen inkludert storselger og konkurrent VW ID.3, fortsatt kun én motor som driver en av akslene. Med vektfordeling nær 50/50 på så godt som alle elbiler fordi batteripakken nesten alltid befinner seg mellom akslene, spiller det knapt noen rolle i hverdagsbruk om kreftene overføres via forhjulene eller bakhjulene.

EV3 tilbys med to batteripakker, men tatt ned fra 800 til 400 volts teknologi: 58 og 81 kWt hvor bilen med den største pakken skal klare drøyt 600 km før det ropes på mer strøm. Så langt skal dette være klasseledende om man holder seg til biler med lengde inntil drøyt 4,3 meter. Den minste pakken gir inntil 436 km, og selv det er bedre enn mange av konkurrentene. Begge variantene lader fra 10 til 80 prosent på 30 minutter (industristandard).

Fire pakker

Fire utstyrspakker tas til Norge, men den enkleste kun med minste batteripakke som prisleder. De mest aktuelle i privatmarkedet vil være pakkene Exclusive og Exclusive Plus, sistnevnte med lekre 19-tommere og mer innvendig utstyr drar prisen opp med 60.000 kroner fra innstegsmodellen med 58 kWt batteri til 105.000 kroner om det krysses av for lengst rekkevidde.

(saken fortsetter)

Tøff. EV3 har form og karakter fra storebror EV9.
Interiøret oppleves påkostet i materialvalg og utforming.
Nesten firkantet ratt. GT Line-rattet har tre eker, de andre variantene to.
Bakdør med horisontal åpner.
Lyssignaturen til EV3.
Stort bagasjerom i to høyder, men skiluke mangler.
De beste setene er i GT Line, men nesten like god komfort i Exclusive Plus.
Startknapp og girvelger sitter på rattstammen.
Ikke alt er på skjerm. Her er flere fysiske knapper.
Rom til ladekabelen foran, men ikke om den ligger i originalposen.
Tøffest felger på GT Line.
Klimaanlegget styres via fysiske knapper.
EV3 tar opp arven etter Soul. Men blir den en like stor suksess?

Kia nevner ikke storselgeren VW ID.3 som konkurrent, men ID.3 er trolig EV3s største utfordrer i Norge. ID.3 har lengre akselavstand og har svært god plass i baksetet. Den har også motorytelser og batteristørrelse som i praksis matcher EV3 om enn med en tanke kortere rekkevidde. Største ulempe ved ID.3 er at bilen ikke trekker tilhenger.

Høyt priset?

Men der Kia har gjort seg mer flid med utforming og materialvalg i interiøret enn VW i ID.3, synes EV3 å være i overkant høyt priset målt mot bilen som så langt er levert i 20.000 eksemplarer i Norge og halvannen måned før årets slutt innehar sjetteplassen i OFVs tallbase.

Etter siste nedjustering prisstarter ID.3 ex frakt/levering på 290.000 kroner, EV3 på 347.400 kroner. ID.3 Pro S, 77 kWt, 204 hk, highline koster 385.900 kroner mot EV3 Exclusive, 81 kWt, 204 hk som prises til 417.400 kroner.

Nå vil det alltid være vanskelig å sette verdien av utstyrspakker opp mot hverandre, men noe sier oss at Kia-importør Bertel O. Steen nok bør ta en ny prisdiskusjon med Kia i Europa om målet er å selge EV3 inn på ti-på-topp-listen i 2025.

OPPSUMMERT

Flott og annerledes kompakt-SUV som vekker oppsikt. Men den synes høyt priset.

Kia EV3 Exclusive Plus

Pris fra*Kr. 347 400
Pris testbil*Kr. 452 400
MotortypeElektrisk
Motor204 hk/283 Nm
Drivlinje1A, forhjulsdrift
0-100 km/t7,5/7,2 sek
Toppfart170 km/t
Batteri (standard/long range)58,3/81,4 kWt
Lading DC/AC100/135/11 (22) kW
Ladefart 10-80%29/31 min
Strømforbruk15,0 - 15,4 kWt
Rekkevidde (WLTP)436/605 km
V2L/V2H/V2GJa
Dimensjoner (L/B/H)430/185/156 cm
Akselavstand268 cm
Bilvekt1 725/1 810 kg
Nyttelast470 kg
Bakkeklaring14,0 cm
Tilhengervekt500/1 000 kg
Bagasjerom foran25 liter
Bagasjerom bak460 - 1 251 liter
Garanti/km7 år/150 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsent/OFV *Ex frakt/levering

Powered by Labrador CMS