-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kia EV5
På vei mot Australia – hva med Norge?
En mellomstor el-SUV, Kia EV5, er nå presentert i Australia. Den hadde passet godt inn i det norske markedet, men lite tyder på at det skjer med det første.
Den dukket først opp som konsept i fjor vår, og et halvt år senere debuterte den i produksjonsdrakt på bilutstillingen i Chengdu i Kina. Bilen er allerede i salg i Kina hvor den også produseres ved Hyundai/Kias egen fabrikk.
Normalt prioriteres europeiske markeder når elbiler skal eksporteres fra Kina, men her virker det som Australia står foran oss i køen, for nå starter salget der.
Kia Australia presiserer også at de normalt stiller bak Europa ved nybillanseringer, men siden denne modellen bygges i Kina har Australia sikret seg nok biler til lansering i juni.
Valgmuligheter
To utstyrsvarianter, Air og Earth, tilbys fra start og mot slutten av året følger toppmodellen GT-Line. Bilene skal tilbys med Standard og Long Range batteripakker, samt med én (foran) eller to motorer (firehjulsdrift).
Ifølge Kia Australia er dette første Kia-modell bygget i Kina med rattet på høyre side og den er også først ut på en ny elbilplattform med betegnelse N3 eK og utstyrt med Litium Ion Fosfat batterier (LFP) for høy effektivitet.
Kia EV5 kommer med aktive og passive sikkerhetssystemer nok til å kunne oppnå fem stjerner i ANCAP, og chassis og styring er tilpasset australsk smak.
Flere detaljer får vi ikke i denne omgangen, men bilder mangler det ikke på.