Test fra BilAutofil nummer 11-2021 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nummer 11-2021 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nummer 11-2021 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nummer 11-2021 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nummer 11-2021 - Foto: Øivind Skar

BILTEST

Ladehybrid eller elbil? Kia EV 6 møter Toyota Rav4

Godt hjulpet av stortingspolitikerne presses ladehybridene av elbilene. Men er ikke nettopp ladehybridene fortsatt rett bil for mange? Vi har i denne duellen sett på fordeler og ulemper med begge biltypene.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BilAutofil nr. 11-2021

Takket være ladehybridvarianten har Toyota lagt bak seg et fabelaktig Rav4-år og lagt på volumet med 145 prosent, ifølge OFV. Av nær 8000 utleverte biler halvannen måned før årets slutt, står ladehybriden for nøyaktig 75 prosent av volumet.

I et bilmarked som blir stadig mer elektrifisert har ladehybrid-registreringene så langt i år økt med 41 prosent og nesten like mye som elbilene. Mer enn hver femte nye personbil er en ladehybrid variant, hvilket viser at elbilene fortsatt ikke er der at de dekker alles bilbehov.

(Vær oppmerksom på at dette ble publisert i november 2021. Red. anm.)

Elbilflommen

Samtidig fortsetter flommen av batterielektriske biler. Mer enn sju av ti nye biler i år drives kun med elmotor, og av de 76 modellene som tilbys er hele 34 nye i år, viser tall fra OFV.

Rekkevidde på mellom 400 og 500 kilometer begynner dessuten å bli ganske vanlig samtidig som ladetilbudet langs veiene hele tiden bygges ut, både i antall ladere og farten på dem.

Kia EV6 er en av årets nyheter som sammen med fetteren Hyundai Ioniq 5 flytter grenser, ikke nødvendigvis i forhold til rekkevidde, men i forhold til ladefart. Hyundai/Kia er første etter Porsche Taycan/Audi e-tron GT til å ta i bruk 800 volt teknologi for å få ned ladetiden.

La meg si noe om EV6 først siden vi har satt den opp mot Rav4.

Kia EV6

Kia EV6 vekker umiddelbart oppsikt ved å skille seg ut i trafikkbildet. Innvendig oppleves den som en svært moderne bil med et elegant dashbord og en instrumentskjerm som ikke overlesses med informasjon. De viktigste kjørefunksjonene visualiseres også på frontruten.

En stripe med klimaanleggfunksjonene ligger under infotainment-skjermen, varme i ratt samt varme og kjøling i forsetene styres via et panel i fremkant av den «flytende» midtkonsollen hvor også startknapp og girvelger befinner seg.

Mye plass

Jeg har aldri sett så mange USB/USB-C-uttak i en bil før, så her bør det være rikelig for alle behov. Selv i hver av setesidene foran finnes strømuttak. I tillegg er det 230 volt uttak i baksetet med nok strøm til å drive en vedkløyver eller elektrisk motorsag på hytta, om noen har slike behov. Mer om akkurat dette senere.

Det flate gulvet gjør det enkelt å komme inn og ut av baksetet. Bagasjerom på 580 liter laster det meste man trenger å ta med, og er man bare to i bilen kan det ved å legge ned seteryggene bak økes til 1500 liter.

Naturligvis har EV6 frunk, men så liten at den kun har plass til nødladekabelen og V2L-kontakten.

(Testen fortsetter etter bildegalleriet)

Kia Ev6 - Foto: Øivind Skar
Kia Ev6 - Foto: Øivind Skar
Kia Ev6 - Foto: Øivind Skar
Kia Ev6 - Foto: Øivind Skar
Kia Ev6 - Foto: Øivind Skar
Kia Ev6 - Foto: Øivind Skar
Kia Ev6 - Foto: Øivind Skar
Kia Ev6 - Foto: Øivind Skar
Kia Ev6 - Foto: Øivind Skar
Kia Ev6 - Foto: Øivind Skar
Kia Ev6 - Foto: Øivind Skar
Kia Ev6 - Foto: Øivind Skar
Kia Ev6 - Foto: Øivind Skar
Kia Ev6 - Foto: Øivind Skar
Kia Ev6 - Foto: Øivind Skar
Kia Ev6 - Foto: Øivind Skar
Kia Ev6 - Foto: Øivind Skar
Kia Ev6 - Foto: Øivind Skar
Kia Ev6 - Foto: Øivind Skar
Kia Ev6 - Foto: Øivind Skar

Toveis strøm

V2L (bil til bil-ladekontakt) kommer for fullt nå og gjør det mulig – via adapter i ladeporten eller egen stikkontakt i bilen – å bruke av batteristrømmen, eksempelvis for å hjelpe en strømtom elbil med litt energi, eller rett og slett bare for å drive verktøy der man ikke har tilgang på stikkontaktstrøm, en elektrisk grill på ferie ute i naturen eller lade elektriske sparkesykler.

Jeg har aldri sett så mange USB/USB-C-uttak i en bil før, så her bør det være rikelig for alle behov. Selv i hver av setesidene foran finnes strømuttak

Her har bilprodusentene uten særlig kostnad frambrakt et tilbud du trolig ikke ante du hadde behov for, men som fort kan bli vanedannende. I Kia EV6 følger adapteren med på de best utstyrte modellene, på de rimeligste kjøpes den ekstra.

Store elbiler har gjerne 4x4 som standard, på de små kan det som regel ikke leveres mens for de mellomstore elbilene gjelder valgfrihet etter behov.

Slik er det også for Kia EV6, med den ekstra frontmotoren som gjør bilen firehjulsdrevet følger også 100 ekstra hestekrefter. 4x4 drar ned litt på rekkevidden. 325 disponible hester til akselerasjon og 605 Nm i trekkraft gjør det alltid fristende å trykke litt hardere på pedalen og dermed øke strømforbruket.

Kjøreglad

Til å veie over to tonn framstår EV6 ganske kjøreglad. Med sportsprogrammet lagt inn er det bare å glede seg til veier som krever litt mer enn transportårer trukket opp med linjal.

Form og funksjon kolliderer tidvis, og EV6s lavere utvendig høyde sammenliknet med Hyundai Ioniq 5, går ut over sittestillingen i baksetet. For å få nok takhøyde sittes det nærmere gulvet med redusert støtte til lårene som konsekvens. Akkurat dette fenomenet gjelder ganske mange elbiler og er et resultat av batteriplasseringen i gulvet.

Kias 77,4 kWt batteripakke (72,6 kWt netto) skal i denne 4x4-varianten holde til 484 km kjøring, men alle elbileiere vet at dette ikke fungerer på vinterstid.

Varme i frontrute og ratt om vinteren samt kjøling i setene om sommeren gjør det ekstra trivelig å sette seg inn i bilen

Selv om Kia oppgir 18,0 kWt i offisielt forbruk og testteamet ikke tappet ut mer enn 19,1 kWt/100 km, skal det godt gjøres i praksis å klare mer enn drøyt 400 km. Testteamet endte på 374 km, og er fornøyd med det i regnvær og ned mot nullføre.

Også i Kia EV6 gjelder at 110 km/t på motorvei øker forbruket og tømmer batteriet raskere enn 80 km/t på landevei.

Høy ladefart

Så litt om ladefarten: Med 350 kW lader (som det fortsatt er svært få av) skal det være mulig å lade fra 10 til 80 prosent batterikapasitet på 18 minutter med maksimal ladefart på 220 kW. På Mers 150 kW-lader kom vi aldri over 92 kW, men til gjengjeld holdt ladefarten seg like høy helt til vi kuttet ladingen fordi en annen bil koblet seg til laderen og reduserte dens kapasitet.

52,1 kWt (fra 15 til 77 prosent) tok litt over 36 minutter og bilen hadde 283 km rekkevidde tilgjengelig med teamets kjørestil. Dette er helt akseptabelt gitt dagens ladesituasjon. Samtidig har bilen kapasitet til å håndtere den økte ladekapasiteten som kommer i årene framover. Det lover godt.

Kia er blant få produsenter som garanterer sine biler i sju år.

Toyota Rav4

Toyota Rav4 er på alle måter en traust arbeidshest, og ladehybriden skiller seg ikke ut i så måte med unntak av lavere tilhengervekt enn dieselfossile konkurrenter som eksempelvis VW Tiguan med 2500 kg tilhengervekt.

Som ladehybrid skal det 18,1 kWt store batteriet gi elektrisk rekkevidde oppgitt til 75 kilometer. I denne testen var batteriet tomt etter 57 km, men forklaringen ligger i forholdsvis stor høydeforskjell fra start til mål. Forrige gang testet vi Rav4s rekkevidde under gunstigere forhold, og endte på 78 km.

Batteriet bidrar også til at Rav4 med 306 tilgjengelige hester tar seg til 100 på 6,2 sekunder, hvilket betyr at den 1900 kg tunge bilen følger sprinteren Golf GTI til målstreken.

(Testen fortsetter etter bildegalleriet)

Toyota RAV4 - Foto: Øivind Skar
Toyota RAV4 - Foto: Øivind Skar
Toyota RAV4 - Foto: Øivind Skar
Toyota RAV4 - Foto: Øivind Skar
Toyota RAV4 - Foto: Øivind Skar
Toyota RAV4 - Foto: Øivind Skar
Toyota RAV4 - Foto: Øivind Skar
Toyota RAV4 - Foto: Øivind Skar

Hyttebilen

Rav4 er ikke bare kjapp, men også lett å like. Bilen har bortimot sportslige egenskaper, er god å sitte i, og med bra lastekapasitet i bagasjerommet og hele 19 cm bakkeklaring er det lett å forstå dens popularitet og at den er i ferd med å ta over for Subaru Forester som manges favoritthyttebil.

Varme i frontrute og ratt om vinteren samt kjøling i setene om sommeren, gjør det ekstra trivelig å sette seg inn i bilen. Selv om testteamet opplever forholdsvis nye Rav4 som litt frakjørt innvendig, sier dette mer om hvor fort utviklingen går på skjerm- og infotainment-teknologi hos elbilprodusentene.

Rav4 er, som Toyotas hybride biler, kjent for å ha få feil og gi et bekymringsfritt bileierskap.

OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser og data i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS