-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Her får de fleste dekket plassbehovet
SPIONBILDER: Kia er i ferd med å utvikle en diger el-SUV med tre seterader. Her er den på veien, godt maskert, men vi vet likevel en god del om bilen.
Vi fikk nemlig en forsmak gjennom EV9 Concept på bilutstillingen i Los Angeles sist høst, og Kia har sagt at 80-90 prosent av konseptet blir videreført til produksjonsmodellen.
Selvsagt vil interiøret bli tonet ned i forhold til konseptet, men en «flytende» skjerm over mesteparten av dashbordet er sannsynligvis med videre. En slik løsning er allerede på plass i den store SUV-en Telluride som er populær i USA.
Når det gjelder format kan vi også regne med at konseptet med en lengde på 492 cm ga en god pekepinn. I USA gir det betegnelsen mid-size SUV, hos oss vil nok de fleste betegne den som svær.
Kia EV9 skal bygges på Hyundai-gruppens avanserte elbilplattform med 800 volts teknologi – noe som gir mulighet for et rommelig interiør med tre seterader.
Dessuten gir det plass til store batteripakker og lynlading på inntil 350 kW som gir 10 til 80 prosent fylling i løpet av en halvtime. Du kan forvente en rekkevidde på i underkant av 50 mil.
Krefter vil det heller ikke mangle på. Toppversjonen vil trolig benytte tilsvarende drivlinje som EV6 GT hvilket innebærer 585 hk og maks dreiemoment på 740 Nm
Kia (og Hyundai) er i front når det gjelder elbiler og skal ha 14 modeller på markedet i 2027, inkludert elektrisk pickup. Det tilsvarer en lanseringstakt på to nye biler hvert år, og EV9 kan kommer på markedet allerede i 2023.
Søsterfirma Hyundai er like ambisiøse i sine planer. De har nylig vist sin lekre Ioniq 6 sedan. Vi vet også at de har en stor SUV på trappene, Ioniq 7 – presentert gjennom Seven Concept på LA Auto Show sist høst.