EX30, Volvo-suksess fra første dag og nå landets nest mest kjøpte bilmodell. Toppmodellen er lynrask og har grei rekkevidde.

PRØVEKJØRT: Volvo EX30 Twin Performance Ultra

Kompakt, kjapp og populær

Med EX30 feide Volvo inn i norske bilkjøperes bevissthet og proklamerte at liten og kjapp svenske fra Kina kan være en vinner.

Publisert

La meg ta det siste først: Ullent svensk opphav og produsert i Kina, slipper ikke Volvo EX30 unna EUs salgsbrems for kinesiske elbiler i form av konkurransedempende tollavgifter. 

For EX30 hjelper det neppe med det svenske flagget godt synlig og sydd inn i høyre forseterygg og midtre hodestøtte i baksetet. Men det var EU. Norske myndigheter har derimot ingen planer om å anlegge fartsdumper i veien for kinesisk bilindustri.

På få måneder har EX30 plassert seg som Volvos bestselger i Norge ved å stå for 69 prosent av Volvos volum og samtidig bidratt til å løfte elbilandelen i Volvos portefølje til 93 prosent. Parallelt er EX30 landets nest mest kjøpte bilmodell med 6,4 prosent av samlet personbilvolum ved inngangen til september.

Ikke på Volvo-lest

Reaksjonene mot mangel på egen instrumentskjerm har heller ikke latt vente på seg, så for å se farten må blikket senkes ned til høyre på bilens eneste skjerm.

EX30 bygges ikke over samme lest som de litt større brødrene EX40/EC40, men har Volvo-eier Geelys egen plattform i bunnen, en plattform som så langt blant annet deles med Smart og Zeekr i Europa. Smart #1 og #3 samt Zeekr X er derfor halvbrødrene til EX30 hvor Volvoen med lengde på 4,23 meter er den klart minste av dem.

Men i motsetning til de tre nevnte konkurrentene kommer Volvo seg rundt EUs tollkrav ved å flytte produksjonen av det europeiske EX30-volumet til Volvos egne fasiliteter i Gent i Belgia så snart det lar seg gjøre. Hva det kommer til å bety for prisutviklingen på Volvo-familiens minstemann, vil kun tiden vise.

Nye kjøpere

For det hersker ingen tvil om at prisprofilen på EX30 orienterer Volvo mot nye kundegrupper, både yngre og godt voksne med ønske om noe lettkjørt og særs lettparkert i trang urbanitet, en bil hvor du blir rask varm på hendene i kaldt vær, hvor forstolene gir utmerket støtte og komfort og hvor det er forholdsvis lett å finne fram i menyene på vertikalt monterte dagsbordskjermen. 

Eksempelvis ligger styringen av klimaanlegget nederst på skjermen, men det er virkelig en uting at skjerm-menyen må åpnes først for å få stilt inn speilene. Reaksjonene mot mangel på egen instrumentskjerm har heller ikke latt vente på seg, så for å se farten må blikket senkes ned til høyre på bilens eneste skjerm. EX30 har heller ikke headupdisplay. Det ville løst problemet.

På få måneder har EX30 plassert seg som Volvos bestselger i Norge ved å stå for 69 prosent av Volvos volum og samtidig bidratt til å løfte elbilandelen i Volvos portefølje til 93 prosent.

Jeg tror ikke Volvo ville valgt denne løsningen om bilen utelukkende hadde vært utviklet i Göteborg etter svensk sikkerhetstankegang.

Velger 4x4

Selv med hyggelig inngangspris viser det seg i praksis at kun et fåtall av EX30-kundene ender opp med «first price»-varianten, den ganske spartansk utstyrte med såkalt normal rekkevidde (344 km) og kun bakhjulsdrift. Nei da, tall fra OFV viser at av de 5 031 som åtte måneder ut i året har kvittert ut skiltene på EX30, har sju av ti krysset av både for omfattende utstyrspakker og firehjulsdrift. AWD betyr to motorer med samlet ytelse på 428 hk og rakettrask akselerasjon til 100 km/t på 3,6 sekunder – den akselerasjonsraskeste fabrikkbygde Volvo noensinne.

Topputgaven av EX30 koster selv med ganske mange tilvalg like fullt fortsatt mindre enn aller kjipeste EX40 uten tilvalg.

Ikke det at bakhjulsdrevne EX30 er noen svekling med 272 hk, men firehjulsdrift og stort batteri (64 kWt netto) veier generelt så tungt i folks bevissthet at to av tre som handler ny bil ender opp med AWD.

Halv million kroner

Testbilen EX30 Twin Performance Ultra er derfor ikke på noen måte irrelevant, men billig er ikke lenger den 4,23 meter korte og særs baksetetrange Volvoen som nærmer seg den halve millionen kroner, riktignok med felger oppgradert fra 19 tommere til råtøffe 20-tommere og inkludert tilhengerfeste som gjør det mulig å trekke 1 600 kg etter bilen. Alle kreftene gjør at det knapt merkes om noe henger bak. Det siste bygger på egen erfaring. Et båtslep var ikke merkbart på annet enn strømforbruket.

EX30, Volvo-suksess fra første dag og nå landets nest mest kjøpte bilmodell.
Bare 4,23 meter lang og ganske trang i baksetet.
Minimalistisk indre, på grensen til det gjerrig.
Overraskende god bagasjeplass med gulv i to etasjer.
Svensk flagg i seteryggen, men ullent svensk opphav.
Kun tre knapper betjener fire vinduer.
Elektrisk betjent oppbevaringsrom.
Lydplanke fra Harman/Kardon på dashbordet.
Eneste fartsvisning, oppe til venstre på dashbordskjermen.
Kjekt med sensorer som måler parkeringsavstanden.
EX30 har luftkvalitetsmåler.
Forbruket gjennom 100 km.

Men hvem bryr seg i hverdagen om strømforbruket når WLTP-målt rekkevidde, altså under forholdsvis gunstige kjøreforhold, oppgis til 450 km for denne varianten. På langkjøring, hvorav en god del foregikk på motorvei, klarte jeg å tyne 448 km ut av det fulladede batteriet.

Ikke skiluke

Derimot er det andre ting ved Volvoen det bør dveles ved som at den ikke har skiluke, det nevnte baksetet som knapt er til å sitte i for voksne, at forholdsvis sportslig oppsett for å håndtere de voldsomme kreftene går ut over kjørekomforten i møte med fartshumper, og at Volvo har vært så gjerrige at de fire vinduene betjenes via tre knapper og ikke fire, akkurat som på de fleste av VWs ID-biler. Hjulstøy på grov asfalt er heller ikke i nærheten like lav som i EX90, Volvos nye flaggskip.

Pluss også for at det enn så lenge er lett å slå av fartsvarslingen og at kjørefeltassistenten fungerer godt på godt merket motorvei.

Volvo EX30 Twin Performance Ultra

Pris fra*Kr. 344 900
Pris testbil*Kr. 481 575
Motor foran156 hk/200 Nm
Motor bak272 hk/343 Nm
Samlet ytelse428 hk/543 Nm
Drivlinje1A, firehjulsdrift
0-100 km/t3,6 sekunder
Toppfart180 km/t
Batteri (brutto/netto)69/64 kWt
Lading DC/AC153/22 kWt
Ladefart 10-80% (oppgitt/test)26/29 min
Forbruk 100 km (oppgitt/test)16,5/17,6 kWt
Rekkevidde (WLTP/test)450/448 km
Dimensjoner (L/B/H)423/183/155 cm
Akselavstand265 cm
Bilvekt1 920 kg
Nyttelast340 kg
Taklast75 kg
Bakkeklaring17,6 cm
Tilhengervekt1 600 kg
Bagasjerom foran16 liter
Bagasjerom bak318-904 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsent/OFV/Statens vegvesen. *Levert Oslo

 

Powered by Labrador CMS