-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Prøvekjørt: Volvo EX30 RWD og AWD
Volvos kommende bestselger
Det er ikke bare prisen som lokker ved Volvo EX30. Bilen er bra også, svært bra. Så regn med at EX30 ikke bare blir Volvos neste bestselger, men også blant landets mest populære nybilvalg i 2024.
Volvo har alltid vært et element i nordmenns bevissthet, og det Göteborg-baserte merkets historie er brolagt med modeller skrevet inn i bilhukommelsen gjennom snart 100 år. PV, Amazon, 140, 240, 740, 850, V70, V90, og den lange listen med XC-modeller. Bare for å ha vært innom et lite utvalg av Volvoer som underbygger det gamle slagordet «Innfødt Nordbo».
Men nye tider endrer også fokus. Så selv om kjøreegenskapsansvarlig John Lundegren legger bredsiden til for å overbevise om at EX30 inneholder så mye Volvo-DNA at gamle Volvo-eiere ikke fremmedgjøres i den lille SUV-en, er det samtidig ingen tvil om at Volvos nysatsing orienterer seg mot langt yngre brukere enn dem som fortsatt mener XC70 befinner seg på topp som det beste som noen gang har rullet ut fra Volvos fabrikkanlegg.
Mange har fått med seg det kinesiske eierskapet til Volvo, men med kun 30 mil fra Oslo til Volvos hovedkontor på Torslanda, hefter det fortsatt mer svensk enn kinesisk ved Volvo.
Men gjelder det også EX30?
Generasjon Z
Da Volvo-sjef Jim Rowan (kom fra Dyson) lanserte EX30 i Milano på forsommeren adresserte han bilen til generasjon Z og understreket at liten bil er stor filosofi. Og bygd på Volvo-eier Geelys SEA-plattform (Sustainable Experience Architecture) som fetter til Smart #1, Zeekr X og kommende Polestar 4, er det likevel ikke så mye i Volvos minste modell som hinter til den svenske vestkysten med unntak av det bitte lille innsydde flagget i venstre side på passasjersetet foran.
Hintet når man setter seg inn i EX30 og lar blikket vandre rundt i den så godt som knappeløse minimalismen går mer til Tesla og modellene 3 og Y. Det gjelder også overordnet for menyoppbyggingen hvor selv noe så basalt som sidespeilinnstillinger må gjøres via et par skjermtrykk før selve justeringen utføres med høyre multifunksjonsrattknapp. Akkurat som på Tesla.
Ikke headup
Sånn kunne jeg fortsatt. Ikke det at informasjonen på den vertikalt og ganske høyt monterte skjermen med inndelte soner er spesielt komplisert tilgjengelig, men fordi all informasjon uansett viktighetsgrad befinner seg der, er det lett å bli uoppmerksom når noe så enkelt som klimaanlegget skal justeres.
Selv om mange av bruksfunksjonene greit gjøres med stemmestyring, er bilindustrien, ei heller Volvo, der at tankekraft overføres direkte til bilens elektronikk. Headupdisplay hadde lettet informasjonstilgangen betydelig, ikke minst til fart og navikartet.
4,23 meters lengde parkerer EX30 som minstemann i Volvo-familien, men også som minst av de nevnte fetterne. SUV-formen og ganske stutt hekk gjør baksetet til et greit sted å sitte. Men uten at jeg så langt har kunnet måle dette nøyaktig, synes sittehøyden over gulvet å være bedre i allerede lanserte Smart #1. Som i mange elbiler tvinger også i EX30-batteriets byggehøyde ned sittehøyden over gulvet for å unngå å skalle i bilens enorme glasstak.
Dette er EX30
* Single Motor: Bakhjulsdrift, 272 hk, 49 kWt
batteripakke, 5,7 sekunder til 100 km/t og inntil 344 km rekkevidde.
* Single Motor Extended Range: Bakhjulsdrift, 272 hk, 64 kWt
batteripakke, 5,3 sekunder til 100 km/t og inntil 480 km rekkevidde.
* Twin Motor Performance: Firehjulsdrift,
428 hk, 64 kWt batteripakke, 3,6 sekunder til 100 km/t og inntil 460 km
rekkevidde.
*
Tre utstyrsvarianter: Core, Plus og Ultra. 30.000 i prissprang
mellom hver av dem.
Liten motor kraftig nok
Jeg har kjørt bilen med begge motoralternativene, og prøv ikke å si at det ikke er nok gamp i varianten med kun drift på bakhjulene og 50/50 vektfordeling. Bilen kjører utrolig bra til både å være høybygd og veie drøyt 1,8 tonn. Den er sportsbilkjapp, morsom å dra på med på underholdende veier og hendig i bykjøring når man først finnet ut av alle innstillingene for oppsett og aktivt velger dem. To timer i Barcelonas ettermiddagsrush var jo bare en fornøyelse.
I tradisjonell Volvo-ånd vektlegges miljøprofilen tungt med 25 prosent bruk av resirkulert aluminium, 17 prosent resirkulert stål og 17 prosent resirkulert plast.
Selv om Volvo har gjort betydelige grep og fått Goodyear til å utvikle egne dekk til EX30, er det ingen tvil om at Geely virkelig har gjort en god jobb med basisplattformen.
Også firehjulsdrift
Firehjulsdrift har opplagte fordeler når snøen laver ned, og antakelig vil et flertall av norske kunder velge en slik variant, ikke minst med hensyn til den dagen bilen byttes inn. Husk bare at selv om 3,6 sekunder til 100 km/t holder følge med de fleste Ferrarier ut av lyskryssene, så opphever ikke mye motorkraft naturlovene.
239 km samlet kjøring endte med forbrukt på 19,2 kWt, som er ganske langt unna de oppgitte tallene, men ganske nær forbruket på dagens elbilpark.
Selvfølgelig trekker EX30 tilhenger: 1.000 kg med minste batteri, så øker det via 1.400 kg til 1.600 kg i 4x4-varianten.
Vader i 50 cm vann
Vadedybden oppgis kuriøst til 50 cm. En nyttig verdi med tanke på alle flommene som har herjet Norge det siste året.
I tradisjonell Volvo-ånd vektlegges miljøprofilen tungt med 25 prosent bruk av resirkulert aluminium, 17 prosent resirkulert stål og 17 prosent resirkulert plast. Setene lages av de samme miljøvennlige materialene som i kommende EX90, og ingen Volvo byr på lavere CO2-utslipp fra produksjon til resirkulering enn EX30.
Flytter til Belgia
I Volvos opprinnelige EX30-plan inneholdt kun produksjon i Kina, men dette er nå endret slik at fra cirka 2025 flyttes volumet som skal selges til Europa til Volvos produksjonsfasiliteter i Gent i Belgia, hvor eksempelvis elektriske XC40 bygges.
Volvo grunngir endring i valg av produksjonssted med å utnytte tilgjengelig kapasitet bedre, men et politisk element i forholdet mellom EU og Kina ligger trolig også under uten at det på noe vis var mulig å få bekreftet under første prøvekjøring.
Prisgunstig
Så litt om prisen som starter på 321.900 kroner og ender på 451.900 kroner. Her er prisspranget mellom utstyrspakkene 30.000 kroner og 25.000 kroner mellom 2WD og 4WD. Se ikke bort fra at bakhjulsdrift, lang rekkevidde og Plus utstyrspakke, alternativt med 4x4, blir volummodellene.
Volvos utfordring vil være at selv dyreste EX30 koster mindre enn rimeligste XC40. EX30 prises også svært gunstig sammenliknet med Smart #1.
Volvos lange tradisjon med å bygge Cross Country-modeller følges opp i EX30, men CC-varianten vil ikke være på plass før i 2025.
Oppsummert
EX30 er bilen Volvo trenger for å møte fremtidens transportbehov i urban hverdag og på de lengre reisene.
Volvo EX30
Pris fra* | Kr. 321 900 |
Motortype | Elektrisk |
Motor RWD | 272 hk/343 Nm |
Motorer AWD | 428 hk/543 Nm |
Batteri (netto) | 49/64 kWt |
Oppgitt forbruk | 15,7 - 16,7 kWt/100 km |
Testet forbruk (239 km) | 19,2 kWt/100 km |
Lading DC/AC | 134-153/11-22 kW |
Lading 10-80 prosent: | 26 minutter |
Drivlinje | 1A, RWD/AWD |
0-100 km/t | 3,6 - 5,7 sekuner |
Toppfart | 180 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Rekkevidde (WLTP) | 344 - 480 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 423/184/156 cm |
Akselavstand | 265 cm |
Bilvekt | 1 830 - 1 963 kg |
Bakkeklaring | 16,5 cm |
Vadedybde | 50 cm |
Tilhengervekt | 1600/1400/1000kg |
Bagasjerom foran | 7 liter |
Bagasjerom bak | 318 - 904 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent *Inkl. levering |