Volvos største og mest påkostede bil noensinne er endelig snart i Norge.

Prøvekjørt: Volvo EX90

Volvos lekre EX90 klarer 600 km

Drøyt to år etter at de første kundene bestilte Volvos elektriske storsatsing, er de første bilene på vei til Norge. EX90 er den flotte storbilen med sju seter du parkerer ubemerket.

Publisert Sist oppdatert

Nordisk nøkternhet på grensen til det minimalistiske pakket i drøyt fem meter lang og 2,8 tonn tung eleganse oppsummerer EX90, Volvos USA-bygde storsatsing.

Større og flottere bil enn EX90 har Volvo aldri tatt fram. Samtidig er den utviklet sammen med den litt mindre halvbroren og konkurrenten, Polestar 3, på felles plattform (SPA2).

Inntil 517 hk

Det betyr elektrisk drivlinje, to motorer, firehjulsdrift med valg mellom 408 og 517 hk, og ikke noe annet. Selv om det meste av verden kjører fossilt, tenker Volvo og eieren Geely at fremtiden for kunder som ser seg om etter premiumbiler til å dekke storfamiliens transportbehov, også er opptatt av å eksponere miljøverdier som inneholder elektrisk drivlinje.

I Geelys verden skilles de to ved at Polestar 3, ifølge Polestar, er å oppfatte som den sportslige varianten av EX90 og bygges som en 15 cm kortere fem-seter. Et par hundre kilo mindre enn Volvoen veier den også.

Volvoen derimot har tre seterekker som standard konfigurert i 2+3+2-løsning akkurat som XC90. Midtre seterekke kan naturligvis lengdejusteres.

En av få el-sjusetere

EX90 er uansett variantvalg Volvos mest avanserte noensinne på aktiv sikkerhetsteknologi.

En to seterekkers løsning, altså fem sitteplasser, foreligger det – i hvert fall offisielt – ingen planer om, men en 2+2+2-løsning skimtes i framtiden for å løfte komforten for passasjerene i andre seterekke, samme løsning som Kia har valgt i den mest påkostede varianten av EV9, som også NIO valgte i nye EL8, Hongqi har i E-HS9 og Tesla i Model X. Alle de nevnte har sju sitteplasser i grunnpakken. Så hva er Volvos styrke? Utvilsomt merkevaren og at en stor del av kundene nok blir å finne blant Volvos 16.000 tidligere og nåværende eiere av suksessbilen XC90.

En enklere variant med kun drift på én aksel snakkes det i hvert fall ikke høyt om, og den vil uansett neppe være aktuell for Volvo i Norge som fokuserer tungt på å være premiumkundenes førstevalg. Det betyr høyt spesifiserte biler.

Akkurat som på den kinesiskbygde og ytterst kompakte suksessen EX30, lyser det utad svensk av EX90 med det svenske flagget tydelig festet til høyre forseterygg. Men hvor svensk er egentlig EX90?

Sverige - USA

Tja, den er uten tvil utviklet i Göteborg og på en svensk plattform, men produksjonen for Europa er ikke lagt til Torslanda eller Volvos fabrikkanlegg i Belgia, derimot til de forholdsvis nye produksjonsfasilitetene i Sør-Carolina i landet som etter alle solemerker vil være bilens hovedmarked. Derfor var også medielanseringen lagt til California, landets mest elbilvennlige delstat.

Selv om EX90 med 517 hk/910 Nm, (245 hk på forhjulene og 272 hk på bakhjulene) i den mest kraftfulle versjonen virkelig sparker fra og tar til 100 km/t på 4,9 sekunder, er det ikke kreftene som imponerer mest i EX90, men stillheten inne i bilen. Viktigheten av denne egenskapen i utviklingsfasen bekreftes og understrekes av kommersiell programdirektør Mårten Wahlstedt. Kun et svakt sus hørtes, og selv ikke på veistrekninger hvor nærmest evigvarende betongunderlag erstattet asfalten, trengte ubehagelig støy inn i kupeen. 

Bowers & Wilkins Dolby Atmos-anlegg

Det gjør det enda riktigere for lydentusiaster å oppgradere fra Bose i standardpakken til Bowers & Wilkins Dolby Atmos-anlegg (tilvalg priset til 25.520 kroner) som med 25 separate høyttalere inkludert fire i taket, to i hver hodestøtte foran, fire subwoofere, sju midttonehøyttalere og totaleffekt på 1610 watt, er en biltilpasset variant av lydanlegg i Abbey Road Studios. Det britiske selskapet hevder ubeskjedent nok at et bedre lydanlegg har de aldri før utviklet til en bilmodell. Bowers & Wilkins, som også produserer lydanlegg til McLaren, Aston Martin og BMW, har jobbet med Volvo siden 2016. 

Biler av kaliberet til EX90 oppfyller som oftest de fleste ønsker til kombinasjonsøvelsen ytelse, dynamikk og komfort. Hovedkunden Volvo orienterer seg mot er gjerne barnefamilier med inntekt godt over gjennomsnittet.

Selv om EX90 med 517 hk/910 Nm, (245 hk på forhjulene og 272 hk på bakhjulene) i den mest kraftfulle versjonen virkelig sparker fra og tar til 100 km/t på 4,9 sekunder, er det ikke kreftene som imponerer mest i EX90, men stillheten inne i bilen.

Kjøregleden i EX90 ligger først og fremst i komforten med seter som befinner seg i bilindustriens toppdivisjon. Den tredje seteraden pakkes elektrisk ned og bagasjeromsbrønnen laster 65 liter. Frunk delt i tre rom har også bilen, om enn ikke større enn 34 liter i sum.

Fra 900 000 kroner

Volvo priser storbilen fra rett under 900.000 kroner, men som ellers i bilers premiumverden skal det ikke altfor mange avkryssinger til før det legges på 200.000 kroner.

Men trolig er det ikke verd pengene å bruke 50.000 kroner på å øke motorytelsen fra 408 til 517 hk for å senke 0-100 km/t akselerasjonen fra 5,9 til 4,9 sekunder. Ultrapakken til 80.000 kroner derimot inneholder den adaptive lysteknologien Volvo kaller High Definition Pixel-lys hvor blant annet veikantene lyses langt bedre opp ved møtende trafikk. Denne pakken er også nødvendig for å få deilig massasje i forsetene.

Viktigst i pakken er likevel den aktive luftfjæringen med to kamre, ikke bare for å optimalisere komforten, men også dynamisk for å møte vektutfordringen. Uansett vil aldri 2,8 tonn bilvekt gjøre en stor SUV til noen sportsbil, ei heller når pakken oppgraderer hjulstørrelsen fra 20 til tøffere 21 tommer. 22 tommer til 11.000 kroner mer gjør bilen enda mer personlig.

De fleste som har forhåndsbestilt EX90 valgte å krysse av for det meste som er nevnt her.

(saken fortsetter)

Tydelige familielikheter, særlig med fossile XC90.
Over fem meter lang og plass til en stor familie og deres bagasje.
Minimalistisk, men flott bygd interiør.
Liten, men viktig instrumentskjerm.
Volvo EX90 er blant de få elbilene med plass til sju.
Mulig med fem personer i bilen og likevel ha med ski til alle.
Helt flatt gulv når seteryggene legges ned.
To høyttalere i hver hodepute foran.
Ganske god bagasjeplass bak tredje seterad.
Svensk flagg, men EX90 bygges i USA.
Rå lyd i EX90 med Bowers & Wilkins-anlegg.
Frunk som laster 34 liter.
Gjerrig ikke å spandere fire knapper på vindusheisene.
22 tommer og tøffeste hjul på EX90.
Ryggknapper for tredje seterad og lasteinnstillinger.
Klimaanlegginnstillingen lett synlig på nederste menylinje.
Ikke premium med gummideksel her.

Sikreste Volvo

Pilot Assistent-pakken hjelper deg ikke bare å parkere automatisk, men gir også aktiv kjørehjelp, hjelper til ved filskift, leser kryssende trafikk både foran og bak bilen og ser og varsler om fare ved som kan oppstå når dørene åpnes.

EX90 er uansett variantvalg Volvos mest avanserte noensinne på aktiv sikkerhetsteknologi. Satt sammen med samarbeidspartnere består den av lidar (fra Luminar) innebygd i taket og som ser 250 meter framover. Denne henter trafikkdata sammen med åtte kameraer, fem radarer og 16 sensorer og skal kunne redusere fare for ulykker og deres eventuelle skadeomfang med rundt 20 prosent.

Volvo som merkevare bygger på tradisjon og gjenkjennelse. Derfor vekker ikke EX90 oppsikt i gatebildet slik mange kinesiske og amerikanske nykommere tidvis gjør. Nøkternhet i det synlige og klare likhetstrekk til XC90 går igjen. Men interiøret er ikke like minimalistisk skrapet som lillebror EX30, bilen som i likhet med Tesla-modellene 3 og Y, bare har en skjerm.

To skjermer

Her har Volvo i det minste beholdt en ni tommer lavbygd instrumentskjermen og lagt ganske mye nyttig informasjon på den. Videre gjør den 14,5 tommer store og vertikalt monterte dashbordskjermens blafunksjon og logikk det forholdsvis enkelt å finne fram til menyene og deres innhold som eksempelvis å betjene klimaanlegget via nedre skjermlinje. Headupdisplay hører naturligvis hjemme i standardpakken.

Midtkonsollen derimot er med unntak av lydvolumhjulet rensket for noe å trykke på.

Men det er uten tvil en uting å måtte inn i skjermmenyen for å gjøre enkle valg under kjøring, som å justere speilinnstillingene. Og akkurat som Volkswagen åpnes og lukkes vinduene i en totrinns meny i dørpanelet om man ønsker vekselvis å åpne vinduer foran og bak. Premium er heller ikke gummibeskyttelsen på hurtigladekontakten når konkurrenter har elegante lokk som åpnes med en liten fingerbevegelse.

Kommer med mangler

Naturligvis handler dette om detaljer, men nettopp i detaljene bor djevelen når bilprisen beveger seg mot millionen før utstyr og hvor den første halve millionen slipper unna moms. Så selv om Volvo har brukt to år fra de første kundene kunne bestille bilen, er ennå ikke alt utstyr som tilbys på plass. Eksempelvis mangler fortsatt kjøling i setene, lidaren fungerer ikke fullt ut, Apple CarPlay er ikke der ennå og strømuttak via ladeporten (V2L) er ikke på plass. Det som ikke kan oppgraderes via nettet eller hos forhandler etter at bilen er levert, kommer først på neste års modell.

Eiere av store biler kjører gjerne langt med dem og krever derfor god rekkevidde. Og her ligger også vektutfordringen til EX90: 107 kWt netto batteripakke (fra CATL) som under optimale forhold tar rekkevidden til rett over 600 km og som kan lades med inntil 250 kW, utgjør et betydelig vektelement i bilen. Hurtiglading fra 10-80 prosent på 30 minutter har festet seg som industristandard. Overraskende valgte Volvo ikke å gå fra 400 til 800 volt teknologi som stadig flere bilprodusenter orienterer seg mot.

Volvo opererer nå med 8-12 måneders leveringstid for EX90.

OPPSUMMERT

Volvos største, flotteste, sikreste, mest komfortable og påkostede familiebil noensinne, men skjemmes av å ikke ha alle detaljer på plass snart to år etter salgsstart.

Volvo EX90 Ultra Twin Performance

Pris fra*Kr. 896 357
Pris testbil*Kr. 1 148 800
MotortypeElektrisk
Motor foran245 hk
Motor bak272 hk
Samlet ytelse517 hk/910 Nm
Drivlinje1A, firehjulsdrift
0-100 km/t4,9 sekunder
Toppfart180 km/t
Batteri107 kWt
Lading DC/AC250/11 kW
Ladefart 10-80%30 min
Strømforbruk 100 km (oppgitt/test)20,8/23,0 kWt
Rekkevidde (WLTP)614 km
V2L/230VKommer
Dimensjoner (L/B/H)504/196/174 cm
Akselavstand299 cm
Bilvekt**2 800 kg
NyttelastIkke oppgitt
Bakkeklaring***21,2 cm
Tilhengervekt2 200 kg
Bagasjerom foran34 liter
Bagasjerom bak310/665/1 915 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsent/OFV *Lev Oslo **Utstyrsavhengig ***Luftfjæring/variabel

 

Powered by Labrador CMS