-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kommer sent i 2024: Volvo EX90
Volvos USA-bygde flaggskip
Den som venter på noe stort og godt fra Volvo må smøre seg med enda mer tålmodighet etter at produksjonsstart i USA for batterielektriske EX90 er utsatt til første halvår i 2024.
Først publisert i bladet BilAutofil
Ikke noe sted i verden er det forhåndsolgt flere av EX90 enn i Norge.
– Ja, slik er det, sier Mårten Wahlstedt, kommersiell programdirektør i Volvo idet han åpner døren til Volvos kommende flaggskip i Volvohallen i Göteborg. Ikke mange meter unna har jeg allerede sittet noen minutter i en 1977-modell av 240, bilen som markerte Volvos 50-årige historie. Kun 112 km har den på telleren.
Flaggskipet
Et hav av bilutvikling og tid ligger mellom de to - 240 og EX90 - når Volvo nå nærmer seg 100 år som bilprodusent, med base i Sverige og eier i Kina. EX90 skal på sikt erstatte Volvos forrige flaggskip, XC90, og her trer både den tekniske og fysiske avstanden til forgjengeren tydelig fram. Og det selv om XC90 som fossilbil og ladehybrid skal produseres parallelt med EX90 så lenge nok kunder etterspør bilen.
Den store forskjellen ligger ikke bare i at EX90 kun kommer med elektrisk drivlinje, og ikke noe annet, men Volvoen skal ikke produseres på Torslanda nord for Göteborg der Volvos store biler til nå ikke bare er utviklet, men også bygd fra bunnen av.
Produseres i USA – og Kina
Nei, EX90s produksjon legges til Volvos nye anlegg i Charleston i South Carolina. Og senere også til Kina. Forklaringen har to parallelle svar: nærhet til de store markedene og for USAs del også støtteordninger til biler hvor størsteparten av verdien i dem skapes i USA.
Ikke noe sted i verden er det forhåndsolgt flere av EX90 enn i Norge
Volvos mål om å være kun batterielektrisk fra 2030 ligger til grunn for utviklingen av EX90. Her er gulvet helt flatt, bilen vil som forgjengeren komme med sju seters løsning, 2+3+2, i individuelle seter, glasstak som dekker alle setene blir standard, likeså det store rommet under bagasjeromsgulvet som i sum, når ryggene på seterad to og tre legges ned, gir plass til innpå to kubikkmeter bagasje. Ladekabler, spylervæske og kanskje et par skitne gummistøvler etter dagens fjelltur har 37 liter til disposisjon under panseret.
Stemmestyring
På nordisk Volvo-vis er kupeen så godt som rensket for unødvendige knapper, alt ligger på den vertikalt plasserte infotainmentskjermen hvor Volvo både har ryddet opp i ikonene og samtidig latt Google få en fremtredende kommunikasjonsposisjon. Selve instrumentskjermen sitter festet til rattstammen og følger denne ved rattjusteringer. Flere produsenter velger nå denne løsningen.
Seter i ull fra dyrevelferdssertifiserte produsenter erstatter alle former for naturskinn i bilen
I prinsippet skal de fleste funksjoner betjenes med stemmestyring uten å ta blikket fra veien eller informasjonen i headupdisplayet. EX90 selvkjører på nivå to.
Dyrevelferdsertifisert
Seter i ull fra dyrevelferdssertifiserte produsenter erstatter alle former for naturskinn i bilen. Uansett er setene nydelige å sitte i, og fordi bilen er hele 174 cm høy har det latt seg gjøre å bygge sitteputene i baksetene høyt nok over gulvet slik at beina får god støtte. Legg merke til de lekre panelene i bjørk.
Ved lanseringen vil EX90 trekke på alle hjul via de samme motorene som Volvo akkurat har vist i XC40/C40. Det betyr 408 hk/770 Nm i basisutgaven som boostes til 517 hk i Performance-varianten, begge med vekt på mest krefter til bakhjulene og forhjul som ruller med inntil kraften fra motoren foran trengs. 0-100 km/t oppgis til 5,9 sekunder i standardutgaven mens performance-varianten klarer øvelsen ett sekund raskere. Å stoppe den 2,8 tonn tunge kjøretøyet fra 100 km/t gjøres på 36 meter.
Felles plattform
Teknikken i EX90 deles med Polestar 3 via felles plattform. Men bilene vil være like forskjellige som dagens XC40 og Polestar 2, to brødre som ikke umiddelbart oppfattes som brødre.
Om du lurer på om luftfjæring blir standard, så er svaret ja og at teknikken leser veiens beskaffenhet for å optimalisere komforten.
107 kWt batteripakke holder til 600 km kjøring under gunstige forhold
600 km rekkevidde
107 kWt batteripakke (brutto 111 kWt og battericeller levert fra CALT), holder til 600 km kjøring under gunstige forhold. Ved nødvendig DC-lading lags landeveien oppgis maksimal ladefart til 250 kW, opp 50 kW fra nylig oppgraderte XC40. Det betyr 30 minutter ladetid fra 10 til 80 prosent batterikapasitet. Videre leveres EX90 med V2V-lading.
Da Volvo i våres kjørte et omfattende EX90-show i Norge, ble det samtidig klart at bilen må gjennomgå ytterligere tester som betyr at produksjonsstart flyttes fra årets høst til neste halvår. Det betyr igjen at de første kundene som var lovet biler i Q2 neste 2024, må smøre seg med betydelig mer tålmodighet.
OPPSUMMERT
Elegant el-Volvo med sju seter for store familier, men kommer den for sent?
Volvo EX90/Performance
Pris fra | Kr. 970.000 |
Performance | Kr. 1 020 000 |
Motortype | Elektrisk |
Twin motor | 408 hk/770 Nm |
Twin motor performance | 517 hk/910 Nm |
Batteri (brutto/netto) | 111/107 kWt |
Lading DC/AC | 250/11-20-32 kW |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 5,9/4,9 sekuner |
Toppfart | 180 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Rekkevidde (WLTP) | 600/590 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 504/196/174 cm |
Akselavstand | 299 cm |
Bilvekt | 2 818 kg |
Bakkeklaring | 20,8 cm |
Tilhengervekt | 2 200 kg |
Bagasjerom foran | 37 liter |
Bagasjerom bak | 310/1 010/1 915 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent/OFV |