Ford Expedition "Eddie Bauer Edition"

I USA er sport utility vehicles (SUV) ikke bare populære, de er umåtelig populære og tar stadig større markedsandeler. Mens det i 1996 ble solgt 275.000 SUVs regner de amerikanske produsentene å selge 450.000 slike biler i 1997. Harvey Schwartz har kjørt den nyeste modellen i dette segmentet

Publisert

Expedition
Expedition

Først publisert i BIL 5 - 1997.

Bronco har vært Fords trofaste modell blant de store offroaderne, men har etterhvert blitt akterutseilt. Den har riktignok fått noen mindre endringer og facelifter opp gjennom årene, men noen større endringer har ikke skjedd siden 1980. Når Ford nå introduserer Expedition, er det derfor en svært velkommen fornyelse av i det populære sport utility-markedet.

Jeg ønsket å sette Ford Expedition på en skikkelig prøve for å se om den lever opp til sitt navn; et kjøretøy som tar deg sikkert og komfortabelt ut på eventyr både på og utenfor veien. Jeg var så heldig at det regnet i Los Angeles 3 av de 7 dagene jeg disponerte bilen. Jeg fikk derfor prøvd den på både våte og tørre gater i Los Angeles, og det kraftige regnet hadde tilført ellers uttørrede elveleier vann slik at jeg også fikk prøvd Expedition både i strømmende vann og i gjørma, samt på grusveier som vanligvis er tørre. Mojave-ørkenen hadde derimot unngått regnet og ga meg anledning til å kjøre på tørr ørkensand.

Dette er en viktig bil for Ford og under utviklingsarbeidet brukte de mye tid på å intervjue Bronco-eiere for å finne ut hvilke krav de stilte til en stor sport utility bil. Og etter min vurdering har Ford lyttet godt. Expedition er den beste bilen i klassen og av alle Expedition-modellene er Eddie Bauer Edition toppmodellen.

Ford Expedition kan leveres som 9-seter med benk med plass til tre foran og tre passasjerer på hver av de to seteradene bak. Eddie Bauer-utgaven har derimot separate seter foran og er derfor en åtteseter.

Det er ikke spart på noe i denne bilen. Hver seterad har for eksempel et eget varme/ventilasjonsanlegg med friskluftdyser i taket. På andre seterad finner du dessuten armlener med koppholdere, leselamper og egne betjeningskontroller for stereoanlegget. Det virker som om Ford har tenkt på det meste når de innredet denne bilen. Den har til og med egne strømuttak tilpasset mobiltelefon, telefax og PC!

Expedition har fem dører og for at adkomsten til den bakerste seteraden skal være så enkel som mulig, kan høyre sete på seterad to skyves forover. Med alle setene i bruk er det ikke mye bagasjeplass igjen, men tar du ut den bakerste seteraden er det fantastisk god plass til bagasjen. Bakluken er topphengslet og er utstyrt med en topphengslet bakrute.

Komfort har vært et nøkkelord under utviklingen av Expedition og selv ved høye hastigheter – oppunder 160 km/t – akkurat før turtallssperren aktiveres, er den stabil og stillegående. Så stille at det virkelig er mulig å nyte det påkostede stereoanlegget som via åtte Bose høyttalere som kan pøse ut 450 Watt musikk, mens cruisekontrollen sørger for konstant fart og vi legger motorveimilene bak oss.

5,2 meter lang
Den drøyt 2,2 tonn tunge bilen føles overraskende lett der vi suser ned motorveien i 160 km/t. Det er ikke bare vekten som taler imot denne bilen. Med en bredde på 198 cm og en høyde på 189 cm skyver den til tross for et ganske gjennomtenkt karosseri mye luft foran seg. Lengden er heller ikke beskjeden, hele 520 cm måler Expedition fra støtfanger til støtfanger. Krom støtfangere er standard og det samme er de karosserifargede listene på dørene og hjulbuelistene. Eddie Bauer Edition har dessuten lettmetallfelger med Goodyear Wrangler P265/70R17 dekk.

På landeveien oppfører den seg eksemplarisk og jeg hadde i grunnen ikke ventet noe annet. Den kraftige rammekonstruksjonen er tilsier at den bør tåle ganske harde påkjenninger. Mange vil bruke Expedition som trekkvogn og for å tilfredsstille disse har Ford valgt å gi den lang akselavstand – 302 cm – og korte overheng både foran og bak, for på den måten å holde mesteparten av vekten mellom akslingene.

For å få en 2,2 tonn tung bil opp i drøyt 160 km/t, er det nødvendig med en skikkelig motor. I Expedition Eddie Bauer Edition finner du en 5,4-liters V-åtter med 232 hk og 441 Nm. Det betyr krefter i massevis, men også et nokså høyt bensinforbruk; ifølge tripcomputeren var snittforbruket for den uken jeg dis-ponerte bilen 1,56 l/mil.

Automatisk 4WD
Automatgear er standard og V-åtteren er koblet til en firetrinns automat med elektronisk styring som igjen er koblet til en elektronisk styrt fordelerkasse som konstant fordeler drivkreftene mellom for- og bakaksel avhengig av hjulenes grep. Du kan velge mellom tre forskjellige innstillinger av fordelerkassen: Automatisk 4WD som allerede nevnt, 2WD for ren bakhjulsdrift og 4WD hvor fordelerkassen låses i reduksjonsgear, en innstilling som først og fremst er beregnet for tøff offroadkjøring.

Ford Expedition er kanskje ikke egnet for trange norske fjell- og skogsveier, men for det åpne landskapet i California er den på hjemmebane. Og enten det er glatte og nesten ufarbare elveleier eller den løse sanden i Mojaveørkenen, føles denne bilen trygg. Jeg greide ikke å kjøre meg fast en eneste gang!

Komforten er dessuten svært god. Ford bruker luftfjæring i kombinasjon med uavhengige hjuloppheng både foran og bak. Det bidrar til god komfort og god fremkommelighet offroad, samtidig som fjæringskomforten på hovedveier er førsteklasses.

Det kan virke som om de amerikanske produsentene er vel optimistiske når det spår et totalsalg av sport utility-biler på drøyt 450.000 enheter i år, men etter å tilbragt en uke i Ford Expedition, må jeg innrømme at sannsynligheten for at de lykkes er meget stor. Dette er nemlig en biltype som har alt unntatt sportsbilegenskaper; masse plass, god komfort, mye utstyr, sikkerhet og hvilken følelse det gir å ha en bil som takler vei og terreng på en så overbevisende måte som en Ford Expedition.

Rimeligste Ford Expedition koster ca $ 27.880 (ca 195.000 kr) og leveres med en 4,6-liters V-åtter med 215 hk. Den Expedition Eddie Bauer Edition jeg kjørte koster $ 38.000 (ca 266.000 kr) og har alt du normalt bil begjære av utstyr. Jeg våger å påstå at dette er klassens beste.

Powered by Labrador CMS