-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

IAA Mobility
Eventyrstund med Ford i München
Ford deltok på IAA i München, riktignok bare utendørs, men de var der. Under slagordet «We make electric iconic». Kanskje ikke det heldigste, når man ser på all tiden de trenger på å gjøre akkurat det.
Men det andre slagordet er skikkelig aktuelt, kanskje mer aktuelt enn Ford like å tenke på: «Bring on tomorrow».
Da Ford endelig presenterte den lekreste Volkswagen ID.4 av dem alle – også kjent som Ford Explorer – var det mye snakk om å åpne bestillingslister i sommer, med produksjon sent på høsten og de første utleveringene kanskje ved juletider eller tidlig neste år.
Så dukket ryktene opp i august. Explorer er utsatt. Den skal komme seks måneder senere enn planlagt, fikk arbeiderne i Köln beskjed om.
Bekrefter utsettelse
Og mandag, i forbindelse med de mange seminarene og pressekonferansene som ble avholdt i forbindelse med at IAA skulle åpne, bekreftet Fords Europa-sjef at det hele skyves til sommeren.
Forklaringen var ifølge Martin Sander, General Manager Ford of Europe, at det er kommet noen nye sikkerhetsregler for batterier (han sa ikke hvilke) og at de derfor måtte vente på en forbedret batteripakke fra Volkswagen som de kjøper plattformer fra.
Han sa at produksjonen skulle begynne til sommeren og at de var i diskusjon med fagforeningene om hva dette vil ha å si for arbeidsplassene.
Men de viste da frem biler også.
Det sto noen sjenerte elektriske Mustanger lett skjult, men eTourneo Courier strålte og så riktig lekker ut. Den må da snart begynne å gjøre seg gjeldende på norske registrerings-statistikker? Og en F150 Lightning samlet masse oppmerksomhet. Tyskland er av en eller annen grunn det eneste andre europeiske landet bilen skal selges i.
Men vi har vel ikke sett noe av den ennå heller.
Eksklusiv MC
Ved siden av den Lightningen sto en elektrisk motorsykkel. En LiveWire S2 Del Mar i en eksklusiv hvit lanseringsversjon, bare for Europa og bare 100 eksemplarer.
LiveWire er en sidegren av Harley Davidson, men den sto midt blant alle Fordene og ble pushet av folk med Ford-ovalen rund baut.
Da jeg spurte om hvorfor i all verden? var den eneste forklaringen at Ford og Harley har samarbeidet lenge. Men dette skulle ikke bety at de samarbeidet om salg, Harley hadde bare fått låne litt plass av dem.
Underlig.
Nye eventyr
De hadde sågar bygget en replica av den «T-Forden hennes som hun som første kvinne kjørte jorden rundt med».
De hadde sågar høytlesning fra scenen der en vertinne sto mellom replicaen og en Explorer som skal på en annen tur verden rundt. Med en kvinne!
Og hun leste opp en historie der veldig mange av de muntreste detaljene i denne historien dessverre var utelatt – naturlig nok, Ford er jo amerikansk og egentlig ganske prektig. Løsunger, pedofile antydninger og uoppklarte mord har ikke noe i en slik solskinnshistorie å gjøre.
La oss ikke ødelegge historien med å påstå at Aloha bare satt på, heller.
Så hvis den blir gjentatt ofte nok, vil Fords versjon av Wanderwell ende opp som den korrekte.
Replicaen, derimot, den var veldig godt gjort, det er ingen som påstår at den er ekte og den er åpenbart verken forsinket eller elektrisk.
Derfor sier jeg, sikkert sammen med alle forhandlerne: Bring on tomorrow!