Fords nye Explorer har det som skal til for å bli en av bestselgerne i 2025.

PRØVEKJØRT: Ford Explorer

Fords nye folkebil

Explorer blir Fords viktigste bil siden lanseringen av Mustang Mach-E ved inngangen til 2021, og tyskeren med det amerikanske navnet sikter inn blant topp-fem neste år. Pris fra 399.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

Knapt spiller det noen rolle at enkelte mener Ford besudlet Mustangs navn og rykte ved å bruke dette ikoniske navnet på en elektrisk modell, selv ikke når Mach-E ble lagt til. 

Siden lanseringen helt på tampen av 2021, har Ford registrert drøyt 15.300 Mach-E i Norge. Etter at Mach-E entret show-rommene har den utgjort 74,3 prosent av Fords nyregistrerte personbiler i Norge.

Selv inne i det fjerde året er denne meksikanskbygde Forden sjette mest valgte uansett bilklasse, følge OFV.

Bestselgerambisjoner

Så det er med et tilhengerlass optimisme Ford rydder plass til merkets fjerde elbil etter den kortlivede Focus Electric, Mustang Mach-E og F-150 Lightning: Explorer. Med produsentens amerikansk opphav som bakgrunn, hentes nok en gang navnet til en elbilsatsing fra en av Fords historiske USA-travere, og nok en gang har den elektriske og europeiske Explorer intet annet felles med sjette generasjon av USA-varianten enn den blå navnelogoen i grillen og et snev av designlikhet.

Men Ford skal gjøre mye galt om ikke Køln-produserte Explorer blir merkets volumselger når de første kundebilene med lang rekkevidde/4x4 ankommer i september, og de bakhjulsdrevne billigvariantene med det minste batteriet utpå nyåret.

Fords folkevogn

Det er ikke på noen måte tilfeldig at jeg bruker Fords nye folkebil i tittelen. Her spiller folkebil på Folkevogn, eller Volkswagen som de helst sier i Wolfsburg. Den forholdsvis omfattende samarbeidsavtalen mellom Ford og VW har ikke bare resultert i pickupen Ranger/Amarok, men også Explorer som bæres oppe av VWs ID-plattform, plattformen som danner basis for et omfattende modellutvalg fra Audi, Cupra, Skoda og VW.

Sånn sett angriper Explorer halvbror og VW-bestselger ID.4 der det svir mest: i salgslokalene. Med lengde på 4,47 meter måler Forden 11 cm mindre mellom støtfangerne enn ID.4 hvilket først og fremst rammer bagasjerommet og dets 70 liter mindre lastevolum.

I dette racet om familiebilkundene hører ikke minst Tesla Model Y hjemme, men også Skoda Enyaq, Toyota bZ4X, Nissan Ariya, Volvo EX40, BYD Seal U, KGM Torres, Polestar 2, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 og Xpeng G6, for å ha nevnt Explorers viktigste konkurrenter.

Ford skal gjøre mye galt om ikke Køln-produserte Explorer blir merkets volumselger når de første kundebilene med lang rekkevidde/4x4 ankommer i september, og de bakhjulsdrevne billigvariantene med det minste batteriet utpå nyåret.

Her er noen nøkkeltall og priser:

* 52 kWt, bakhjulsdrift, 170 hk, 399.000 kroner.
* 77 kWt, bakhjulsdrift, 286 hk, 449.000 kroner.
* 79 kWt, firehjulsdrift, 340 hk. 478.000 kroner
* Premium tillegg: Ca 21.000 kroner.
* Prisene inkluderer fri service i fem år.

Selv om Explorer deler batteripakker, motorytelser og mye av det du ikke ser bak karosseriplatene med ID-modellene, har Ford gjort så god jobb med innpakkingen at kun detaljer avslører VW-påvirkningen, som trommelbremsene bak, den håpløse dobbeltfunksjonen med tre knapper for å åpne fire vinduer, at den digre og spylbare frunken fra Mustang Mach-E mangler og at girvelgeren har de samme funksjonene.

Men medieskjermen som kan vinkles er helt annerledes enn i ID.4 og har et smart og automatisk låsbart rom bak. Flere av de irriterende varslingsfunksjonene nås via hurtigknapp om den kodes slik.

Vanskelig å gjøre en el-SUV kjøreglad

Fem kjøremodus, økonomi, normal, sport, individuell og grep (AWD) danner utgangspunktet for å kopiere over Ford kjøreglede-DNA til Explorer, men det viser seg å være mer enn vanskelig å gjøre den drøyt to tonn tunge elektriske SUV-en like kjøreglad som eksempelvis mye lettere, men dessverre utgåtte Focus.

Ikke det at Explorer med 4x4 og 340 hk ikke er rask nok, for det er den virkelig når 0-100 km/t legges bak på 5,3 sekunder hvilket gjør at den i akselerasjon lett drar fra sprinteren Focus ST, men jeg legger ikke skjul på at når svingene kommer tett på, drømmer jeg om Focus ST. Likevel: Dette holder i massevis til det bilen skal brukes til. 

(saken fortsetter)

Ikke lett å se at basis for Explorer er VWs ID-plattform.
Noen av bryterne og deres funksjoner er kopiert fra VW.
Instrumentskjermen kunne med fordel vært festet til rattstammen.
Stor medieskjerm som skjuler et eget låst rom når bilen låses.
Her er funksjonene identiske med VW ID.4
Her er det virkelig mye plass.
Bagasjerom i to etasjer. Det er plass til ladekabelen under nedre gulvnivå.
Smart med spylerdyse på ryggekameraet.
Premium-pakken inkluderer LED Matrix-lys.

Flere varianter

Ford Explorer kommer altså med RWD/AWD, tre motoreffekter, to batteristørrelser og i to utstyrsvarianter. Men glem den lille batteripakken til utpå høsten. 85 prosent av de som så langt har bestilt Explorer krysset av for AWD, 65 prosent har valgt premium pakke og 20 prosent AWD med standard utstyrspakke som gir rekkevidde inntil 602 km under optimale forhold, ifølge importøren.

Premiumpakken inneholder 20 tommer store hjul framfor 19-tommere, fetere lydanlegg, LED Matrix-lys, handsfree og elektrisk bakluke og mulighet for panoramatak. Taket koster 12.500 kroner ekstra. Innfellbart tilhengerfeste prises til 10.000 kroner (1.200 kg med AWD, 1.000 kg med RWD).

Headup koster ekstra

Noe overraskende tar Ford 18.000 kroner for å inkludere førerassistentpakken som blant annet inneholder headupdisplay, parkeringshjelp og aktiv filholder (13.000 kroner tillegg med premium utsyrspakke).

Heldigvis er ingen av funksjonene i selve bilen abonnementsbasert med utløpsdato slik det etter hvert dessverre er blitt på mange bilmodeller.

Data Ford Explorer LR

Pris Explorer LR - RWDKr. 449 000
Pris Explorer LR - AWDKr. 478 000
Premium tilleggKr. 21.000
Ytelse RWD286 hk/545 hk
Ytelse AWD340 hk/679 Nm
0-100 km/t6,4/5,3 sek
Toppfart180 km/t
Batteri77/79 kWt
Lading DC/AC135/185 kWt
Ladefart 10-80%28/26 min
Strømforbruk 100 km (test)18,8 kWt
Rekkevidde (WLTP)602-532 km
Dimensjoner (L/B/H)447/187/163 cm
Akselavstand277 cm
Bilvekt2 092 kg
NyttelastOpp til 585 kg
Bakkeklaring19,3/20,2 cm
Tilhengervekt1.000/1 200 kg
Bagasjerom foranIngen
Bagasjerom bak470 - 1 442 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsent/OFV *Ex framt/levering.

Powered by Labrador CMS