-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford Explorer tilbake i Norge som ladbar hybrid
Etter 22 års fravær er Ford Explorer tilbake i Norge, men nå som ladbar hybrid med hele 457 hk, plass til sju og drøyt to kubikkmeter bagasjerom.
Hvilken bil kan du den ene dagen dra hjem en svett gamp fra travbanen med for så med stil å kjøre i den samme bilen til bryllup dagen etter? Ford vil mene at Explorer, bestselger-SUV-en i USA , passer til nettopp slike formål. Bruksbil på dagtid, festbil på fritiden.
For Ford er i disse dager i ferd med å relansere Explorer i Europa. Det er virkelig dristig å ta en så typisk USA-SUV til Norge og sette den opp mot sterke merkevarer som Volvo XC90, BMW X5 og Mercedes GLE.
Sjette generasjon
Det gir igjen så lav engangsavgift at Explorer rent prismessig fullt ut kan konkurrere med de tre nevnte. Explorer koster 887.500 kroner i ST-innpakking og det eneste som kommer til er metallic lakk og tilhengerfeste. Alt av utstyr bilen kan leveres med er lagt inn i den norske pakken, og hvorfor den ikke også har tilhengerfeste er derfor en gåte, for det er nettopp som trekkdyr Explorer viser seg fra sin beste side.
Arbeidshest
Bilens egenvekt på nesten 2,5 tonn, all motorkraften og eget kjøreprogram for å trekke tilhenger gjør den godt egnet til å trekke tungt. Det er bare å legge i vei nærmest uten å tenke på det som henger bak. Nær sagt uansett hvor bratt det er oppover holder bilen jevn fart. Naturligvis dras forbruket opp, men med slep er man neppe særlig opptatt av akkurat det.
På en 446 km lang reise endte forbruket på 1,41 liter/mil. Her må legges til at reisen startet med «tomt» batteri, men fordi bilens hybridsystem deltar aktivt hele veien, gikk 90,6 av disse kilometerne likevel elektrisk.
Uten last endte testforbruket uten strøm på batteriet på 0,81 liter/mil. Med ladet batteri avhenger forbruket naturligvis av kjørestrekningen.
Parallellhybrid
Automatgirkassen inneholder hele ti trinn og er utviklet sammen med General Motors. Explorer står på en helt ny plattform og er primært bakhjulsdrevet når den ruller på godt underlag og det ikke er behov for drift på alle hjul.
For å gjøre kjøringen enklere har Ford lagt inn hele sju kjøreprogrammer. Disse er:
Husk bare på at det ikke bare er å vri på programvelgeren og håpe at underet skal skje. Uten forståelse for programmenes virkemåte og innsikt i bilens begrensninger er det mulig å kjøre seg håpløst fast på nærmest helt utilgjengelige steder.
Selv med bakkeklaring på drøyt 20 cm er ikke Ford Explorer noen terrengbil. Den gjør bare kjøringen litt enklere under litt vanskelige forhold.
Som ladbar hybrid er ikke Ford Explorer i nærheten av rekkevidden til de to konkurrentene BMW X5 og Mercedes GLE. 13,6 kWt batteripakke plassert midt under bilen oppgis å holde til 42 km ren elektrisk kjøring. Jeg kom 38 km, som er helt ok i forhold til papirtallene. Batteriet kan ikke hurtiglades, men det er neppe nødvendig.
Sju seter
Explorer med utvendig lengde på 5,05 meter er såpass stor og har så god takhøyde i hele bilens lengde at det går helt greit for voksne å sitte helt bak. Ryggene på tredje seterad senkes og løftes elektrisk, og med alle setene i bruk er det fortsatt plass til 330 liter bagasje bakerst.
Et ganske stort rom under gulvet helt bak i bilen har plass til ladekabler og alt annet som gjerne ligger løst i bilen. Og under der igjen ligger reservehjulet.
Bagasjeplassen i Ford Explorer måles ikke i liter, men i kubikkmeter – nær 2,3 m3 konfigurert som to-seter. Her er bare å stappe inn.
På den midtre seterekken kan de to ytterste setene lengdereguleres. Det gir mer plassfleksibilitet og bedre utnyttelse av bagasjerommet.
Tøff å se på
Fords valg inn i en bilklasse som i hovedsak består av premiumdefinerte bilmerker går via omfattende utstyr. Her er kjøling og massasje i setene foran, varme i ratt og frontrute, her er alt du forventer av oppkoblinger inkludert wifi, 230 volt kontakt i baksetet, B&O lydanlegg med 1000 watt effekt og 14 høyttalere, spyler på kameraet bak, doble glass i sidevinduene foran, elektrisk regulerbart ratt, girhendler bak rattet, dører som dekker tersklene så man unngår å skitne til klærne, LED-lys og full app-styring.
Men LED-Matrix har ikke Ford kostet på Explorer, bagasjeromsdekselet er det ingen plass til om bakerste seterekke plutselig må tas i bruk og kameraoppløsning på infotainmentskjermen er altfor dårlig.
I Euro NCAPs kollisjonstestprogram oppnådde Explorer toppscore, altså fem, stjerner.
Merkevaren
Derfor har Ford Lincoln som sitt premiummerke.
Forrige gang Ford solgte Explorer i Norge, fra 1994 til 1998, stoppet salget etter 250 biler fordi bilen ikke var stor nok til å kunne registreres som varebil på grønne skilt. Det tror jeg ny Explorer er, så selv om Ford ikke snakker høyt om varebilen, kommer det trolig en slik variant i løpet av året. Da er plutselig Explorer svært interessant.
Kilde: OFV
Ford Explorer og konkurrentene | ||||
Modell: | Ford Explorer | Volvo XC90 | BMW X5 | Mercedes GLE |
Variat | ST-Line | Scandinavian Edt | xDrive 45e | 350de 4Matic |
Bensinmotor: | 2998 ccm, V6, bensin | 1969 ccm, R4, turbo bensin | 2998 ccm, R6, turbo bensin | 1950 ccm/R4, turbo diesel |
Effekt/moment: | 350 hk/555 Nm | 303 hk/400 Nm | 286 hk/450 Nm | 194 hk/480 Nm |
Elmotor: | 100 hk/270 Nm | 87 hk/240 Nm | 113 hk/265 Nm | 136 hk/440 Nm |
Samlet effekt: | 457 hk/825 Nm | 390 hk/640 Nm | 394 hk/600 Nm | 320 hk/700 Nm |
Batteristørrelse: | 13,6 kWt | 11,6 kWt | 24,0 kWt | 31,2 kWt |
Hurtiglading: | Nei | Nei | Nei | Ja/60 kW |
Drivlinje: | 10A, firehjulsdrift | 8A, firehjulsdrift | 8A, firehjulsdrift | 9A, firehjulsdrift |
LxBxH: | 505/199/178 cm | 495/192/177 cm | 492/200/175 cm | 492/202/177 cm |
Akselavstand: | 303 cm | 298 cm | 298 cm | 300 cm |
Bakkeklaring: | 20,4 cm | 22,3 cm | 21,4 cm | Variabel |
Egenvekt: | 2466 kg | 2233 kg | 2435 kg | 2580 kg |
Sitteplasser: | 7 | 7 | 5 | 5 |
Bagasjerom: | 330 - 2274 liter | 262 – 1816 liter | 500 – 1720 l | 630 – 1915 liter |
Bagasjerom 5-seter: | 635 liter | 640 liter | 500 liter | 630 liter |
Tilhengervekt: | 2500 kg | 2400 kg | 2700 kg | 3500 kg |
Bensintank: | 68 liter | 70 liter | 83 liter | 65 liter |
0-100 km/t: | 6,0 sek | 5,8 sek | 5,6 sek | 6,8 sek |
Toppfart: | 230 km/t | 180 km/t | 220 km/t | 210 km/t |
Energiforbruk: | 26.91 kWt/100 km | 21,70 kWt/100 km | 10,42 kWt/100 km | 11,0 kWt/100 km |
El-rekkevidde: | 42 km | 47 km | 87 km | 99 km |
Forbruk – oppgitt: | 0,31 l/mil | 0,25 l/mil | 0,12 km/l | 0,11 km/l |
CO2: | 71 g/km | 57 g/km | 28 g/km | 19 g/km |
NOx: | 4 mg/km | 13 mg/km | 1,9 mg/km | 35 mg/km |
Pris fra: | Kr. 887 500 | Kr. 890 000 | Kr. 878 700 | Kr. 818 000 |
Garanti: | 5 år/100 000 km | 5 år/100 000 km | 5 år/200 000 km | 5 år/100 000 km |
Miljøklasse: | C | C | B | B |