-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Truck med trøkk
Det er ikke mange dagene siden jeg var ganske begeistret for Shelbys 1200-hesters Mustang. En F-150 Raptor med nesten 600 er ikke så galt det heller.
Det er et eller annet med rå amerikanske muskler. Overdrevet, selvfølgelig, og ren myte, dersom vi tror at dette dreier seg bare om hår på brøstet og ren råskap uten antydning av finesser.
Nå er ikke jeg verdens raskeste sjåfør eller den mest fintfølende testeren, men det jeg har kjørt av Viper og Corvette de siste årene forteller klart at også amerikanske produsenter har begynt å bygge inn litt silke og fløyel i bilene sine.
De står ikke automatisk på tvers hver gang du dytter på gassen, og understyring er ikke noe større problem enn med de fleste andre muskelbiler med motoren foran. Med andre ord: ikke noe problem lenger.
De som fremdeles har den gamle oppfatningen av AmCar-kjøreegenskaper bør huske på at heller ikke i USA og hos Goodrich var radialdekk noen radikal hemmelighet i 60-årene.
Jeg prøve å antyde at amerikanerne kjenner igjen en kjøreegenskap de også, når de møter en.
Det regner jeg også med er bygget inn i Shelbys spesielle Raptor, som de også viste på New York-utstillingen.
LES OM: Shelbys 1200-hesters Mustang
Raptor er i utgangspunktet en skikkelig muskeltruck slik den kommer fra Ford med 411 lystige hester om bord. Shelby har bare lagt til en del detaljer under panseret og oppgradert den litt optisk, men når det gjelder bremser, opphengning og en del av de andre elementene later det til at originalen er bra nok.
På toppen av 6,2-liters V-8 motoren er det plassert en ikke-mindre-enn 2,9-liters kompressor. Og i den andre enden av forbrenningsprosessen er det et like voldsomt Borla eksos-system. Det hele summeres opp til 575 hk.
6-trinns automaten holder åpenbart til det, og manuelle valgmuligheter pluss et spesielt tilpasset off-road modus, påstås å gi de Nevada-ørken egenskaper den skal ha. 35-tommers hjul med skikkelige terrengmønstrede Goodrich antyder at her menes det alvor.
Las Vegas-trimmeren har tatt frem tre grafiske pakker kundene kan velge mellom, det blir ikke mange å se av dem verken på Manhattan eller i Mojave-ørkenen. For akkurat denne skal det bare bygges 100 eksemplarer av sier Shelby-folkene.
Oppskriften er som Mustang 1000 – du kommer med din nye Raptor rett fra forhandleren der du har betalt nesten 44.0000 dollar for den. Så tar du den med til Shelby og legger igjen ytterligere 18.000 dollars for fornøyelsen.
Gamle Carroll Shelby, skikkelig Texas-type, elsket muskel-trucker. Han ville nok ha applaudert denne også.