-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford F-150, USAs mest kjøpte, får dieselmotor
Diesel har stort sett vært fy i USA, men nå tar Ford i bruk en 250 hk sterk dieselmotor i USAs i særklasse mest kjøpte bilmodell, pickupen F-150.
Dieselmotor i en amerikanskbygd personbil? Glem det. I bestselgeren Ford F-150 pickup, glem det også. Dieselmotorer har inntil nå i hovedsak vært en europeisk greie.
Men i likhet med bilindustrien i Europa innser også amerikanske bilprodusenter at dieselmotoren i noen tilfeller er et aktuelt virkemiddel og et effektivt våpen i kampen mot klimagassen CO2.
Samtidig som det nettopp var i USA VW-konsernets dieseljuks ble avslørt høsten 2015, ser amerikanske forbrukere nå ut til å være noe mildere innstilt til dieselmotoren, i hvert fall når den kommer fra en amerikansk produsent.
FCA (Fiat Chrysler) var først ute med diesel i RAM 1500 fullsize pickup. Og for et par år siden besluttet Ford å følge etter.
Nå er Fords F-150, USAs klart mest kjøpte bilmodell gjennom flere tiår og en av verdens mest valgte uansett klasse de siste årene, snart klar for lansering med dieselmotor i hjemlandet.
Når Ford neste måned slipper bilen med V6/3,0 liter, ti gir og 250 hk effekt løs på den millionen amerikanere og kanadiere som hvert år går til anskaffelse av ny Ford F-serie, er forventningene hos Ford høye.
Ford mener at dieselvarianten egner seg best for dem som laster og trekker tunge lass med bilen.
Uten å oppgi spesifikke tall sier Ford at F-150 vil ha klassens beste lasteevne, beste tauekapasitet. For å få ned vekten (og forbruket) på den store bilen byttet Ford for noen år siden ut stålet med aluminium i karosseriet.
Varianten med kun bakhjulstrekk oppgis å klare 25 miles/gallon (0,94 liter/mil) mens svært populære F-150 4x4 oppgis til 22 miles/gallon (1.07 liter/mil) i gjennomsnitt etter den forholdsvis realistiske EPA-forbruksstandarden.
Ford sier også at de under tester har klart hele 30 miles/gallon (0,78 liter/mil) med F-150 målt etter EPA-standard.