Ford F-150 Lightning er diger, men har den nok rekkevidde?

PRØVEKJØRT: Ford F-150 Lightning Lariat Launch Edition

Ruver i landskapet

Arbeidsbil eller familiebil? Ja, takk begge deler. Ford F-150 Lightning er giganten som ruver på amerikansk vis og er samtidig første elektriske pickup som fungerer etter hensikten. Men så var det prisen …

Publisert

Først publisert i BilAutofil nr. 2/2024

Priser og data var riktige da bladet ble trykket, men kan ha endret seg siden.

Stor? Mannen ser seg rundt og øynene hans treffer en beltegraver ved ei grøft i veikanten like ved. Er ikke stor denne!

Det er min skyld at fire anleggsarbeidere fikk en halv times ekstra pause da jeg spurte om å få bruke maskinene deres som bakgrunn for hovedbildet til denne saken. Ikke fordi jeg sto i veien for dem, men den fortsatt svært sjeldne, amerikanske el-Forden var plutselig langt mer interessant enn avløpsrørene de var i ferd med å grave ned i den frosne veikanten.

Verdensmester

F-150 Lightning ruver ikke bare i landskapet, men opprinnelsen, Fords F-serie hvis historie dateres tilbake til 1948, ruver også i offisielle registreringstall som USAs mest kjøpte bilmodell uansett klasse siden 1981, og som mest valgte truck siden 1977. Med mer enn 40 millioner produserte eksemplarer inntar F-serien posisjonen som verdens nest mest foretrukne modell etter Toyota Corolla som i 2021 rundet 50 millioner.

Naturligvis fanget Ford opp signalene i forrige tiår om at fremtiden kom til å bevege seg mot elektrisk mobilitet, så fra og med 14. genererasjon lansert i 2021 gikk en elektrisk versjon av F-150 i produksjon i 2022 med antydet årsvolum på 80.000 biler etter at 200.000 amerikanere hadde forhåndsbestilt bilen. Og den skulle bare selges i USA.

Kundekø

F-150 Lightning fyller funksjonen både som personbil og som nyttekjøretøy.

Så besluttet Ford at noen eksemplarer også kunne skipes til Europa med salgsbetingelser i Norge omtrent like sære som samlerobjektmodellene i Ferraris Icona-serie. Generelt stivt priset, ja, den koster minst 1,2 millioner kroner før du kan rulle ut fra en Ford-forhandler med en av de første kundebilene, har dempet begeistringen. Ingen restriksjoner gjelder lenger i Norge og Ford skrur ned produksjonsvolumet i USA.

Men når det er sagt, så vekker nesten seks meter lange F-150 Lightning mer enn bare oppsikt. Den fungerer også til det den er tenkt som, en arbeidskar med mye kraft, firehjulsdrift som virkelig mestrer tøffe vinterveier - ikke minst takket være god bakkeklaring, enormt med innvendig plass og trekkevne på 3,5 tonn. I tillegg støyer den knapt, byr med uavhengig hjuloppheng på komfort på et helt annet nivå enn asiatisk-utviklede pickuper, kjører bra og er proppet med praktiske funksjoner.

Tar plass

Dropp å ta doningen inn i normale parkeringshus, og langsgående gateparkering er bare å glemme om du ikke vil betale for to plasser.

F-150 Lightning befinner seg i grenselandet mellom B og C1-førerkort. Selv om dette er en aluminiumsbygd bil, begrenser egenvekt på nær 2,9 tonn lasteevnen til 535 kg som B-klassebil. Registrert som lastebil øker lasteevnen til 805 kg, som er ganske vanlig på en pickup, men det krever C1 som gir såpass mange andre begrensninger at det neppe er aktuelt i praksis.

Jeg antydet stiv pris, og ja, 1,2 millioner kroner er ganske mye for en bil med plan, men her må det legges til at prisen inkluderer baksete og plass til fem. En fem-seters VW Amarok med V6 dieselmotor (bil basert på Ford Ranger, lillebror til F-150), koster med baksete i Americana-utgave drøyt 1,5 millioner kroner.

(saken fortsetter)

Bygd for privat- og yrkesbruk.
Med nær seks meters lengde ruver F-150 Lightning.
400 liter bagasjerom foran.
Førermiljø som i en personbil.
Stigtrinnet ligger skjult i lastelemmen.
Kjekt når man må opp på planet.
Girvelger i normal posisjon.
Girvelger i hvileposisjon.
Armhviler i normal posisjon.
Armhviler foldet ut til arbeidsbord.
Både oppvarming og kjøling i setene.
Stort rom med tappeplugg under gulvet i frunken.
Mange små og store oppbevaringsrom inne i bilen.
12 og 230 volt strømuttak.
Oversiktlig bryterpanel.
Funksjoner som på en personbil.
Takpanelet.
F-150 hurtiglader bare på 150 kW.
Solide tauekroker.
Vinterforbruk på 34 kWt.
Signaturlys.
Legg merke til alle arbeidslysene.

400 liter frunk

Siden det meste ved F-150 Lightning hører hjemme i det amerikanske formatet, er det bare å begynne foran hvor hullet etter den digre bensinmotoren inneholder 400 liter bagasjeplass, større enn bagasjerommet bak i en VW Golf. Selvsagt åpnes panseret elektrisk og tappekran i bunnen av rommet, som i Ford Mustang, gjør det mulig å spyle vekk skitt med hageslangen etter eksempelvis skitne gummistøvler.

Elektrisk styres også baklemmen, og den som vil opp på planet feller først ut et stigtrinn med tilhørende stang til å holde seg i, alt plassert inne i baklemmen som også har to tvingefester og cm/tomme-målestokk på innsiden av luka. Og selvfølgelig har bilen opplyst plan, flust med arbeidslys i speilene, bakluka, i stigtrinnene og på taket. 2,3 kW strømuttak finnes både på planet og inne i bilen. I Norge inkluderes rulledeksel over planet.

Klatre opp i

Med mer enn 40 millioner produserte eksemplarer inntar F-serien posisjonen som verdens nest mest foretrukne modell.

Selv med stigtrinn krever det klatreferdigheter for å ta seg opp i de komfortable stolene foran som både har varme og kjøling, og hvor det er så langt over til passasjeren at midtarmlenet fungerer som digert arbeidsbord når det foldes fram.

Om bordet ikke kolliderer med girvelgeren? Ikke noe problem, bare å trykke på en knapp og spaken foldes fram elektrisk. Og obs for en fiks og ikke uvesentlig detalj: Ikke bare rattet kan reguleres, men også pedalene for optimal kjørestilling.

Om ikke baksetet er verdens beste å sitte i, skorter det ikke på plass for dem som sitter der. Alternativt kan rommet fylles med bagasje eller verktøy.

Utstyrt som personbil

Fordi F-150 Lightning fyller funksjonen både som personbil og som nyttekjøretøy, har den selvsagt sidekollisjonsputer og kollisjonsgardiner samt alt som forventes av førerstøtteteknologi i 2024, så som adaptiv cruise, filholder, trafikkskiltgjenkjenning, unnamanøverassistent, parkeringssensorer foran og bak i tillegg til kamera, blindsonevarsling for kryssende trafikk og aktiv parkeringsassistent, bare for å ha nevnt det viktigste.

Maxus T90 EV koster det halve av Forden, men er ikke i nærheten av å kunne konkurrere på komfort, plass, ytelser og trekkevne.

Den vertikalt monterte og 15,5 tommer store infotainmentskjermen inkludert programtilnærmingen (Sync4) gjenkjennes fra Ford Mustang Mach-E. Her er B&O-anlegg med åtte høyttalere og subwoofer, trådløs Apple CarPlay og Android Auto og naturligvis online programoppdatering.

Noen vil trekke fram det problematiske i at F-150 Lightning ankommer Norge med minste tilgjengelige motor og batteripakke, hvilket betyr 452 hk istedenfor 580 hk og 98 kWt mot 131 kWt.

Massevis av krefter

452 hk og hele 1050 Nm i dreiemoment holder i massevis selv med tungt lass på slep. Spørsmålet er om 98 kWt med WLTP-oppgitt rekkevidde på 429 km holder når temperaturen beveger seg langt nede på minussiden? Den strengere amerikanske EPA-målenormen oppgir 366 km, og mine elbilerfaringer tilsier nær en halvering når kulda setter inn. Det stemmer også med målt gjennomsnittsforbruk på 34 kWt/100 km over 400 km.

Maxus var først ute med elektrisk pickup i Norge og har så langt registrert 160 biler. Maxus T90 EV koster det halve av Forden, men er ikke i nærheten av å kunne konkurrere på komfort, plass, ytelser og trekkevne.

Om og når konkurrenter som Tesla Cybertruck, Rivian R1T, GMC Hummer, Chevrolet Silverado EV og RAM 1500 Revolution dukker opp, er ikke kjent.

OPPSUMMERT

Diger kraftkar som fikser, laster og trekker det meste. Særlig mer konge blir du ikke på veien enn bak rattet i F-150 Lightning.

Poengfordeling

Motor/drivverk9
Kjøreegenskaper7
Interiør8
Komfort8
Plass9
Bagasjerom10
Praktiske egenskaper10
Teknologi/gadget9
Forbruk/rekkevidde8
Økonomi5
Sum (100)83

Ford F-150 Lightning Lariat Launch Edition

Pris*Kr. 1 186 000
MotortypeElektrisk
Motor foranIkke oppgitt
Motor bakIkke oppgitt
Samlet ytelse452 hk/1 050 Nm
Drivlinje1A, firehjulsdrift
0-100 km/t5,1 sek
Toppfart173 km
Batteri98 kWt
Lading DC/AC150/11 kW
Ladefart 15-80% (fabrikk)39 min
Forbruk 100 km (WLTP/test)18,7/34 kWt
Rekkevidde (WLPT)429 km
V2L/230V2,3 kW
Dimensjoner (L/B/H)591/203/199 cm
Akselavstand370 cm
Bilvekt2 890 kg
Nyttelast**535/805 kg
Bakkeklaring21,3 cm
Tilhengervekt3 490 kg
Bagasjerom foran400 liter
Planmål (L/B***)170/129 cm
Planvolum1 495 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsent/OFV *Ex levering **Førerkort B/C1 ***Mellom hjulbuene

Powered by Labrador CMS