-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Umiddelbar hit
Jaguars første forsøk i SUV-segmentet er en umiddelbar hit. F-Pace treffer blink på de aller fleste skudd.
Hva slags bil er dette?
Jaguar F-Pace er Jaguars første SUV, og går rett inn i klassen hvor BMW X3 og Mercedes GLC herjer. Men Jaguar ser også mot BMW X4 og Porsche Macan – særlig sistnevnte setter jo virkelig standarden for kjøreegenskaper i SUV-klassen.
Kan F-Pace matche det? Jeg kommer tilbake til det.
F-Pace har naturligvis fått litt drahjelp av den enorme SUV-kunnskapsbasen til søstermerke Land Rover, men Jaguaren er likevel tydelig nok differensiert til at det ikke nødvendigvis er snakk om noen kannibalisme mellom merkene.
Selv tror Jaguar at 90 prosent av F-Pace-kundene er nye for Jaguar. Det tror jeg blir tilfellet i Norge også. Nå går ikke Jaguar-salget i Norge som varmt hvetebrød – mer som en jevn strøm av eksklusive konditorvarer – men F-Pace har i hvert fall alle kvaliteter som skal til for å gjøre Jaguar langt mer synlig på norske veier.
Motor og drivverk:
Ved lansering er tre motorer tilgjengelig. To V6-motorer (en bensin, en diesel), og en firesylindret diesel.
Det er naturligvis den firesylindrede dieselen som blir mest aktuell her hjemme. Ingenium-motoren døpt 20d har 180 hestekrefter, og startprisen er 599.950 kroner. Men dette er ikke bilen nordmenn vil ha, for til den prisen er det snakk om bakhjulsdrift og manuell girkasse.
180-hesteren med automat og firehjulsdrift starter på 681.950 kroner – snaue 100.000 mer enn en 190-hesters BMW X3.
Siden Jaguar også sikter mot Macan, kan vi jo nevne at Porschen starter på kr 885.900 – men da med 211-hesters V6-diesel.
Nok om pris – alle slike tall finner du enkelt i nybil-oversikten vår.
Ingenium-motoren er en ny motorserie fra Jaguar Land Rover, som dukket opp i fjor. I F-Pace leverer den en mykere og mer komfortabel opplevelse enn i 3-serie konkurrenten XE, bilen F-Pace har mye til felles med.
430 Newtonmeter er kraftig, og vi har ingen problemer med å kjøre F-Pacen opp bratte fjellveier i Montenegro – veier som gir Trollstigen noe å strekke seg etter.
Støynivået i bilen er veldig lavt. Vindsus er nærmest fraværende selv i norske motorveihastigheter, og dekkstøyen fra 20-tommerne er overraskende godt dempet. Når motoren piskes litt hører man dieselgangen. Den er ikke helt så silkemyk som Audis nye dieselmotorer, men likevel langt bedre enn de aller fleste firesylindrede dieselmotorer på markedet.
Automatgirkassen er en åttetrinns ZF-boks, som gjør jobben glimrende. Litt hurtigere respons ved kickdown hadde jeg satt pris på, men i det store og det hele er både girvalg og utvekslinger veldig fornuftig.
Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Se på den da. De nydelige Jaguar-linjene kler F-Pace bedre enn den lille XE i mine øyne. De slanke baklyktene og den enkle skulderlinja gir kraftige assosiasjoner til sportsbilen F-Type – og dette er nok den peneste SUV-en på markedet for tiden.
Samtidig er den mer praktisk enn sine konkurrenter. Det var kanskje litt urettferdig å sammenligne med prisen til X3 tidligere i artikkelen, for F-Pace er en del større innvendig. 650 liters bagasjerom, som er lett å utnytte, er 100 liter mer enn BMW-en – og matcher faktisk X5!
F-Pace plasserer seg dermed i en slags mellomklasse størrelsesmessig.
Hvordan er den å kjøre?
Vi har allerede etablert at 180-hesteren fungerer bra, og det gjør resten av bilen også. Vårt første møte med F-Pace var S-modellen – 380-hesters kompressorbensin. På 22-tommers felger (!) skuffet den litt. Styringen manglet tilbakemelding, og kjøreopplevelsen var bløtere enn både håpet og forventet.
Da var det en positiv overraskelse å gå ned til 20-tommere. De kler bilen godt, de også – og med mer tilbakemelding i rattet blir bilen også langt morsommere å håndtere rundt trange hårnålssvinger.
Verken styring eller chassis er like skarp som i Macan, men balansen mellom stabile egenskaper på svingete veier, og komforten på langstrekkene er imponerende. Jeg vil påstå at dette er både mer involverende og samtidig mer komfortabelt enn en X3 – eller noen andre konkurrenter i den klassen – men det må en direkte sammenligningstest til for å kunne fastslå det.
Interiøret er i stor grad flyttet over fra XE. Materialkvaliteten er jevnt over god, og det nye infotainmentanlegget til Jaguar Land Rover kommer sent – men veldig godt. Intuitivt og elegant.
Instrumentpanelet er hentet fra XJ, og er heldigitalt (ekstrautstyr, riktignok). Høy oppløsning, god grafikk og rikelig med justeringsmuligheter er innertier.
Bakseteplassen er god, med plass til å sette føttene under setet foran. Og skulle behovet for mer bagasjeplass enn 650 liter dukke opp, legges baksetene enkelt flatt.
Hvem passer den for?
Jaguar F-Pace er på en måte en SUV for de som ikke har lyst på SUV – akkurat som Porsche Macan er. Men i motsetning til Macan, som må kompromittere på plass, er F-Pace mer praktisk enn bilene Jaguar selv utpeker som konkurrenter.
Foreløpig er også F-Pace det nærmeste vi kommer en Jaguar stasjonsvogn. Men mot slutten av året dukker det nok opp en XF Sportbrake også.
Dette liker vi:
Sjelden har vel noe som ser så bra ut, også vært så praktisk. At den (med riktig hjulvalg) er så god å kjøre trekker naturligvis opp – og at Jaguar fortsatt er en sjelden bil å se på veien, gjør at eksklusiviteten er høy. Det betyr noe for mange.
Dette liker vi ikke:
Paradokset med at den sportslige S-modellen med 22-tommere var den mest skuffende kjøremessig
Motor: | 4-syl. turbodieselmotor, 1999 ccm |
Effekt: | 132 kW (180 hk) |
Dreiemoment: | 430 Nm |
Mål LxBxH: | 473 x 193 x 166 cm |
Akselavstand: | 287 cm |
Bakkeklaring: | 21,3 mm |
Egenvekt: | 1770 kg |
Tillatt totalvekt: | 2460 kg |
Maks hengervekt: | 2400 kg |
Bagasjerom: | 650 liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t: | 8,7 sek. |
Toppfart: | 208 km/t |
Snittforbruk (oppgitt): | 0,53 l/mil |
CO2: | 139 g/km |
Pris fra: | kr. 599.950 (bakhjulsdrift, manuell) |