Jaguar Project 7

Jaguar Project 7

Jaguar Project 7

Jaguar Project 7

Jaguar Project 7

Jaguar Project 7

Jaguar F-Type Coupé
Foto: Carparazzi©
Jaguar F-Type Coupé
Foto: Carparazzi©
Jaguar F-Type Coupé
Foto: Carparazzi©
Jaguar F-Type Coupé
Foto: Carparazzi©
Jaguar F-Type Coupé
Foto: Carparazzi©
Jaguar F-Type Coupé
Datamanipulasjon: Carparazzi©
Jaguar F-Type Coupé
Datamanipulasjon: Carparazzi©

Tilbake til Goodwood

Jaguar er selvfølgelig fast inventar når Goodwood kjører sine eventer. I år kommer de blant annet med noe som kan bli en sexy F-Type Coupé.

Publisert

Det har allerede sirkulert bilder av et fast-topp F-Type, og på Goodwood kommer Jaguars toppingeniør, som heller ikke er noen dårlig sjåfør, til å sette seg bak rattet og frese opp Goodwood-bakken i noe de kaller Project 7.

Den vi kommer til å se er en åpen barchetta-type modell, der flasha design åpenbart har vært hovedmålet – men jeg ser vel ikke helt for meg at F-Typen trenger enda flere åpne utgaver. En coupé, og en virkelig racy coupé i tillegg, derimot – det hadde smakt.

R eller RS
Nå har jo Jaguar vist ganske mange ideer basert på F’en, XJR og XKR-S og XFR-S er noen av de mange forvirrede bokstavkombinasjonene som dukker opp, og selvfølgelig kan vi godt se for oss en åpen F i R- eller RS-utgave. Se ikke bort fra at det som drar Project 7 oppover i “bakkeløpet” nettopp er noe slikt.

LES: Jaguar viser muskler

Det ville nemlig vært rart dersom Prosjektet ikke var i slekt med R-tankegangen, for til helgen skal nemlig Jaguar lansere tre nye produksjonsversjoner som har R i navnet sitt og som til sammen har 1650 hk. (Hvor interessant er det i denne sammenhengen – det vi trenger er informasjoner om decibel!)

LES OGSÅ: Himmel og helvete

En ny femliters V8, 550 hesters XJR, en XKR-S GT som skal bygges i begrenset opplag og en (endelig) produksjonsutgave av den XFR-S som ble vist som konsept på Goodwood i fjor, skal debutere. Alle med en eller annen «personlighet» bak rattet.

Attraksjoner
Mer spennende deltakere i Jaguarorkesteret i år er XJ13, midtmotor, V12, den som Norman Dewis knuste på prøvebanen på MIRA i 1966, en skikkelig total som han kunne gå nesten helt uskadd fra, og som ble gjenoppbygget mange år etterpå.

Eller den gamle XK 120 som satte en rekke sensasjonelle hastighetsrekorder (mer enn 100 miles/time i mange døgn), for ikke å snakke om den opprinnelig D-typen (chassis nr. 1) og den gruppe C-Jaguaren som vant Le Mans i 1988.

Den som var bygd av om Walkinshaws TWR og som var særdeles fager i sin Silk Cut uniform. (Tenk på hvor mye sigarett-reklame-forbudet har ødelagt for racerbilfargeprakten).

Jaguarinteresse alene burde altså være nok til å rettferdiggjøre et fremmøte på Goodwood til helgen. Jeg bør kanskje nevne – en gang til – at det skjer andre ting der også.

Powered by Labrador CMS