Skoda Fabia
Skoda Fabia
Skoda Fabia
Skoda Fabia
Skoda Fabia
Skoda Fabia
Skoda Fabia
Skoda Fabia
Skoda Fabia
Skoda Fabia
Skoda Fabia
Skoda Fabia
Skoda Fabia
Skoda Fabia
Skoda Fabia
Skoda Fabia
Skoda Fabia
Skoda Fabia
Skoda Fabia
Skoda Fabia
Skoda Fabia
Skoda Fabia
Skoda Fabia
Skoda Fabia
Skoda Fabia
Skoda Fabia
Skoda Fabia
Skoda Fabia

Ny Skoda: Fabialaktig

Teknikken er gammel – smaken er ny. Når nye Skoda Fabia kommer i mai, er den rustet opp på alle måter. Men fortsatt har den prisfordeler.

Publisert Sist oppdatert

Skoda Fabia er bilen som endret manges syn på østeuropeiske biler. Det var den første nye Skoda etter at Volkswagen overraskende kjøpte det tsjekkiske bilkonsernet. Og suksess er det blitt. Det er solgt 1,6 millioner Fabia, og nå kommer den i ny utførelse.

Skjønt ny og ny – det kan diskuteres. Teknikken er den samme. Skoda hevder det ikke er noen grunn til å endre på den.

Som plattform har Skoda brukt den nye VW-normen som også blir tatt i bruk når det kommer ny VW Polo. Men det er bilens form, og ikke minst innvendig plass, som Skoda har endret på.

Årsaken er krystallklar. Alle undersøkelser har vist at Fabia av mange er blitt regnet som en ”mannebil”. Åtte av ti kjøpere har vært herrer – gjerne godt voksne.

Nå vil Skoda gjøre noe med det. Fabia skal friste både kvinner - og ikke minst yngre kjøpere. ”Du må ikke være 50+ og ha hatt for å velge Fabia, er budskapet.

Fortsatt billigere

Skoda skal være billigere enn konkurrentene. Importøren hevder billigste variant skal koste under 150.000 kroner når den nye modellen kommer i salg i Norge i mai.

Bilen koster rundt 10.000 kroner mindre enn de argeste konkurrentene, og når det gjelder innvendig plass slår Fabia de fleste. Ser man på pris (for bil med dieselmotor) kontra bilenes utvendige lengde, blir dette forholdet:

Alle bilene med fem dører og dieselmotor.

Skoda skal fortsatt være billigere – og er det.

Som Roomster

Skoda har valgt å hente deler av nye Fabia fra storebror Roomster. Hele grillen, frontlyktene og store deler av dashbordet er kopiert fra Roomster. Og det er blitt mer vellykket. Skoda hevder at de har spart milliarder på utviklingen ved å bruke komponenter fra andre modeller.

Bilen er også laget slik at skulle det senere bli aktuelt å bytte ut komponenter med nye tekniske løsninger fra VW-konsernet, så er det fullt ut mulig. Bilen er bygget som av byggeklosser (moduler) som gjør det lettere å skifte komponenter. Også Roomster er bygget på den denne måten.

Høyere sikkerhetsnivå

Skoda har gjort noe med sikkerhetsnivået på den nye Fabia. Det var nødvendig. Nå har bilen samme sikkerhetsstandard som andre sammenlignbare biler. Seks kollisjonsputer på alle modeller bortsett fra den billigste som bare har fire.

Også fjæringen er endret og man bruker fortsatt MacPherson system. Bilen virker stivere, men er lettkjørt med elektrisk servostyring.

Syv kjente motorer

Fabia bruker anerkjente motorer fra VW-systemet – det er fire bensinmotorer og tre for diesel. Og flere vil det komme etter hvert. De fleste motorene har fått noe mer effekt – og bensinmotorene er nå på 60, 70, 86 og 105 hk. Volumene er på fra 1,2 til 1,6 liter. Alle motorer leveres med femtrinns gearkasse.

TDI-motorene er de mest aktuelle for Norge, og Fabia kommer med to versjoner fra VW - glimrende 1,4 liters tresylindrede motor på 70 og 80 hk – samt en 1,9 liter på 105 hk. Neste år skal bilen også komme i en RS-versjon med 170 hk. Nye Fabia leveres standard med ABS og ESP.

Fullvoksen

Den kanskje største endringen for Skoda Fabia er innvendig plass. Taket har full høyde hele veien, og det gjør at plassen i baksetet (særlig takhøyden) er meget bra. En fullvoksen sitter faktisk meget godt i baksetet.

Baksetet har høy sittestilling som også gjør at barna har god sikt i alle retninger. Når det gjelder innvendig størrelse og delvis komfort, er den nye Fabia nesten blitt et halvt nummer større.

Bagasjeplassen i Fabia skal være klassebest med 300 liter når baksetet er i bruk. Det er meget enkelt å legge ned bakseteryggen slik at bilen kan gjøres om til en toseter.

Tidligere har det vært klaget over at innredningen i Fabia har virket for billig. Mange har ristet litt på hodet over det enkle og plastifiserte. Det er det gjort noe med i nye Fabia. Nå er innredningen fullt på høyde med konkurrentene med valg av riktige materialer slik at bilen virker langt mer eksklusiv. Sittestillingen i forsetene er lav.

Bilens design har klare felles trekk med Suzuki Swift. Det gjelder særlig fronten som nesten er til å ta feil av.

Stasjonsvogn kommer

Det er på bilutstillingen i Genève i mars Skoda har verdenspremiere for den nye Fabia. Om et år kommer stasjonsvogna, og den vil følge samme designretning som Fabia kombikupe. Det kommer ingen modell med tre dører da Skoda mener markedet ikke er stort nok. Det kommer heller ingen sedan.

Bra kjøp: JA – få biler hare bedre bruktverdi enn Skoda

Verdt å vente på: JA – lanseres i mai, men bestselger blir stasjonsvogna som kommer om et år

Beste modellen: Diesel. Men si nei til biler med fire kollisjonsputer. Det er for lite.

FAKTA OM BILEN: Skoda Fabia 1,4 TDi

PRIS: fra ca kr 145.000

MOTOR:

3-sylindret rekkemotor. 1422 ccm. 59 kW (80 hk) v/4000 o/min. 195 Nm v/2200 o/min

MÅL OG VEKT:

LxBxH: 399 x 164 x 150 cm

Akselavstand: 246,5 cm

Egenvekt m/fører: 1130 kg

Tillatt totalvekt: 1645 kg

Dekk: 165/70 R14

Bagasjerom: 300 - 1163 liter (VDA)

Tankvolum: 45 liter

YTELSER:

Aks. 0 - 100 km/t: 13,2 sek

Toppfart: 172 km/t

Forbruk blandet kjøring: 0,46 l/mil

CO2-utslipp: 120 g/km

Konkurrenter: Opel Corsa, VW Polo, Toyota Yaris, Renault Clio og Ford Fiesta

Modell

Pris

Lengde

Skoda Fabia

175.000

3,99

Toyota Yaris

198.000

3,75

VW Polo

185.000

3,91

Opel Corsa

195.000

4,00

Renault Clio

188.000

3,99

Peugeot 207

200.900

4,03

Fabia (dagens)

174.500

3,96

Powered by Labrador CMS