-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Skoda Felicia 1.6 GLX
Skoda Felicia stasjonsvogn kan ikke kalles vakker i motsetning til den mer anonyme kombikupéen. Det er ikke en bil du kjøper for å imponere naboen, men valuta for pengene får du i fullt monn.
Først publisert i BIL 4 - 1996.
Det første møtet med Skoda Felicia skjedde på tørre, sommervarme veier i fjor. Siden den gang har modellutvalget blitt komplettert og denne gangen skulle flaggskipet – 1.6 GLX stasjonsvogn – prøves på vinterveier.
Ytelsesmessig er det lite som skiller Skodas egen 1,3-liter og VWs 1,6-liter som brukes i toppmodellen fra Skoda. Sistnevnte utvikler bare 7 hk og 35 Nm mer enn lillebror og gir knappe ett sekund bedre akselerasjon fra 0-100 km/t. At seigdragningsevnen er bedret, er likevel godt merkbart.
Slag og kast
Til tross for de små forskjellene er den større motoren et bedre alternativ, blant annet fordi en Felicia med 1,6-liters motor også har et stabilisatorstag foran. Dette sørger for at bilen krenger adskillig mindre på svingete vei, men da blir andre svakhetene forsterket. På dårlig vinterføre, med telehiv og skarpe kanter, oppleves ikke bilen som særlig komfortabel. En oppgradering av støtdempere og fjærer hadde ikke vært helt av veien.
Bortsett fra dette er Felicia en rimelig og komfortabel bil – med vekt på rimelig. Det blir helt galt å sette like høye komfortkrav til en bil som koster under 150.000 kroner som til en bil som koster over 200.000. Og en stasjonsvogn som er like rommelig og praktisk, koster fort over 200.000. Førerplassen er fornuftig og oversiktlig og setene gir brukbar støtte rund baut. På lengre turer er imidlertid savnet av en bedre korsryggstøtte fortsatt tilstede.
Begrenser seg selv
De som måtte bekymre seg for bakhjulsskrens med en stasjonsvogn som er lett bak, har ingenting å frykte i en Felicia. Her er det tvert om snakk om understyring. I massevis. At servostyring mangler får være sin sak, men tilbakemeldingen om glatt føre er relativt mangelfull i alle fall via rattet. En Felicia stasjonsvogn inviterer imidlertid ikke til frisk vinterkjøring og det er enkelt å holde seg innenfor de grenser som settes av både myndigheter og vei-/føreforhold.
Koster mindre
Skoda Felicia befinner seg i en prisklasse nærmest uten konkurranse, ikke minst når vi ser på stasjonsvognen. GLX-modellen er utstyrt med sentrallås, ABS-bremser to kollisjonsputer, startsperre, nedfellbart delt baksete og turteller.
Citroën ZX Reflex 1.4i og Toyota Corolla 1.3 stasjonsvogn er nærmeste konkurrenter, men koster henholdsvis 10.000 og 20.000 mer selv med noenlunde likt utstyrsnivå og plass. Dermed blir det nesten urettferdig å sammenligne en Felicia med en ny stasjonsvogn, men heller se på hva du kan få for 150.000 kroner i bruktbil. En sikrere bil med lik prislapp er vrien å finne.
SKODA FELICIA 1.6 GLX STASJONSVOGN:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og to ventiler pr sylinder. 1598 ccm. 55 kW (75 hk) v/5200 o/min. 135 Nm v/4500 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Skiver foran, tromler bak.
Dekk: 165/70R13.
Mål: Lengde: 422,0 cm. Bredde: 162,0 cm. Høyde: 142,0 cm. Akselavstand: 245,0 cm. Sporvidde f/b: 140,0/138,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1105 kg. Tillatt totalvekt: 1490 kg.
Volum: Bagasjerom: 447 liter (VDA). Tank: 42 liter.
Aks. 0 - 100: 14,0 sek.
Toppfart: 150 km/t
Forbruk by: 0,81 l/mil
Forbruk 90 km/t: 0,56 l/mil
Pris: kr 148.800,-