Skoda Felicia 1.6 GLX

Skoda Felicia stasjonsvogn kan ikke kalles vakker i motsetning til den mer anonyme kombikupéen. Det er ikke en bil du kjøper for å imponere naboen, men valuta for pengene får du i fullt monn.

Publisert

Først publisert i BIL 4 - 1996.

Det første møtet med Skoda Felicia skjedde på tørre, sommervarme veier i fjor. Siden den gang har modellutvalget blitt komplettert og denne gangen skulle flaggskipet – 1.6 GLX stasjonsvogn – prøves på vinterveier.

Ytelsesmessig er det lite som skiller Skodas egen 1,3-liter og VWs 1,6-liter som brukes i toppmodellen fra Skoda. Sistnevnte utvikler bare 7 hk og 35 Nm mer enn lillebror og gir knappe ett sekund bedre akselerasjon fra 0-100 km/t. At seigdragningsevnen er bedret, er likevel godt merkbart.

Slag og kast
Til tross for de små forskjellene er den større motoren et bedre alternativ, blant annet fordi en Felicia med 1,6-liters motor også har et stabilisatorstag foran. Dette sørger for at bilen krenger adskillig mindre på svingete vei, men da blir andre svakhetene forsterket. På dårlig vinterføre, med telehiv og skarpe kanter, oppleves ikke bilen som særlig komfortabel. En oppgradering av støtdempere og fjærer hadde ikke vært helt av veien.

Bortsett fra dette er Felicia en rimelig og komfortabel bil – med vekt på rimelig. Det blir helt galt å sette like høye komfortkrav til en bil som koster under 150.000 kroner som til en bil som koster over 200.000. Og en stasjonsvogn som er like rommelig og praktisk, koster fort over 200.000. Førerplassen er fornuftig og oversiktlig og setene gir brukbar støtte rund baut. På lengre turer er imidlertid savnet av en bedre korsryggstøtte fortsatt tilstede.

Begrenser seg selv
De som måtte bekymre seg for bakhjulsskrens med en stasjonsvogn som er lett bak, har ingenting å frykte i en Felicia. Her er det tvert om snakk om understyring. I massevis. At servostyring mangler får være sin sak, men tilbakemeldingen om glatt føre er relativt mangelfull — i alle fall via rattet. En Felicia stasjonsvogn inviterer imidlertid ikke til frisk vinterkjøring og det er enkelt å holde seg innenfor de grenser som settes av både myndigheter og vei-/føreforhold.

Koster mindre
Skoda Felicia befinner seg i en prisklasse nærmest uten konkurranse, ikke minst når vi ser på stasjonsvognen. GLX-modellen er utstyrt med sentrallås, ABS-bremser to kollisjonsputer, startsperre, nedfellbart delt baksete og turteller.

Citroën ZX Reflex 1.4i og Toyota Corolla 1.3 stasjonsvogn er nærmeste konkurrenter, men koster henholdsvis 10.000 og 20.000 mer selv med noenlunde likt utstyrsnivå og plass. Dermed blir det nesten urettferdig å sammenligne en Felicia med en ny stasjonsvogn, men heller se på hva du kan få for 150.000 kroner i bruktbil. En sikrere bil med lik prislapp er vrien å finne.

SKODA FELICIA 1.6 GLX STASJONSVOGN:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og to ventiler pr sylinder. 1598 ccm. 55 kW (75 hk) v/5200 o/min. 135 Nm v/4500 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Skiver foran, tromler bak.
Dekk: 165/70R13.
Mål:
Lengde: 422,0 cm. Bredde: 162,0 cm. Høyde: 142,0 cm. Akselavstand: 245,0 cm. Sporvidde f/b: 140,0/138,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1105 kg. Tillatt totalvekt: 1490 kg.
Volum: Bagasjerom: 447 liter (VDA). Tank: 42 liter.
Aks. 0 - 100: 14,0 sek.
Toppfart: 150 km/t
Forbruk by: 0,81 l/mil
Forbruk 90 km/t: 0,56 l/mil
Pris: kr 148.800,-

Powered by Labrador CMS