-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Velsignet av Maranello
Endelig: En Lego-bil som ligner
Bra å vekke barna tidlig. En av årets store attraksjoner i Legoland er en 1:1 modell av Ferraris Monza SP1. En bil det er vanskelig å forbinde med miljøvern, forbrenningsmotor-forbud eller disiplin på landeveien. Dette er ekte vare.
Jeg begynner å bli veldig trett av Lego-klossete bilmodeller som egentlig aldri ligner på den bilen den skal etterligne.
Det er jo opplagt egentlig – man kan aldri bruke firkantede klosser til å imitere runde, fristende kurver.
Det eneste slik innsats kan forårsake er å engasjere tilskuerens, eller bilbyggerens, fantasi – men selv det er ofte å be om altfor mye fra meg nå.
En Land Rover, kanskje, men en 911 – ikke flere slike, takk.
Vokser av seg problemene
Men problemet blir mindre jo større modellen er. Og når jeg ser på 1:1 modellen av en Monza SP1, begynner jeg å få litt low-tech følelser. Det var omtrent slik vi i sin tid tegnet finite elementer på primitive computere for å beskrive overflater med kurver.
Vi fikk aldri så fin oppløsning at kurvene ble kontinuerlige, de ble en samling rette streker, men jo kortere hver strek ble, jo «krummere» virket computer-tracen.
Litt sånn er det her også. Her er flatene så store at jeg får følelsen av at om jeg kaster en ganske tjukk, ikke ekstremt fleksibel, plastduk over dette, vil den danne en perfekt glatt, kurverikt karosseriform.
Unikt prosjekt
Dette er ikke noen bil samlet av hobby-legoister gjennom lange vinternetter, men er et rent fabrikkprosjekt med computer aided design og fri tilgang på brikker hele veien.
383.610 slike endte det hele med, og bilen veide 1.340 kg til slutt. Originalen veier 1500 kg, men den har litt mer mekanikk om bord.
Bortsett fra motor og slike detaljer er det masse i Legorarien som fungerer. Lykter og blinklys for eksempel.
Lego har bygd en liten Ferrari opplevelsespark rundt denne modellen. For det første finnes det en rekke detaljer om bil og produsent, og de unge besøkende kan kjøre modeller på en ganske intrikat testbane der de kan få ut racerføreren i seg.
Virtuell racing
Alle besøkende kan selvfølgelig forsøke å bygge sin egen Ferrari – litt mindre enn denne helst, og de kan få bilen sin scannet slik at det lages en digital modell av den som du kan kjøre på skjerm mot andre nybygde modeller. De løpene foregår for sikkerhets skyld på en virtuell versjon av Ferraris egen Fioranobane hjemme i Maranello.
Det hører med til historien at Ferrari, som passer mer på varemerket sitt enn Paven passer på påskeaften, har gitt prosjektet sin begeistrede velsignelse. Folk derfra var selv til stede på åpningen for noen dager siden, og applauderte.
Ikke feil å farge ungene røde på en sommerferieutflukt.