-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ferraris råeste er Ferraris eldste
Da Ferraris mest prominente kunder var samlet til fest på Mugello, der de skulle kjøre fort sist helg, dukket vertskapet opp med en ny – og enda mer utrolig versjon av FXX.
Først kom Ferrari Enzo for femten år siden. Ut fra denne bygget de den rene banebilen, FXX. Det er slike biler, og noen av de gamle F1 bilene og andre spesialer, som luftes under slike Corse Clienti-samlinger som den på Mugello.
Bilene oppbevares og vedlikeholdes og prepareres hos og av Ferrari, så stiller du klar til en livlig weekend.
Stadig livligere
Og disse weekendene er blitt livligere og livligere. For etter FXX bygget de en som het FXX-Evoluzione, som selvfølgelig var enda litt råere.
Den var åpenbart så rå at ikke før i 2014 ble Evo-utgaven utviklet enda litt mer. Så da fikk vi FXX-K, et skikkelig monster.
6,3 liters V12 på nesten 850 hk, pluss en Formel 1-type KERS som la på 190 ekstra hester gjennom elmotorene.
«Fullstendig kompromissløs» het det fra Maranello den gangen.
Men enten var den ikke fullstendig kompromissløs nok, eller så fant Ferrari ut at det kanskje gikk an å tjene enda noen penger på denne 2002-modellen.
Evo på Evo
I Mugello – selvfølgelig den riktige målgruppen – debuterte nemlig (gjett hva den ble døpt) FXX-K Evo!
Det som er evolusjonært denne gangen er aerodynamikken. Det som driver bilen har man ligget langt unna, men et års arbeid i vindtunnelen har man investert i for å komme frem til den nye versjonen.
Finner og vortex-generatorer, og fortsatt ganske aktive spoilere og en ny hekk som rydder opp i luftstrømmen der bak. Og med sterkt økt marktrykk bak, måtte fronten sparkes på plass også – du ser for eksempel noen ekstra spoilere under frontkasterne.
Hardcore
Det er ikke sluppet noen nøyaktige data på denne nye versjonen, bortsett fra at vi får vite at den har 23 % større aerodynamisk marktrykk enn den vanlige K’en – som igjen har et marktrykk 75 % høyere enn Ferrari La Ferrari – men når de forteller om hva de har gjort med chassiset, begynner vi å få noen ideer om hva det dreier seg om.
De har nemlig måttet konstruere om opphengningen slik at den tåler 830 kg mer – og det tilsvarer vel det ekstra marktrykket ved K’ens toppfart (selv om jeg har vanskelig for å forstå hva 830 kg mer egentlig er 25 % av).
Da er det enklere å fortelle at KEvoen har fått et litt mer Formel 1-lignende ratt og at de nok får tilgang på bedre kvalitet på TV-programmene – skjermen i midten er økt til 6,5 tommer.
Her er det ingen som spør om pris. Men vi kan vel regne med at prisen på bil pluss full kost og losji er et av de elementene som gjør at Ferrari-aksjen har steget fra ca. 40 til dagens 120 på halvannet år.