Ferrari 458 Italia
Ferrari 458 Italia
Ferrari 458 Italia
Ferrari 458 Italia

Lettere, sterkere, raskere Ferrari

Det blir ingen Dino denne gangen heller. Den nye Ferrari heter 458 Italia og blir fryktelig rask.

Publisert Sist oppdatert

Det er heldigvis ikke noe som tyder på at Ferrari fortsetter den linjen de innførte med California-modellen. Der eksoslyden er stemt slik at den låter tøffere når den cruiser i 2.500 enn når den befinner seg i 6000 pluss, og som krenger og setter seg nedpå bak og foran så du av og til lurer på om hjulene har kontakt med asfalten ved start og landing.

Ut fra det vi kan lese av spesifikasjonene for den nye 458 Italia er vi tilbake til der blant annet 430 Scuderia kommer fra. Heldigvis.

Avansert elektronikk

Nå er ikke 430-serien mer enn 5 år gammel, men såpass fort flyttes listen i denne delen av markedet at her skal man ikke slappe for mye av. Så Ferrari er på plass med lettvektsdeler og avansert elektronikk og en motor som yter i superbike-klassen. Det er i hvert fall ingen andre kompressor-frie bensinmotorer som yter 127 hk pr liter.

Grunnlaget er et aluminiumchassis som Alcoa bygger for dem i en fabrikk like ved Ferraris eget anlegg. Masse lim- og aero-teknologi her og med opphengning som er boltet rett i ramma. Ikke noen hjelperammer her nei.

Full musikk

Motoren er en videreutvikling av 430-enheten, nå på 4,5 liter (200 ccm mer enn i 430) og med 562 hk ved hysteriske 9.000 omdreininger. Her snakker vi både 80 hk mer og 500 flere omdreininger enn hos 430. Det burde bli musikk. Ta også med at dette er tidenes fleksible Ferrarimotor. 540 Nm ved 6000 – og her må du huske på at nå er vi bare to tredeler oppe i turtallsområdet. 430 leverte ikke mer enn 465.

Og selvfølgelig er også dobbel-clutch 7-trinns kassa fra 430 forbedret. Ikke bare setter den ny skfitetidrekord (den gamle var på 0,06 sekunder), den har også andre utvekslinger og elektronikken sørger for et mer aggressivt skiftemønster.

Klart raskere

Det e mange andre forbedringer i elektronikken også. Der 430 hadde separate sentraler for å styre E-Diffen og F1-Trac-systemet, ligger nå alt i en sentral ECU, slik at alle systemene snakker bedre og raskere sammen – et av resultatene, sier Ferrari, er 32 prosent raskere aks ut av en sving. Dessuten er bremsene forbedret ved at klossene føres nærmere skivene hver gang du letter på gasspedalen. På den måten skjer ting fortere hvis du virkelig bremser, og fra 100 kan du da stoppe på 32,5 meter.

Ferrari lover oss også et dashbord og et ratt hinsides det meste – vi kan nok regne med en videreføring av den Formel 1 liknende Manettino-knotten der du kan bestille en rekke forskjellige oppførsler, fra en litt sinna katt til en gal tiger.

Pininfarina

Mens 430-fasongen var en klar og gjenkjennelig utvikling fra 360 Modena, er 458 helt ny.

Det er ikke en gang sikkert du vil like den, de enorme hoftene, i stedet for ”myke” kan vi vel egentlig kalle dem feite bringer tankene tilbake til forsøksprosjektet Mille Chili – selv om det også hint av en Enzo som har stått for lenge i solen her. Det er fremdeles Pininfarina som har stått for jobben og vindtunnelen som har levert mange av premissene.

Den flate bunnen kombinert med diffuseren bak gir for eksempel et økt marktrykk på 140 kg ved 200.

Har du plass

Bunnlinjen er at den nye bilen ikke veier mer enn 1.380 kg, det betyr at både jeg, og en lett passasjer kunne satt oss inn og det hele hadde ikke veid mer enn en tom 430. Det heter fremskritt. Dersom du allerede nå vil sjekke gjestegarasjen for å se om du får plass, så er de utvendige målene 4527 x 1937 x 1213 mm og dekkene er 35 profiler på 20 tommere – vesentlig bredere bak.

Fra moro-delen av prestasjonskatalogen kan vi hente3,4 sekunder og ”mer enn” 325 km/t. Fra tråkdelen av samme kapittel leser vi: 1,37 liter/mil og 320 g CO2 pr. km.

Siden vi er inne på nedturen, regn også med godt over de 170.000 Euro fabrikken skulle ha for en F430.

Powered by Labrador CMS