-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
To 599-premierer
En Ferrari 599 XX har brutt 6-minutters grensen på Nürburgring, og en 599 har debutert i Beijing.
Mens Ferrari viste en spennende hybrid på årets Genève-utstilling, en bil som sikkert peker fremover, brukte de Genève i fjor til å presentere noe fullstendig ubrukelig.
599XX var en ekstrem utvikling av den vanlige 599 med enormt hk-tall ved hysteriske 9000 omdreininger, med et racing-chassis og en ny form for variabel aerodynamikk.
LES OM: Ferraris Gentlemen Racers
Jeg var svært begeistret, her var det et levende racing-laboratorium som Ferrari visste ikke kunne brukes på landeveien og som det heller ikke fantes noen racingklasser for. Og allikevel klarte de å legge en astronomisk pris på den og få samlere til å stille seg i en velordnet kø.
Nå forteller fabrikken, uten å gi detaljer om for eksempel hvem som sto for bragden, at dette er den første bilen som har kjørt Nordsløyfa på under syv minutter. Den første, vel å merke, produksjonsmodell-baserte bilen.
Man kan sikkert argumentere for at XX er en utvikling av 599 – noen har kanskje et annet syn på den saken.
Prestasjonen er allikevel formidabel – jeg tør snart ikke tenke på hvor høy og mørk jeg var da jeg første gang klarte å komme under 10 minutter. Det er selvfølgelig en stund siden.
Underlig nok skjedde denne banerekordnoteringen samtidig med at man dro lakenet av en ny Ferrari på Beijing-utstillingen. 599 GTO heter den, den er delvis basert på 599XX og er en bil som ganske enkelt er den raskeste landeveisbilen fra Ferrari noensinne.
1495 kg og 670 hk er riktignok 500 kg mer enn en AC Cobra vi prøvde for bare noen dager siden, men vi får gå ut fra at Ferrarien også byr på litt komfort.
3,35 sekunder til 100 og en toppfart på 335 km/t er noe av det som listes i skrytavdelingen. Dessuten har den satt rundetid på fabrikkens egen Mickey Mus-racingbane, Fiorano, med 1’24”.
Det sier seg at Ferrari kommer til å bruke sin velkjente formel for ekstra inntjening på denne modellen: Limited Edition. Og hvor mange eksemplarer tror du denne skal bygges i?
599? Riktig. Sitt ned.
Skal vi minne om GTO? Gran Turismo Omologato (Godkjent for GT-klassen). I 1962 kom den opprinnelige GTO’en – og det ble vel bygget tre dusin av den.
To år senere kom forresten Pontiacs GTO, jeg tror det er noe av det morsomste jeg har vært med på da Car Magazine gjorde en sammenligningstest mellom disse to GTO’ene.
At CAR den gang også ble skrevet av noen av de morsomste motorjournalister noensinne, for eksempel amerikanske George Manney III, gjorde ikke saken mindre vanvittig.
Senere kom 288 GTO fra Ferrari. Den ble bygget som en ren Gruppe B racer, basert på 308 GTB, akkurat som Porsche bygde sin 959-baserte 961.
Mens Porschen deltok i, tror jeg, tre race, kom 288 GTO aldri på banen. Alle de vel 200 bilene som ble bygget forble boulevard-racere.
Jeg tror det er liten sannsynlighet for at vi får se 599 GTO på banen også