Panda 4x4 er perfekt for "speidertur"

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat Panda 4x4 "bergningsbil"

Noen dekk måtte kapitulere

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat Panda 4x4 Climbing

Fiat i vinden

Panda 4x4 i Toscana

Panda 4x4 i Toscana

Panda på skogstur

Panda 4x4: Urban Speider

Vi har prøvekjørt nye Fiat Panda 4x4. Nisjebilen Panda 4x4 var også i porteføljen til forrige generasjon Panda, og har i likhet med grunnmodellen blitt en klassiker - mye tyder på at den nye vil følge i fotsporene.

Publisert Sist oppdatert

4x4 Climbing
Panda 4x4 vil få en startpris på 12,200 Euro. Vi prøvde den påkostede versjonen som heter Panda 4x4 Climbing. Den har blant annet markante beskyttelseslister i svart plast og røffere støtfangere, litt bredere dekk og enda litt høyere bakkeklaring. Bilen var kun tilgjengelig med en 1.2 liter med 60 hk, men vil senere bli tilgjengelig med en spennende 70 hesters 1.3 liters MultiJet dieselmotor.

Panda 4x4 på papiret
Panda 4x4’s største fordel er dens lave vekt i kombinasjon med begrensede ytre mål. Lengden er på kun 357 cm og akselavstand på 230,5 cm – som vil si at hjulene er plantet i hvert hjørne. Dette gir flere fortrinn. Over buede humper vil den ikke like lett subbe nedi på midten, eller i overhenget foran eller bak.

Fiat ble spurt, av motorjournalister før prøvekjøringen, om de virkelig tror at Panda 4x4 vil hevde seg mot dagens 4x4-konkurrenter? - Har bilen ESP og antispinn? - Hva med å installere den med en bombe av en motor? - Hvorfor har ikke Panda 4x4 mer komplisert firehjulsdriftsystem?

Og svaret på disse spørsmålene sier mye om hva som er denne bilens hensikt. For den er absolutt ikke ment som en konkurrent til firehjulstrekkere som koster nær det dobbelte eller mye mer, den har derfor selvfølgelig ikke finesser på Touareg-nivå. Først og fremst skal det være en enkel teknisk bil til en rimelig pris – ”back to basic”. Fiats beste svar var imidlertid rett og slett å overrekke nøklene.

Panda 4x4 i gjørma
De som tvilte på Panda 4x4’s terrengegenskaper behøvde ikke å vente lenge. To forskjellige terrengløyper var satt på programmet. Og terreng med overraskende stor ’T’. Bakkene oppover og nedover var ikke bare utfordrende fordi de var smale og med opp mot 30 graders stigning, de utfordret fordi underlaget var steinete, hullete, sporete og gjørmete – samtidig.

Toscana bød ikke bare på sol, regnet sprutet da vi akkurat var på vei ut i skogen. Løypa ble enda mer gjørmete – og krevende. Bilene sklei sidelengs i gjørma, flere ganger kombinert med ett hjul i lufta. ”Senk farten-skilt hadde etter hvert en misjon, for jeg følte meg (overraskende) uovervinnelig i Pandaen med 60-hester ettersom utfordringende ble tilbakelagt. Noen få dekk måtte riktignok kapitulere i blant oss på grunn av røft underlag.

Terrengegenskaper
Vann- og gjørme-graver var først og fremst tøft visuelt, de riktige utfordringene fant vi i de smale krøtterstiene som faktisk illustrerte fordelen med korte overheng og kort akselavstand i praksis. Nå skal vi ikke gå i fella og sammenligne Panda 4x4 mot større firehjulstrekkere, men vi har sterke mistanker om at en Land Rover antagelig ikke hadde kommet frem alle stedene, i hvertfall ikke like lett uten å ha gått skikkelig nedi – for å ikke snakke om hindringene i bredden – i akkurat denne løypa.

Panda 4x4 jobbet seg oppover med sin lille motor og lave vekt uten at vi savnet antispinn og andre tekniske firehjulstrekk-egenskaper som for eksempel lavgear. Dog slet motoren litt med å bremse i 1. gear i noen av de bratteste nedoverbakkene og krevde bremsehjelp – men noe skal da sjåføren også gjøre...

Bybilen
Det er i hovedsak inntrykkene fra terrengkjøringen som sitter mest igjen, riktignok ikke helt rettferdig. Panda 4x4 er en glimrende bybil, den er jo tross alt fortsatt en Panda. Ypperlig i trange bygater. Selv om den er forhøyet krenger den overraskende lite. Den har presis styring og svelger ujevnheter godt. Og vårt reisefølge på oppunder 1,90 hadde plass nok til hode og bein.

Panda 4x4 satte seg i respekt. Den er befriende enkel, og minner oss om at en firehjulstrekker selvfølgelig kan ha strålende egenskaper uten nødvendigvis å ha alt tenkelig av tekniske finesser. En 4x4 kan kombineres med å være enkel, økonomisk og oppnålig. Panda 4x4 har i tillegg beholdt sine opprinnelig egenskaper og en bøtte med sjarm.

Hva med Norge?
Grunnmodellen Fiat Panda har ikke vært tilgjengelig i Norge, i utgangspunktet på grunn av vårt klima. I Panda 4x4-versjonen er det gjort et poeng ut av at bilen er testet i Lapland (Nord-Sverige) og dermed skal tåle alle klimaer, men skal det være økonomisk forsvarlig å ta den inn i de nordiske landene må markedene samkjøre, etter det BilNorge erfarer ønsker Norge å ta den inn mens Sverige og Finland sier nei.

Nedenfor ser du bilder fra vår kjøring, flere bilder finnes i vår forhåndsartikkel.

Powered by Labrador CMS